Avatar billede xmanx Nybegynder
27. december 2005 - 18:41 Der er 6 kommentarer

Min pc kan ikke finde min harddisk

Hej alle sammen, jeg har lige købt nyt bundkort + cpu... mit bundkort er et asus og min cpu er fra amd 64bit...

well, når jeg kobler alle kabler osv til så funger det hele fint, den starter og gør sig klar, men den siger at den ikke kan finde min Harddisk? jeg er ret sikker på at jeg har sat det hele rigtig sammen, har prøvet det masser af gange før...

min harddisk er en IDE harddisk....

Nogle der har nogle tips til hvad der kan være galt? og hvad jeg evt. kan gøre?

MHV XmanX
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2005 - 18:55 #1
En disk har 2 kabler tilsluttet. Et strømkabel og et datakabel.

På et datakabel kan der være op til 2 enheder (diske og/eller CD/DVD drev.

Hvis der kun er en enhed på datakablet, skal enheden være jumpet som Master.

Hvis der er flere end 1 enhed på datakablet, så SKAL der være 1, men også kun 1 der er jumpet som Master. Den anden skal være jumpet som Slave.

Når strøm og datakabel er koblet rigtig til så skal den kunne ses af maskinen.

Du trykker DEL knappen under start, og kommer ind i BIOS, og der kan du se hvad maskinen kan se af diske. Finder du dine diske derinde, så er alt i orden.

Hvis du har brugt disken i en anden maskine, skal du ikke forvente, at den vil starte op på den umiddelbart, for den har jo de forkerte drivere til bundkortet, og i den situation er du nødt til at lave en geninstallation af XP.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
27. december 2005 - 18:57 #2
Det første må være at undersøge om bios kan se drevet. Det skulle det umiddelbart kunne, med mindre du har sat drevet på en dedikeret controller som f. eks. raid. Hvis det er tilfældet skal du bruge en floppy under opstart med driverne på. De ligger garanteret på den skive der fulgte med bundkortet. I mange tilfælde kan controlleren sættes op til enten raid eller alm. ide. Dette foregår via bios. Smid et link til dit bundkort, så ta'r vi den der fra.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
27. december 2005 - 18:58 #3
Sry dragonknight, jeg var i gang med 1 fingersystemet da du postede.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2005 - 18:59 #4
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=xmanx&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp

Det er meget ubehøvlet at have så mange uafsluttede spørgsmål, og jeg har fortrudt mit første indlæg, for du fortjener ikke hjælp her fra eksperten.

Du kan læse her: http://expfaq.1go.dk/ hvad der forventes af dig, og når du har fået gjort noget ved alle dine tidligere spørgsmål, så kan det være at jeg måske vender tilbage, men kun måske.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
27. december 2005 - 19:16 #5
Samme herfra.
27. december 2005 - 20:25 #6
<dragonknight>: Tak for det - jeg tør slet ikke skrive den slags mere men må lade en del "sløve" Eksperten brugere sejle i deres egen sø af samme årsag...
<xmanx> er allerede på min top 25 "BlackList" ...