Avatar billede hmmm¿¿¿??? Nybegynder
08. november 1999 - 14:00 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Digital overspildning forbudt??¿¿

En af mine venner mener at det er forbudt at overspilde noget digitalt. Jeg mener ikke at det er ulovligt bare man har købt CD'en og kun kopierer til eget brug .
Er der nogen derude der ved med sikkerhed, eller kan bevise, at det er forbudt eller lovligt
Avatar billede hirtshals Nybegynder
08. november 1999 - 14:06 #1
Iflg loven om ophavsret, er det tilladt at tage 1 digital sikkerhedskopi af dit medie, som ikke må sælges eller videre distribueres, du må heller ikke lave en absolut hmmmm, ved feks at tage enkelte numre fra hver
Avatar billede rea Nybegynder
08. november 1999 - 14:07 #2
Din ven har ret. Digital kopiering er forbudt.
Avatar billede mit Nybegynder
08. november 1999 - 14:10 #3
Det er tilladt at tage en sikkerhedskopi, men iht. dansk lovgivning er digital kopiering forbudt...Go figure..
Avatar billede rea Nybegynder
08. november 1999 - 14:19 #4
Nedenstående er taget fra Lov om ophavsret. Læg mærke til stk. 2, 4):

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form eller

4) fremstille eksemplarer i digital form af andre værker, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af værket i digitaliseret form.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) værker af brugskunst eller

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder.
Avatar billede rea Nybegynder
08. november 1999 - 14:35 #5
Hitshals>> Det er ikke særlig smart svare på den her slags spørgsmål, når man ikke er sikker - det kan blive en dyr fornøjelse for vedkommende, hvis han bliver snuppet med digitale kopier. Eller rettere sagt gengivelser, for en digital kopi er ikke en kopi i traditionel forstand, den er en ny original. Kendetegnende for den digitale kopiering er, at den sker uden kvalitetstab. Det der reelt kopieres er nuller og ettaller, og disse kan kopieres uendeligt uden tab af kvalitet.

Der er således ingen forskel på, om man anvender originalen eller kopien.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. november 1999 - 16:18 #6
Det må man ikke...
Der må ikke laves en direkte kopi af digitalt medie (cdrom/musik), men al analog må godt kopieres (til eget forbrug), derfor er det lovligt at kopiere en LP, et bånd eller for den sags skyld en cd, HVIS du kopierer cden via en mikrofon (eller andre analoge veje)

Ellers så se det nyeste Datatid (Der er en artikel i om MP3 afspillere og hvilke regler der gælder for Digital kopier!)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. november 1999 - 16:20 #7
Her er noget af hvad der står på deres website (www.datatid.dk)
Alt om MP3:
Her kan du læse om, hvordan det hastigt voksende musikformat virker, og om hvornår man må kopiere den digitale lyd.
Avatar billede wip13 Nybegynder
08. november 1999 - 20:29 #8
In your face JSM!
HAHA!
nå... men hvad var det vi væddede?
Avatar billede jay Nybegynder
09. november 1999 - 08:27 #9
wip13>> Jeg bøjer mig i støvet for din visdom, men jeg tror altså ikke at vi vædede noget.
Avatar billede hirtshals Nybegynder
09. november 1999 - 08:46 #10
rea >>> Sorry, jeg troede jeg var 100 procent sikker !!
Avatar billede wip13 Nybegynder
09. november 1999 - 11:37 #11
Yesssss(fløjtende "s")

men    øhhh    ja
nå.....
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
10. november 1999 - 11:17 #12
Og det er med den grund at man undre sig over sony's minidisk !!
Avatar billede wip13 Nybegynder
10. november 1999 - 15:09 #13
pjat....
Der findes jo også lovlige MP3 filer
http://www.mp3.dk indeholder kun lovlige MP3 der giver nye kunstnerer mulighed for et større publikum
Avatar billede jay Nybegynder
11. november 1999 - 08:26 #14
midgaardsorm>> Det kan jo godt lade sig gøre at overspille til minnidisk, via et phono-minijack-stik, og dette er jo ikke digitalt.
Derimod er en mp3-man er jo næsten ubrugelig, hvis man ikke må overspille digitalt, så den burde man undrer sig lidt mere over.
Avatar billede wip13 Nybegynder
11. november 1999 - 09:43 #15
jay>> De fleste (alle) lydkort, har minijack udgang og indgang, og ikke phono. Derimod er det normalt at indgangen på anlæg er phono-stik.

*er rimeligt død efter 2 timers tysk*
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
11. november 1999 - 20:08 #16
jay >> Det er vel også derfor at Diamond's MP3-man blev trukket tilbage et stykke tid pga. problemer med lovgivningen!!
Avatar billede jay Nybegynder
12. november 1999 - 09:15 #17
wip13>> Jeg mente jo fra anlæg til (transportabel) minidisc, der er det (på mit) phono-udgang.