Avatar billede jonaz Nybegynder
29. april 1999 - 00:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Cd-drev i BIOS

Jeg vil installere en cd som slave efter mit c-drev. Hvilke parametre skal jeg skrive i BIOSopsætningen?
Er det ligegyldigt hvilket mærke mit cd-drev er, eller skal søge info om drevet på producentens supportsider, og indsætte forskellige parametre som man gør med en harddisk?
Avatar billede lrj Nybegynder
29. april 1999 - 11:52 #1
Med de fleste moderne CD-ROM drev er det ikke nødvendig at sætte BIOS-parametre. De bliver auto-konfigurerede.

Virker det da ikke?
Avatar billede ruprect Nybegynder
29. april 1999 - 11:53 #2
Du skal ikke sætte informationer i BIOS som du gør med en HD, enten skal du sætte den til AUTO eller NONE.

Desuden er det en god ide at sætte den som master på Secondary Controller istedet for slave på Primary Controller

- Michael
Avatar billede badguy Nybegynder
29. april 1999 - 13:19 #3
ja eller bare som slave på secondary... så er man sikker på at kunne bruge det både på primary og secondary...
Avatar billede mtk Nybegynder
29. april 1999 - 13:23 #4
Du skal IKKE sætte nogen parametre i BIOS.
Det er en fordel, at sætte CD-Romdrevet
på secodary controller, for ikke at sætte hastigheden på harddisken ned.
Avatar billede jonaz Nybegynder
03. maj 1999 - 12:29 #5
Min Secondary Controller er desværre brændt af. Så den idé kan jeg ikke bruge. Det betyder ikke noget med hastigheden på HD, da jeg kører SCSI.
Min autokonfig fanger ikke mit cd-drev. Er der ikke andre muligheder, etellerandet ældgammelt parameter man kan sætte i BIOS?
Avatar billede lrj Nybegynder
06. maj 1999 - 20:43 #6
Hvis din ene port er brændt af, tror du så ikke de kan hænge sammen med at den anden port ikke rigtig virker. Bare en tanke...
Avatar billede boa Nybegynder
07. maj 1999 - 18:24 #7
Du har seføli' checket, om jumperne er sat rigtigt?
("Single", "Master", "Slave")
Avatar billede jonaz Nybegynder
12. maj 1999 - 14:05 #8
Hvorfor er det så svært at besvare det spørgsmål. Selvfølgelig har jeg tjekket "lusene". Selvfølgelig ved jeg at min primære controller ikke er brændt af. Lige nu kører opsætningen pr. driver, altså i autoexec.bat.
Spørgsmålet er stadig: Hvilke parametre skal jeg skrive i BIOS for at installere mit cd-drev dér??? Er der en standard??
Avatar billede boa Nybegynder
12. maj 1999 - 18:09 #9
Det er så forbandet svært, fordi du ikke beskriver en skid
af omstændighederne omkring dit problem.

Du skriver ikke hvilken cpu/chipset/bundkort du kører med!
Du skriver heller ikke, hvilket styresystem, du bruger!
Du skriver ikke en gang, hvilken bios, du har.
Heller ikke, hvilket mærke/model drev, du tror, du har problemer med.

Er det så svært at fatte, det er et vanskeligt spørgsmål at
besvare?

Hvad er dit problem egentlig?
Hvis du kan køre drevet m/ dos-drivere kan det jo ikke være
helt galt!

Vil du af med dos-driverne?
Kan du ikke se drevet i Win95/98?
Så rem mscdex m.v. ud af din autoexec.bat + config.sys.

Hvis du derefter har brug for dit drev i dos-mode, er der også
flere løsninger på det!

Eller er det noget helt andet, der er galt?
Kan du ikke se drevet blive detekteret af din bios under opstart?
Så skriv dog, hvad bios du kører med, som det absolutte minimum!