Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
28. december 2005 - 20:28 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Swap drev ?

Hej igen herinde :-)

Ville lige høre, hvad er grunden til at man laver et swap drev, når det aldrig er i brug.

Kan man ikke aktivere det, eller sætte det i brug på en eller anden måde ??
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2005 - 20:33 #1
du ønsker ikke at bruge din swap partition fordi så kører dit system meget
langsomt

men hvis du skulle få brug for det så er det rart at have fordi at køre
langsomt er bedre end ikke at køre
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2005 - 20:50 #2
Det bliver brugt den dag din maskine (dit OS) skal bruge mere RAM end du fysisk har i din maskine. Du skal selvfølgelig sætte størrelsen i forhold til hvad din maskine skal lave, du skal passe lidt på med nogle af de tommelfinger regler for swap sizing, specielt hvis din maskine har meget RAM.

Men gør dig selv den tjeneste ikke at skrue det for langt ned, disk plads er trods alt noget billigere end RAM ;)
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
28. december 2005 - 20:52 #3
Der er 1.5gb ram i maskinen , og kun 3mb fri,, det er da grusomt hehe.
Men tak for svarene, hvis ellers i kunne ligge et svar begge 2, så deler i lige de points :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2005 - 20:55 #4
svar ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2005 - 20:58 #5
Linux er ret god til altid at finde et eller andet at bruge RAM til. At du kun har 3 MB
fri ud af 1.5 GB betyder ikke at du er tæt på at skulle bruge swap space. Den kan
skære ned på den del der bruges som cache først.

Og svar.
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
28. december 2005 - 21:13 #6
Okay nice nok :-)
Avatar billede kasper.h Nybegynder
28. december 2005 - 21:31 #7
Den bruger al den tilgængelige ram til disk cache, så længe ram'en ikke skal bruges til andet.. hvis du f.eks prøver at skrive
free
kan du se på øverste linie står der måske at den har brugt 1495MB og neden under står der -/+ buffers/cache eller sådan noget, og så står der at den bruger meget meget mindre :)