Avatar billede martin_moth Mester
21. december 2005 - 08:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

middelfejl - normalfordeling?

Hvis nogle opmålinger har en middelfejl på fx. 5 cm - hvad vil det så sige?

Jeg antager, at størrelsen af fejlene er normalfordelt.

Det er begrebet "middelfejl" jeg spørger til - betyder det, at 2/3 af fejlene er mindre end 5 cm.

Eller hvordan er definitionen
Avatar billede roenving Novice
21. december 2005 - 13:16 #1
Hvis der er tilstrækkeligt mange skulle det passe meget godt: http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3Astandard+error&meta= !-)
Avatar billede mranders Nybegynder
21. december 2005 - 14:12 #2
vil mene det kommer helt an på hvilket konfidensinterval dine målinger er opgivet med. Hvis der ikke er nævnt noget mener jeg standard er 68%, så vidt jeg husker betyder det at hvis en anden ville lave samme måling som dig er der 68% sandsynlighed for at han måler det du har målt plus/minus 5 cm.
Avatar billede roenving Novice
21. december 2005 - 14:18 #3
Ja, det er præcis det, der står i den niende definition !-)
Avatar billede abdulrich Nybegynder
22. december 2005 - 21:39 #4
At du har en middelfejl på 5 cm betyder at den gennemsnitlige afvigelse på en målt emne/objekt/pind er 5 cm. Eks. har du et savværk hvor du ønsker at korte træ op i længder à 30 meter betyder det at den gennemsnitlige afvigelse, for længden af de enkelte stykker træ, ligger på 5 cm.

Man skal skælne mellem konfidensintervaller og spredning (også kalder standardafvigelse). Konfidensinterval bruges til at sige noget om populationens middelværdi på bagggrund af en udtaget stikprøve(det er af populationen du aftager en stikprøve). Et konfidensinterval udregnes for stikprøven og siger at populationens middelværdi, med X % sandsynlighed, vil ligge indenfor et bestemt interval. Lad os tage savværket som eksempel:
Du saver 1000 stykker træ op og udtager en stikprøve på 50 stykker. Ud fra denne stikprøve kan du vha. at konfidensinterval forudsige at middelværdien af de 1000 stykker træ med 95 % sikkerhed vil ligge mellem eksempelvis 30,005 m og 30,010 m.

Når man snakker om spredningen/standardafvigelser, snakker man om hvor stor en procentdel af resultater der vil ligge indenfor hvor mange standardafvigelser. Rundt regnet er det:

+/- 1 std. afv. = 65 %
+/- 2 std. afv. = 95 %
+/- 3 std. afv. = 99 %
Avatar billede martin_moth Mester
09. januar 2007 - 10:43 #5
smid svar
Avatar billede abdulrich Nybegynder
12. januar 2007 - 15:34 #6
Hermed smidt!