Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
31. december 2005 - 00:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Størrelse af Variabel modstand

Jeg skal ha sat et meget simpelt kredsløb op. Det køre over lysnettet 220 - 230v. Det eneste det skal bestå af, er en motor på 1300w 220v, og en variable modstand til at justere spæningen. Det skal kan justeres således at jeg kan ved at dreje på den variable modstand give fuld load på motoren, og også gerne kan slukke den helt. Men mit problem er så at jeg ikke ved hvor mange Ohm den variable modstand skal være på.

Håber der er en der kan hjælpe.

MVH Ruben
Avatar billede palleskov Juniormester
31. december 2005 - 00:29 #1
Avatar billede raevdal Nybegynder
31. december 2005 - 00:48 #2
Hejsa igen.

Det er god skik kun at have et spørgsmål åbent om samme emne: http://www.eksperten.dk/spm/675755

Det er ikke bare lige noget man gør at sætte en variabel modstand på til at regulere en motor på 1300w. Modstanden skal mindst kunne brænde en tilsvarende effekt af - og det være som en lille elradiator :-)
Jeg vil anbefale at du får fat på en lille motorregulering - den skal kunne klare ~6 ampere
Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
31. december 2005 - 00:55 #3
En motor regulator, er det sådan en der også sidder i en boremaskine?
Avatar billede raevdal Nybegynder
31. december 2005 - 01:01 #4
Sådan en kan godt bruges - du skal bare være sikker på at den passer til de 1300 w du skal regulere.
Her er tale om en pæn stor boremaskine - i hvert fald noget større end den hobbymaskine jeg har ;-)
Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
31. december 2005 - 01:03 #5
Er motoren fra en rundsav:) Så temmelig voldsom er den. Men er der et sted hvor man kan købe sådan en fra nettet?
Avatar billede raevdal Nybegynder
31. december 2005 - 01:08 #6
Der må jeg melde pas
- jeg har min egen elektro-pusher der hjælper med den slags

Men et bud er reservedele boremaskiner på Google
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
31. december 2005 - 01:38 #7
Uf uf da. Dit problem vokser sig størrere når du sætter et pot. meter i serie med din motor.
Du kan IKKE regulere en 1300W motor med pot. meter direkte!!
Du skal have en lysdæmper af en art og når det motor vi snakker om må vi nok sige det er induktiv type du skal have fat i.
Stadig vil jeg påstå at 1300W er noget i overkanten at regulere der skal ihvertfald en solid køleplade på triac'en.
Overvej i stedet en frekvens omformer.
Avatar billede rynke10 Novice
01. januar 2006 - 12:11 #8
Umiddelbart kan du ikke bruge en frekvensomformer til den, men find er regulering fra en boremaskine, eller se i det andet spørgsmål ;)
Hvad skal det bruges til? Så var det lidt nemmere at komme med et bud.