Avatar billede peturkirke Novice
26. december 2005 - 18:00 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

hvilken IT uddannelse er bedst ?

Jeg har en bror, som ikke har nogen særlig erfaring med IT. Ihvert fald ikke meget mere end at surfe på internettet og sende emails.
Men nu vil han tage en IT-uddannelse, og håber på at få en karriere indenfor IT.

Hvilken uddanelse vil i anbefale at han går i gang med ?
Hvad er bedst at satse på i 2006 ? Eller hvad er bedst i hele taget ?
Avatar billede zkyhn Nybegynder
26. december 2005 - 18:06 #1
Så skal han nok tage en Datafagteknikkerudannelse som tager 5 år. Den starter let ud og kommer utroligt meget omkring. Det er en omfattende uddanelse som kan udløse mange forskellige it jobs.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
26. december 2005 - 18:09 #2
Bedst i det hele taget er jo Datalogistudiet på universitetet. Du kan komme ind ved først at læse Datamatiker Uddannelsen på handelsskolen (er selv i gang). Her lærer man at udvikle software fra krav til færdig produkt. Det kræver man er meget boglig og har styr på matematik og logisk problemløsning. Hvis han ikke aner en klap om pc (udover at surfe) er det måske bedre at starte med nogle kurser så han kan finde ud af om det i virkeligheden er noget for ham.

Alternativt til datamatiker og uni er en teknisk fagtekniker uddannelse. Teknisk skole har forskellige it relaterede uddannelser. Ulempen er blot at man skal have en lærerplads for at udføre forløbet og det kan tit være svært at finde da der ofte er mange højtkvalificerede it folk som kan det meste allerede.

Iflg. undersøgelser er der bud efter it folk i den nære fremtid. .Net programmører er specielt efterspurgte og bliver nærmest headhuntet til gode stillinger hvis de kan deres kram (håber) :)

Håber det hjalp lidt

Vh Nicki
Avatar billede zkyhn Nybegynder
26. december 2005 - 18:09 #3
Ring til teknisk skole i ringsted og få dem til at sende noget om udannelsen.
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
26. december 2005 - 18:46 #4
Datalogi , eller DataIngenør er nok noget af det bedste, dog også noget af det højeste, og derfor tager disse 2 uddanelser typisk 5+ år. Typisk startløn ifølge PROSA (IT-arbejderns fagforening) er omkring 28000 kr.

Herefter kan vi finde Datamatiker, dvs. standard koder, kender en del som studere det, og det er ret simpelt, men også høj arbejdsløshed engang imellem, pga. ikke noget specialiserende uddanelse.

Hefter kan vi finde Teknisk Skole, og bunduddanelserne, som giver en halvt ubrugelig uddanelse, afhænger dog lidt af læreren, og da du selv skal finde praktik for at gennemføre den, er dette tit noget skrammel. + Lønnen er en del lavere en de 2 foregående.
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
26. december 2005 - 18:48 #5
"Iflg. undersøgelser er der bud efter it folk i den nære fremtid. .Net programmører er specielt efterspurgte og bliver nærmest headhuntet til gode stillinger hvis de kan deres kram (håber) :)"

.NET er bare et fancy ord, det folk vil have , er systemdesignere med forstand på OOAD og strukturering.

Du kan ligeså godt lærer Java, så kan din viden også bruges på en linux platform.
Husk det nu, programmeringsproget er ligegyldigt, det er personen 40cm. fra skærmen der gør det vigtige arbejde, ikke compileren.
Avatar billede Slater Ekspert
26. december 2005 - 19:04 #6
.NET kan sagtens bruges på Linux, og er langt bedre end Java.
Eller rettere - Java er fint på Solaris og til dels på andre Unix platforme. Men på Windows er det cirka lige så ubrugeligt som en kop med tre hanke. .NET er godt på alle platforme.
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. december 2005 - 20:00 #7
.NET kan ikke bruges seriøst på Linux, og er langt dårligere end Java.
Eller rettere - .NET er fint på Windows. Men på Linux/Unix er det cirka lige så ubrugeligt som en kop med tre hanke. Java er godt på alle platforme.

Sorry kunne ikke lade være :P
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2005 - 20:05 #8
".NET er godt på alle platforme"

hvor henter jeg .NET til MVS, OpenVMS, OS/400, Solaris, AIX, HP-UX, Tru64, *BSD ?
Avatar billede Slater Ekspert
26. december 2005 - 20:15 #9
arne_v -> den var jeg også ved at rette, men gad ikke. "alle platforme det fås til" ... okay? ;)

simonvalter -> mener du seriøst at Java er godt? Selvfølgelig er det allerværst på Windåse (men det står trods alt også for langt størstedelen af end user systemer i dag), men selv på Linux er det tungt, grimt, langsomt og irriterende at kode.
Men C#.NET har selvfølgelig også irritationsmomentet med at alt er bygget op i klasser.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2005 - 20:18 #10
jeg tror nok at de fleste idag opfatter det som en fordel at alt i Java/C# er
bygget op i klasser ...
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. december 2005 - 20:49 #11
Læs denne artikel som du vil kunne få en del ud af

http://exp.dk/artikler/489
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. december 2005 - 21:11 #12
viperine > jeg mener både at C#(ved godt at .NET er meget andet), Java, lisp, ruby osv alle har noget godt. Jeg har primært beskæftiget mig med Java og føler at jeg nogenlunde har styr på det. Jeg har også beskæftiget mig mere og mere med C# på det sidste men jeg foretrækker Java af mange grunde.
Java og C# Ligner hinanden utroligt meget så syntax mæssigt er jeg ligeglad.

Grimt synes jeg ikke det er. du kan bruge swt og få native widgets. IntelliJ IDEA bruger jeg regelmæssigt og er lavet i swing og ser efter min mening rigtig godt ud, Det er langsommere end visual studio men hvis jeg havde muligheden for at arbejde med C# i det så ville jeg.

Jeg synes at Javadoc er langt bedre end microsofts dokumentation.
Jeg synes at Javas community er langt mere interessant.
Jeg synes at værktøjer (primært IDE) er langt bedre til Java. Jeg ville ønske jeg kunne bruge Intellij IDEA istedet for vs.net. Det er ærgeligt at de fleste .net folk ikke kender til bedre. http://www.martinfowler.com/bliki/PostIntelliJ.html
Jeg mener at Java er langt mere modent, hvilket det selvfølgelig også burde være da det har flere år på bagen. Frameworks og et community omkring de frameworks er en ting som Java har og som .NET kun er på vej til at få... hvoraf mange bliver portet fra Java.
Det fører også til at der er rigtig mange valgmuligheder og det kan virke som en jungle og derfor er Java platformen nok også rimlig kompleks men kan man følge med er det en klar fordel.
Med java kan jeg hoppe frem og tilbage mellem Windows, Mac OS X, Freebsd og linux uden problemer. Med det samme udviklingsværktøj og lave programmer som jeg ved vil virke på dem alle.. med .NET kan jeg desværre ikke det endnu.. mono er kommet langt men ikke så langt.

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud for tiden med Java vs .NET i hastighed men ved tidligere benchmarks har jeg ikke kunne se den store forskel.
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. december 2005 - 21:45 #13
peturkirke>
Hvad laver din bror nu? har han taget matematisk gymnasium eller htx
ellers er det nok en god ide. Tag evt valgfag i datalogi der.
Nu dækker IT jo også over mange ting, men hvis det er system udvikling så kan han jo selv gå igang med at lære at programmere.
Avatar billede Slater Ekspert
27. december 2005 - 01:58 #14
simonvalter -> selvfølgelig har de alle noget godt. Og der er jo nok også en grund til at Java er blevet populært. Men det er jo en smagssag, og jeg har personligt aldrig brudt mig om det :)

Men jeg synes dog swt er grimt. Selvfølgelig kan man skrive sin egen GUI, men jeg synes nu det ville være rart hvis den integrerede sig med det operativsystem, den kørte på. Så det lignede Windows på Windows og Gnome på Gnome osv...
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. december 2005 - 04:19 #15
viperine> øhh ... det er jo hvad swt gør http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Widget_Toolkit
Avatar billede peturkirke Novice
28. december 2005 - 15:20 #16
innercitydk, hvis du vil have poeng så skriv et svar, så deler jeg mellem dig og there-is-only-xul
Avatar billede innercitydk Nybegynder
05. januar 2006 - 14:44 #17
ok.. svar :P

Håber han har mod på at snuse til det. Han kan jo eventuelt gå igang med at læse lidt om de forskellige programmeringssprog. Der er meget godt og gratis materiale på nettet.

Vh