Avatar billede helene_foght Nybegynder
21. december 2005 - 14:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mig med at relatere tabellerne

Hej

Har 6 tabeller - alle med et autonummereringsfelt som primær nøgle. "Hovedtabellen" har et unikt felt, Company Name, som går igen som "fællesnævner" i alle andre tabeller.

Eks:

"Hovedtabel"
- Company Name
- Address
- Phone

Tabel 1
- Company Name
- Contact

Tabel 2
- Company Name
- Catalog Type

Tabel 3
- Company Name
- Segmentation

Tabel 4
- Company Name
- Details

Tabel 5
- Company Name
- Marketing

Vil nu gerne have relateret øvrige tabeller til hovedtabellen, sådan at jeg efterfølgende kan lave én indtastningsformular (baseret på en forespørgsel?), som ændrer data tilbage i alle tabellerne.

Har prøvet med forskellige relationer og jointyper, men er efterhånden træt af 'trial & error'...

Håber, jeg har beskrevet præcist nok, hvad jeg gerne vil.

\Helene
Avatar billede fennec Nybegynder
21. december 2005 - 14:54 #1
Det første du skal gøre er at ændre "Company Name" til "CompanyID" (datatype=tal) på alle undertabeller, så du ikke joiner på navnet, men på ID'et (autonummer). Det er alt for omstændigt/besværligt at joine på tekstfelter.

Du kan så oprette dine relationer så de joiner på Hovedtabel.ID=TabelX.CompanyID
Avatar billede fennec Nybegynder
21. december 2005 - 14:56 #2
... Og undgå for så vidt at bruge special tegn i kolonne navne (æøå [space]). Det skaber en masse potientielle problemer.
Avatar billede helene_foght Nybegynder
21. december 2005 - 15:08 #3
Jeg får en advarsel, at hvis jeg ændrer datatypen, sletter jeg indholdet af felterne.
(Dataene er vist nok importeret fra Excel engang i tidernes morgen.)
Avatar billede fennec Nybegynder
21. december 2005 - 15:13 #4
Er der meget data???
Avatar billede helene_foght Nybegynder
21. december 2005 - 15:19 #5
Der er ca. 2000 poster i hovedtabellen og ca. 2500 i en af de relaterede tabeller og der ind i mellem i de øvrige tabeller.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
21. december 2005 - 15:41 #6
Lave en hovedformular til hovedtabellen og 5 popup/modal formularer, som hver kan hentes
frem med en knap.
Har selv sådan en kørende, som med få ændringer efterhånden har været i brug i over 10 år.
Avatar billede helene_foght Nybegynder
21. december 2005 - 15:49 #7
Har i forvejen hoved-og underformularer til at køre rimelig fornuftigt til søgning og indtastning. Men mangler mulighed for at udvælge data fra flere tabeller samtidig på listeform og redigere direkte heri. Det er der, jeg løber ind i problemerne.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
21. december 2005 - 16:48 #8
I den base jeg nævner er et regnskabssystem, hvor betalinger ligger i en underformular.
Forskellige andre oplysninger, som skal bruges ved betalingerne, ligger i lister(kombobokse). Oplysningerne hentes ind i hovedformularen til ubundne felter.

Kun når oplysningher i listerne skal redigeres, bruger jeg popup-formularerne.
Som kriterium i de underliggende forespørgsler bruger jeg et ID-nummer, som hentes fra
en af listene i hovedformularen.
Hvis du ikke bruger Modal, men kun Pupup kan du sagtens have flere formularer på skærmen samtidig.
Placer dem som du ønsker med en makro(FlytEllerTilpasStørelse).
Avatar billede helene_foght Nybegynder
22. december 2005 - 11:18 #9
Det var ikke præcis den løsning, jeg var ude efter, men alligevel en brugbar løsning, til det set-up som jeg næsten allerede havde i forvejen. Derfor point.
Tak for hjælpen.