Avatar billede nik-nak Nybegynder
06. januar 2006 - 19:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fedora 4 Course/Tutorial, Fedora er det Red Hat?

Hej Eksperter!
til at starte med er Fedora, Red Hat?
Jeg vil godt have fat i Tutorials, Courses til Fedora kender i nogle gode nogle hvis man er Windåse nørd der vil kaste sig ud i Linux?
er der nogle kursuser som man kan tage til for at lære at bruge RH, Fedora, altså hvor man har en lærer som kan hjælpe en med det samme hvis det fucker op?
jeg har forsøgt Red Hat 8, men gav op, da jeg ikke rigtig kunne gøre noget i forhold til windows, de er vanedannede da de ejer alt..men hvor meget kan Linux i forhold til windows og omvendt.. er linux at anbefale til workstation hvis man er normal windows user? jeg vil til at lære at kode PHP, da det er open source og grundet WMF patch fandt jeg ud af at jeg vil gi mig i kast med Linux, men jeg har en ekster Harddisk der køre på USB 2. kan jeg installere Linux på her, så jeg har både windows og linux er ikke vild med partitionering...
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2006 - 19:23 #1
nu er du så heldig at der bliver skrevet meget om Fedora

Red Hat Fedora 4 Unleashed (Unleashed) (Paperback)
by Paul Hudson, Andrew Hudson, Bill Ball, Hoyt Duff

Red Hat Fedora and Enterprise Linux 4 Bible (Bible) (Paperback)
by Christopher Negus

Red Hat Enterprise Linux & Fedora Core 4 : The Complete Reference (Paperback)
by Richard Petersen

Sams Teach Yourself Red Hat Fedora 4 All in One (Paperback)
by Aron Hsiao

(og flere hvad man tager FC3 bøger med)

måske skulle du investere i en af dem
Avatar billede nik-nak Nybegynder
06. januar 2006 - 19:28 #2
eller låne på biblo...men har for det meste svært ved at lære ud fra bøger...det er mit problem er ikke god til selv studium
Avatar billede jon13 Nybegynder
06. januar 2006 - 20:54 #3
Hvis du alligevel begynder på en frisk - skulle du måske obverveje om det nødvendigvis skal være Fedora du vil igang med. Har selv været igennem alle redhat/fedora siden 7.3 og er gået fra dem kort tid efter igen. Hovedårsagen hertil er rpm-pakke systemet, som kan virke noget trægt - selv med yum manageren. Hvis du alligevel ikke skal "under kølerhjelmen" er der jo ikke noget til hinder for at du istedet bruger Ubuntu Linux (www.ubuntu.com) eller suse, afhængig af om du bedst kan lide K-desktoppen (Suse) eller gnome (ubuntu). Disse 2 distributioner bliver mange steder anbefalet som særdeles gode til begyndere. Tjek evt www.linuxin.dk - hvor emnet ofte er oppe at vende.

Jeg bruger selv ubuntu nu og det er uden tvivl den bedste jeg har prøvet - men smag og behag selvf. Har kun min XP partition til lidt spil nu og da (der kan linux altså bare ikke være med endnu) - samt til videoredigering.

Mht. Installation på ekstern HD, så vil jeg gætte på at det er afhængig af om din bios understøtter boot fra usb-drev (alternativt kan man lave noget med en boot diskette som skal i hver gang du tænder din pc - men hvem gider det?)

Håber du bliver glad for linux

MVH.
Jon
Avatar billede nik-nak Nybegynder
06. januar 2006 - 20:59 #4
jeg har forsøgt SUSE engang, den klagede over min monitor...nu har jeg en anden en samsung TFT... syntes du jeg skal gå efter SUSE istædet? har bare hørt at RH/Fedora sku være den bedste største Linux standard...men kan da lige kikke lidt på SUSE...er det kommercielt som RH eller stadig Open?
Avatar billede jon13 Nybegynder
06. januar 2006 - 23:02 #5
Tjooh hvis du bedst kan lide KDE desktoppen er det suse (efter hvad jeg har hørt), jeg bruger jo som sagt ubuntu, som er debian-baseret. Suse har vist nok deres eget pakkesystem.

Jeg synes det er nemt at installere programmer og fjerne dem igen løbende igennem apt-get, og ubuntu har rigtig mange pakker som man kan installere gennem det system (grafisk og via command line). Suses tilsvarende hedder vist yast - men skulle ligeledes være nemt at gå til. Suse er kommercielt, mens Opensuse er ... open :-).
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2006 - 23:04 #6
hvis du kan lide ubuntu var kubuntu så ikke oplagt for KDE ?
Avatar billede jon13 Nybegynder
07. januar 2006 - 00:07 #7
Kubuntu er blevet kritiseret for ikke at virke godt nok - fordi basen som stadig er ubuntu favoriserer Gnomes dependencies for meget (eller noget i den stil) - Så som nybegynder ville jeg hellere satse på en distro bygget 100% efter den desktop jeg vil have.
Avatar billede nik-nak Nybegynder
07. januar 2006 - 11:25 #8
jeg har ingen favoritter, nævner Red Hat og Fedora project fordi jeg har hørt så meget om dem, og SuSE fordi det var den første destro jeg fik adgang til, blot dengang accepterede den ikke min monitor...jeg vil bare udforske linux side om side med min Windows, men vil undgå at partitionere, derfor vil jeg ligge den på min eksterne harddisk, side om side med min windows data hvis jeg kan det..hvis jeg kan få linux til at funkere, er det meningen at den skal kunne funkere som workstation så godt som XP og gerne FTP server (har dog alternativ under windows som jeg er godt tilfredst med) og Web Server (HTTP som man kan få adgang til via min ip...evt. DNS redirect) så det eneste jeg stort set har xp til er spil, evt. exekvere via WINE.
Avatar billede nik-nak Nybegynder
07. januar 2006 - 11:35 #9
hvis jeg skal bruge en harddisk til linux destros og jeg ikke ønsker at partitionere min harddisk, hvor meget plads skal jeg så bruge for at anvende Linux systemet, og evt. kode PHP køre Web og FTP server.. ved godt Web/ FTP sætter krav men mener nu mere hvor meget plads kræver linux hvis jeg skal købe en harddisk til at lege med linux?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 12:42 #10
Jeg tror at du vil finde de upraktisk med under 20 GB, men du kan sagtens
køre med meget mindre, hvis du gider bruge tid på meget præcist at vælge det du
skal bruge.
Avatar billede jon13 Nybegynder
07. januar 2006 - 14:03 #11
Jeg synes nu trenden lige pt ihvertfald er debian baserede systemer - der er bare så mange forskellige at de nok ikke hver for sig kan gøre en figur i det regnskab.

Jeg tror ikke det gennemgående er red hat/fedora mere. Efter at redhat blev 100% kommercielt. Fedora er jo en slags testplatform for red hat, så de ved hvad de skal inkludere næste gang de udgiver deres enterprise udgaver. Det betyder også at fedora bliver prøveklud for mange nye ting, noget bedre end andet. F. eks. kunne fc4 installeren ikke finde mit netkort, mens det kørte som i smør på fc3. Det gav også mange problemer når man som newbie (er jeg stadig) skulle opgradere til nye kerner, så kunne hele systemet gå i sort. På ubuntu har det været fuldstændig problemfrit for mig.

Men humlen i det hele er at enhver distro vil kunne opfylde de krav du stiller - jeg har brændt fingrene på fedora et par gange derfor er det ikke sikkert at du vil gøre det. Jeg synes ubuntu er bedre som system - derfor er det ikke sikkert du vil det.

Jeg vil give arne ret i at 20 GB er en passende størrelse, så kan mere altid komme til senere, hvis det bliver nødvendigt.

Du skal nok ikke regne med den helt vilde understøttelse af spil gennem wine. Nu ved jeg ikke lige hvad du er til men der er faktisk nogle fps spil der findes nativt til Linux. Quake3/4-Unreal Tournament 2003/2004, Enemy Territory m. fl. Disse kører rigtig godt, mens spil gennem cedega/wine har været en blandet fornøjelse. Kan hænge sammen med at jeg har et ati kort i min laptop, dog. Hvis du har muligheden så vælg nvidia baseret kort til linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 14:50 #12
Men hvis man vil have en stabil redhat, så kan man jo hente en RHEL klon som f.eks.
Centos
Avatar billede jon13 Nybegynder
07. januar 2006 - 15:05 #13
Ganske givet :-)
Kender den ikke, men du har sikkert ret.
Avatar billede nik-nak Nybegynder
09. januar 2006 - 08:49 #14
hvad med mandrake er det godt/skidt generelt bedre dårligere end ubuntu?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 09:02 #15
Mandrivia (som Mandrake hedder idag) er også en ret udbredt distro blandt
begyndere - og så vidt jeg ved er mange af dem tilfredse med valget, så
Mandrivia er også en mulighed
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2006 - 05:49 #16
tid at få afsluttet her ?