Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
05. januar 2006 - 23:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Støjdæmpning af harddisk

Jeg har lige købt en Dell Dimension 9150 - ganske støjfri maskine...bortset fra harddisken (Seagate Barracuda 7 - 160 gb), som "hakker" rimeligt meget og højt.

Jeg har så købt en Samsung spinpoint også - den er bedre, men larmer stadig noget.

Jeg har prøvet at have begge harddiske ude af kabinettet og lagt dem på f.eks. en musemåtte, og det hjælper betydeligt på støjen, så det er efter alt at dømme kabinettet der giver problemer.

Problemet er at det er BTX kabinet, hvor harddiskene sidder i nogle blå "plastikcases", som klikkes ind i en metalkasse. Det gør det lidt svært at støjdæmpe via elastikker mv, så vidt jeg kan se. Jeg kan ihvertfald ikke lige gennemskue hvordan.

I kan se hvordan hele skidtet ser ud her:

www.martinrunge.dk

Hvis der er nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kan støjdæmpe harddiskene så modtages de med glæde!

mvh

Martin
Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
05. januar 2006 - 23:03 #1
Glemte at sige at harddiskene sidder i bunden af kabinettet, og at jeg har sat dem på "quiet" via Bios.
Avatar billede Beach Mester
06. januar 2006 - 03:05 #2
Tja... Kan kun sige en ting til det, håber ikke du bliver pisse sur over det:-)
Delle Fucks og Babmus styre...

Problemet med mærkevarer maskiner er at de designer deres systemer så det passer efter deres opfattelse af hvordan en maskine skal køre, arbejde og støje. Dette er langt hen af vejen også i de fleste tilfælde rigtig OK men der er bare et lille men........

Det er (næsten) altid umuligt selv at moddificere på opsætningen og installere / modde i setupét til de ønsker man selv ønsker. Derfor har jeg selv aldrig købt en "færdigbygget" maskine og har også altid anbefalet andre at købe en bambus som man selv har 100% kontrol over hvad skal og ikke skal:-)

Problemet i din maskine er alt det plastic og så selve kabinettet. Har selv lige hjulpet en kolega med en maskine (læs: kabinet) der ligner.
Det eneste du kan gøre er at hive en bidetag frem og prøve om ikke du kan nive alt det metal og andet skit der er omkring pladsen væk og så prøve om det er muligt at lave et eller andet "stativ" til dine diske (her må du selv "opfinde" noget) så de både har luft og køling + dæmpning.

Det kunne godt lyde som om jeg er meget negativ over Dell, og det bunder dels i at jeg ikke fatter hvorfor de designer deres system som de gør, dels at jeg dagligt slås med modtagere af Dells produkter der er blevet lovet meget mere end hvad der i den virkelige verden kan opfyldes!

Nu kommer vi så til det du nok ikke kan lide at høre, men bliver jo nød til at komme med en løsning p dit problem *S*

Flå alt HW ud af kabinettet og genbrug det du kan i et helt alm. std kabinet der overholder ATX standardén. Jeps det koster, men du slipper fremover for at sende lyn og torden til Dell og kan kun brokke dig over dine egne fremtidsvisioner mht. hvad du vil bruge din nye computer til!

//Beach
Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
06. januar 2006 - 07:15 #3
Tak for svaret, men jeg må nok konstatere at det er lige lovligt drastisk efter min smag. Der må da findes andre (og bedre bud)?
Avatar billede Beach Mester
08. januar 2006 - 03:30 #4
Ved godt det måske er drastisk, men sådan er jeg *LOL*

Et tip kunne være at småre noget gummi-silikone ind i hullerne på dine HDD men ellers er der faktisk ikke ret mange andre løsninger sådan lige... Og så aligevel:-)

En mindre drastisk løsning end mit 1. er at hive disken helt ud af kabinettet og montere den i et eksternt kabinet og så trække et rundt kabel ud igennem et ledigt slot på bagsiden af maskinen. På den måde kan du både vælge den køling du ønsker (husk at den ikke må blive for varm!) og isolere det eksterne kabinet med gummi i bunden hvis dette ikke allerede er lavet.

Problemet går konstant tilbage til at Delle mener at det du nu har købt er godt nok, og er på ingen måde lavet med øje for at nogle har andre meninger end dem selv:-(

Så enten skal du i krig med et nyt kabinet hvor der er plads til selv at bestemme, eller også så hænger du på nogle noget kedelige løsninger.

Min egene løsning i 1. forsøg på HDD-dæmpning var at hænge 2 diske op i elastikker i stil med den her--->
http://www.hardware-test.dk/oc/litteratur.asp?type=guide&id=110
http://www.hardware-test.dk/oc/litteratur.asp?type=guide&id=1345

Det virkede også rigtig godt de første 4-6 måneder, men så kom der ellers fejl på fejl på fejl pga. manglende køling. MTBF temp. var (fandt jeg jo så ud af senere) overskredeet med over dobbelt så meget som anbefalet, så ikke noget at sige til at jeg på så kort tid kunne slå 2 helt nye IBM disk ned så effektivt!

Derfor står den gamle maskine med det forsøg dd med 2 120mm fans på laveste bluds og køler 2 nye diske der efter ændringen ikke har været stoppet i et par år!

Blot stoff til eftertanke, ikke andet *S*

//Beach