Avatar billede bruns Nybegynder
30. december 2005 - 12:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med installation af nyt bundkort (socket 754)

Hej,

Jeg har købt en sempron 3400+ CPU, med et tilhørende ASUS K8N E Deluxe motherboard (rev 1.04).

Alt er installeret ifølge anvisningerne, og det er langt fra første gang jeg har installeret et nyt mobo og cpu. Men denne gang er der et eller andet galt, monitoren vedbliver med at være sort når jeg starter maskinen op.

Jeg har prøvet følgende for at fikse problemet:

Bundkortet er pillet ud af maskinen igen, og ligger nu på en papkasse. Jeg har prøvet med 2 forskellige RAM moduler, og en gang helt uden RAM, hvilket fik maskinen til at bippe, hvilket er et godt tegn. Jeg har prøvet 2 forskellige grafikkort, hvoraf det ene har sat på et bundkort magen til, dog rev 1.05 og ikke deluxe. Jeg har prøvet uden grafikkort, og det fik ikke maskinen til at bippe. Jeg har prøvet uden nogen af de eksterne enheder sat til.

Så jeg er kort sagt ved at løbe tør for ideer for hvad der kan være galt. Håber der sidder en derude der kan hjælpe.

Mvh Jan
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. december 2005 - 12:46 #1
Er du sikker på at cpu'en er understøttet med den bios som er i bundkortet ?

Asus's cpu-support side er vist nede i øjeblikket, men på denne side:
http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?p=1778216
er der information der tyder på at der er understøttelse for nye cpu'er i version 1009 og 1010.

Kig evt efter på bioschippen, hvilken bios der er i. Det plejer at stå på en lille sticker påklæbet selve chippen.

Har du en anden (gammel) cpu du kan prøve at proppe i den og derved få opdateret bios ?
Avatar billede bruns Nybegynder
30. december 2005 - 15:20 #2
Kunne godt være problemet, ser ud til at det er ver 1005 :(

Og nej har ikke en ældre CPU liggende. Dvs jeg skal have bios'en opdateret et sted ??
Avatar billede john.doe Nybegynder
30. december 2005 - 15:20 #3
Hvad med bios beep koder, kommer der ikke nogle beep??
Avatar billede bruns Nybegynder
30. december 2005 - 15:28 #4
kun hvis jeg tager ram'en ud ellers ikke
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. december 2005 - 16:13 #5
Jeg var ude for det samme med et Asrock nforce 3 bundkort og en Sempron 2600 af samme model-familie som din 3400. Jeg troede bundkortet var defekt og leverede det tilbage, men det fungerede fint med en AMD64 2800, som jo er en gammel sag.

Vi nåede aldrig så langt som til at opdatere bios, da jeg fik det byttet til en anden model, og det løste problemet.
Avatar billede bruns Nybegynder
30. december 2005 - 16:23 #6
ok, vil lige skrive til dem jeg har købt det ved, og så høre hvad de siger. Havde ikke lige tænkt i de baner, ved de gamle socket A mobo'er kom man da altid så langt at man kunne opdatere Bios

Foreløbigt tak for hjælpen.
Avatar billede bruns Nybegynder
01. marts 2006 - 09:27 #7
Beklager det har taget så længe at vende tilbage, en opdatering af Bios var lige hvad der skulle til, så læg et svar Tonny, så får du pointene :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2006 - 11:18 #8
Svaret kommer her :)