Avatar billede heindorff Nybegynder
04. januar 2006 - 11:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Erfaring med affiliate/partner programmer som ANNONCØR.

Hej folkens,

Jeg hører meget gerne erfaringer fra webmastere, der har brugt affiliate/partner programmer til at øge salg/skaffe leads til deres webside. Tradedoubler kender jeg til og regner med at benytte på et senere tidspunkt, så dem behøver I ikke berette om erfaringer med.

Bemærk: Jeg søger primært succeshistorier, hvoraf jeg kan konkludere om et netværk er interessant for mig og min virksomhed.

Partsindlæg fra indehavere af affiliateprogrammer er ikke videre interessante.

Tillægsspørgsmål:

Disse programmer har jeg kendskab til:

Tradedoubler, Partner-Ads, MM Medier, Zanox, DanBan.

Findes der andre (seriøse!) programmer, hvor der kan aftales afregning pr. lead/salg (CPL)? Jeg er ikke interesseret i løsninger, der kun kan afregne CPC eller CPM.

Programmet skal bruges til en dansk webside, så det skal naturligvis være en netværk med en del danske sites.

BEMÆRK: Jeg er interesseret i at ANNONCERE via affiliate-/partnerprogrammerne, så det er annoncørers synspunkter der er interessante.

På forhånd tak! :-)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. januar 2006 - 12:34 #1
http://www.bny.dk/cgi-bin/dyn/show.forside.mpl?id=283
Ellers er der også
adpepper.com samt brand2brand

Hvis det er et godt produkt er Tradedoubler klart bedst. Jeg var meget imponeret over al den teknik som ligger bagved, men som man ikke ser som affiliate, men som man som annoncør har adgang til.

Det koster en del at komme igang, men har man et vedvarende godt og salgsbart produkt, er det helt klart her man starter, og derefter arbejder sig videre.
De har systemer til at følge salg m.v. i deres konkurrenters/samarbejdspartners systemer
Avatar billede heindorff Nybegynder
04. januar 2006 - 12:43 #2
Tak for dit svar, Eric.

Adpepper.com har ikke det produkt jeg leder efter. Det har brand2brand vist heller ikke, men det vil jeg lige undersøge nærmere.

Mere præcist søger jeg programmer, der kan spore besøgendes brug af en service på min side og afregne et provenu til affiliates pr. genereret lead fra deres sider.

Ja, Tradedoubler skal jeg uden tvivl tilkobles, men jeg overvejer at afprøve andre programmer i første omgang. Tradedoublers setupfee er på 35.000 kr., hvilket er ikke så lidt for en nystartet virksomhed, så jeg venter nok et par måneder med at indgå en aftale med dem. Det eneste minus jeg umiddelbart kan se ved Tradedoubler er, at langt størstedelen af de tilmeldte affiliates er ejere af små sites, herunder bl.a. en masse private websider. Det er dog kun en fornemmelse og ikke noget jeg ved med sikkerhed.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. januar 2006 - 12:56 #3
Der er masser af mindre, men også større sites tilknyttet tradedoubler
Du får jo også adgang til at afvise/godkende dem.

Det er (vist nok) korrekt at adpepper, b2b og også retail internet ikke kan afregne med procenter af forskellige produkter.
Men med specifikke produkter kan de give leads pr. salg, og får/har du specielle gode enkelt-produkter er b2b og retail de bedste efter tradedoubler
Avatar billede diggerx Nybegynder
04. januar 2006 - 13:00 #4
Nu ville du godt nok kun have indlæg fra annoncører, men jeg vil aligevel som medie fortælle at tradedoubler er noget man skynder sig at komme væk fra hvis man har en nogenlunde velbesøgt side. Det giver simpelthen for lidt, og derfor er det kun de små sider der tager dem, for der er ikke andre bureauer der vil have dem.

Når jeg nu er igang vil jeg sige at det er ikke særligt optimalt at sortere medierne fra i dit oplæg, for det er trods alt dem der i sidste ende afgør om dine annoncer kommer videre fra reklamebureauet.
Avatar billede heindorff Nybegynder
04. januar 2006 - 14:32 #5
Eric:

Ja, jeg overvejer også, om jeg med fordel kan bruge brand2brand eller f.eks. forbrugertilbud.dk til leadgenerering, men det er en lidt anden boldgade. Det jeg primært søger er affiliateprogrammer/tredjepartsprogrammer, der udover markedsføringen tilbyder trackingsoftware a la Tradedoublers.

Diggerx:

Det er også dét jeg lidt frygter. Med et setupfee på 35.000 kr. vil jeg være sikker på, at jeg har andet end de helt små websider at vælge imellem iblandt de forskellige affiliates. Jeg vil tilbyde en attraktiv ordning med et pænt provenue, men forventer til gengæld at mine reklamer vises på sider af en rimelig kvalitet.

Jeg vil såmænd gerne høre fra affiliates, sålænge det er relevant i forhold til mine spørgsmål. Arrangementet skal selvfølgelig være givtig for både annoncør og affiliate, ellers holder det ikke i længden. Input fra ejere af websites med erfaring som affiliate er interessant i det henseende, men jeg stillede samme spørgsmål i et andet forum og fik udelukkende svar fra ejere af websider, der skrev om diverse ad-bureauer med CPC/CPM løsninger. Og det er ikke videre interessant for mig.

Tak for responsen. :-)

Håber på at høre fra flere med erfaring på området.
Avatar billede diggerx Nybegynder
04. januar 2006 - 15:02 #6
Du kan eventuelt google på 'affiliate software' så får du lang række programmer hvor du kommer uden om reklamebureauerne. Så skal du godt nok selv skaffe netværket, men opsøgende arbejde har jo altid været det mest effektive.

Jeg starter selv en shop med som bl.a. skal markedsføres via affiliate og det tog mig ikke mere end en times tid at få arrangeret at komme med i 200.000 emails ugen plus lidt diverse. Mit affiliate program er indbygget i shoppen, så jeg kender ikke de programmer man finder på google.

apropos tradedoubler, se også: http://www.computerworld.dk/art/29592?a=search&i=0
Avatar billede heindorff Nybegynder
04. januar 2006 - 15:23 #7
Diggerx:

Jeg er ikke helt enig med dig i, at opsøgende arbejde "altid har været det meste effektive". Det kan være givtigt, men i visse tilfælde kan det være mere givende at bruge andres ekspertiser. Man må jo også prioritere sin tid bedst muligt.

Mht. brug af eget affiliate software (købt færdigudviklet eller udviklet specielt til formålet), så har jeg overvejet det. Et minus er, at der ikke er en tredjepart involveret, som sikrer de forskellige affiliates, at de får deres penge. Jeg har selvfølgelig på ingen måde tænkt mig at snyde de forskellige affiliates, men hvis tidligere erfaring afholder websideejere fra at indgå den slags samarbejde, så er der jo ikke meget ved det.

Ja, jeg har læst artiklen. Sålænge man ikke ved om vedkommende har sørget for at få designet seværdige bannere, der opfordre til klik og senere salg, kan man ikke bruge det til særlig meget. Men den bekræfter da min mistanke omkring de små og ofte private sites.
Avatar billede martinskott Nybegynder
07. januar 2006 - 00:27 #8
www.adfair.dk tilbyder også noget, men ved ikke om de tilbyder det du søger.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2006 - 00:33 #9
Det gør de ikke....
De kører også generelt med meget lavere priser til affiliates....
Jeg tjener ikke 10% så meget hos dem som hos tradedoubler
Avatar billede heindorff Nybegynder
07. januar 2006 - 00:40 #10
martinskott:

Som Eric rigtig nok skriver det, tilbyder Adfair ikke partnerprogrammer.

Eric:

Ifølge Adfair selv, betaler de markedets højeste dividende til deres "partnere". 65-70 %, alt efter volumen. Når du tjener mindre hos Adfair, er det så fordi du kører CPC/CPM kampagner igennem dem og affiliate/partnerprogrammer hos Tradedoubler med evt. dividende af salg, fast højt beløb pr. salg/lead etc.?

Det er en lidt anden boldgade, men det er jo også interessant. :-)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. januar 2006 - 00:51 #11
Jeps.....Ifølge Adfair selv...

Jeg regner med at runde 6-cifret i år, og det er langt fra på tradedoubler.... Der har jeg kun ca. 3-10% af mine indtægter.

Der er intet hos adfair jeg ikke får højere andre steder.... Alt bonnier får f.eks. jeg 10-15 kr. mere andre steder, og sådan er det generelt.
Jeg ved så ikke om de de andre manuelt sætter min dividende højere end deres generele segmenter....
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. januar 2006 - 01:09 #12
Af de affiliateprogrammer som har til formål at skaffe trafik har jeg ikke haft noget som kunne konkurrere med en god gang søgemaskineoptimering, samt omtale diverse steder. Se evt. bufferzones artikler om søgemaskineoptimering, eller min egen (som dog ikke kan konkurrere med bufferzones) :)

Danban får du nok ikke meget ud af, hvis du har ambitioner om at få mere end 50 besøgende hver dag, inklusive din gamle mor ;). Hos Danban kan man enten have bannerbytte eller kontant afregning. Min erfaring med den kontante afregning er, at når man har optjent nok til at få et beløb udbetalt, kan Danban ikke sende pengene fordi annoncøren af een eller anden grund ikke eksisterer mere. Jeg brugte Danban i et helt år, og fik aldrig en øre!!

Mht. annoncering bruger jeg Brand2Brand, og dem er jeg meget tilfredse med. Faktisk vil jeg sige de er fremragende!

Deres site er nemt og overskueligt, man bestemmer selv hvilke annoncer man vil have, og de betaler altid. Man får endvidere tilknyttet en key account manager, som er ens faste kontaktperson.

Jeg kan også benytte mig af MM-Medier, som jeg har indtryk af fungerer nogenlunde som Brand2Brand. Jeg har dog ikke haft plads til flere annoncer udover Brand2Brands, så jeg har ikke benyttet mig af det. Jeg synes MM-Medier sender for mange mails (3-4 stykker hver dag) om nye og gamle kampagner. Brand2Brand kan nøjes med 1-2 mails om dagen.

Mvh
Torben Lage Frandsen
toflo.dk
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. januar 2006 - 01:15 #13
I må undskylde, men der er altså noget jeg undrer mig over.

Hvis tradedoublers setupfee er kr. 35.000, hvordan kan det så være at de har så mange små/private websites??

Handler det om at Fido bare SKAL vises frem eller hvad?
Avatar billede heindorff Nybegynder
07. januar 2006 - 01:26 #14
Tofferman:

Som affilate betaler man ikke et setupfee. Det gør man til gengæld som annoncør i deres partner/affiliate system. Det gode ved deres system og deres setupfee er, at det primært er seriøse annoncører, der benytter deres system. Udover det kan affiliates vælge udelukkende at gå efter annoncører, der har forudbetalt et større beløb på en konto hos Tradedoubler, så vedkommende er sikker på at få sine penge. Men men.. Jeg er ikke just interesseret i at annoncere på små og private sites.

Affiliateprogrammerne vil jeg ikke så meget bruge til at skaffe trafik, men mere til generering af leads/"salg". De er kun en lille del af min markedsføringsplan.

Brand2brand vil jeg kontakte. Måske jeg kan gøre brug af deres leadprogram ved at integrere det med mit site. Jeg tvivler, men det er da værd at undersøge.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. januar 2006 - 01:30 #15
Så blev jeg lige lidt klogere med TD. Held og lykke med det :)
Avatar billede heindorff Nybegynder
14. januar 2006 - 16:25 #16
Tak for responsen. Undskyld nærigheden med pointene. Jeg fik kun sat 15 point på, så der er ikke meget at dele ud af. Jeg er ny her, så..

Eric får pointene - I andre må ha' lidt tilgode. :-)