Avatar billede EIHP Juniormester
20. december 2005 - 22:57 Der er 43 kommentarer og
3 løsninger

noget bedre end diskdefragmentering

Jeg syntes ik diskdefragmentering i windows er noget særligt godt program, det går ik grundigt nok til værk.. og det tag hellere ik det hele.. findes der ik et, der er meget bedre til at diskdefragmenter? gerne, et, som også kører sig selv en gang om ugen eller lign.. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 23:02 #1
Så er diskkeeper lige noget for dig.
Avatar billede boxer Nybegynder
20. december 2005 - 23:04 #2
Du kan bruge et program som Diskeeper:
http://www.diskeepereurope.com/en/01_ho/xhtml/index.htm
Det er et kanonprogram med mange muligheder :o)

Glem ikke at give lidt respons på dine gamle spørgsmål:
http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_detail.php?UID=557&kind=1

Glædelig jul herfra *<:o)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 23:04 #3
Det er endda så smart, at det lægger sig i stedet for XP version i diskhåndteringen.

http://www.execsoft.com/downloads/menu.aspx
Avatar billede boxer Nybegynder
20. december 2005 - 23:05 #4
Avatar billede EIHP Juniormester
20. december 2005 - 23:11 #5
Boxer >> response, hva mener du?
Avatar billede EIHP Juniormester
20. december 2005 - 23:22 #6
nu, har jeg kigget lidt på Diskeeper.. og nogen siger, den kan være farlig at bruge..
Avatar billede boxer Nybegynder
20. december 2005 - 23:27 #7
Jeg har ikke hørt at det skulle være farligt. Har du nogle links til dette?
Som sagt bruger jeg progammet med stor fornøjelse og har gjort det i et stykke tid. Det er der ikke sket noget ved.

Respons? Jeg kan se at du allerede har været i gang med at kigge på dine gamle spørgsmål. Det var såmænd bare det jeg mente :o)
Avatar billede gratis Nybegynder
21. december 2005 - 00:50 #8
her er 2 defraggere jeg ka anbefale, Voptxp , http://www.vopt.com/VoptXP.htm , en meget hurtig defragger med en feature jeg er vild med "shut down pc when done"
og et flagskib i stil med Diskeeper, Perferct Disk , http://www.raxco.com/products/perfectdisk2k/ begge er shareware programmer.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 02:08 #9
Jeg har Diskeeper, og har lige prøvet PerfectDisk. Sidstnævnte har noget som hedder
"smart placement" som programmet anbefaler. Er det godt? Noget som undrer mig er,
at hvor Diskeeper fylder 46MB, så fylder PerfectDisk kun 6,22MB. OK, Diskeeper
er langt flottere at se på, men der må vel være en anden grund til den store
størrelses forskel. Er de virkelig lige gode?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 02:42 #10
Rettelse: Home er på 19,2MB. Men alligevel 3x så stor.
Avatar billede gratis Nybegynder
21. december 2005 - 07:48 #11
her er info om "Smart placement" , https://www.perfectdisklive.com/secure/pdlive/help/FilePlacement.htm , hvorvidt den ene er bedre end den anden skal jeg ikke kunne sige.Hvis jeg køre en tur med Voptxp og efterfølgende analysere med Perfect disk finder Perfect disk ingen grund til at defragmentere og det på trods af at de programmer lægger filerne meget forskelligt på disken, du ka jo prøve en lignende ting mellem Diskeeper og Perfect Disk ;)
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 11:38 #12
det var bare for nogle, jeg snakket med på msn.. men hvad er det der, boot-time noget?

Og jeg syntes ik der er forskel på diskeeper og diskdefragmentering.. jeg ender med det samme.. en hel masse rødt.. og næsten intet blåt, og jeg har 40 gb ledigt.. så der skulle jo være plads nok til at fyldt rundt?
Avatar billede boxer Nybegynder
21. december 2005 - 12:09 #13
Diskeepers boot-time kan defragmentere din Paging file samt din Master File Tabel. Det er områder på harddisken der ellers ikke bliver berørt.

Jeg mener at Diskeeper er en del hurtigere samt indeholder nogle værktøjer den alm. defragmentering ikke gør. Nemlig boot-time og det du spørger efter i din formulering af dit spørgsmål: Nemlig at du kan konfigurere den til selv at defragmentere f.eks. en gang om ugen.

Du skriver:
"Og jeg syntes ik der er forskel på diskeeper og diskdefragmentering.. jeg ender med det samme.. en hel masse rødt.. og næsten intet blåt, og jeg har 40 gb ledigt.. så der skulle jo være plads nok til at fyldt rundt?"
Programmerne gør det samme - nemlig at defragmentere din harddisk. Forskellen ligger i hvor godt det gøres og hvor hurtigt det gøres.

Hvis du ikke vil investere penge i det, kan du sagtens bruge den gratis foreslår.
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 12:52 #14
jamen, jeg vil jo mega gerne ha med det røde, så jeg kun har sammenhængende filer
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 13:07 #15
gratis - tak for linket. Fordi jeg ikke konkret kan se hvad programmerne laver,
kan jeg ikke afgøre deres værdi. Men Diskeeper har jeg haft længe og den er
i alt fald hurtig. Den rettede en smule efter jeg havde kørt med perfectDisk, men
det var ikke meget. "Smart placement" havde rettet en del, men om det virkelig
betød noget, er et spørgsmål.
Avatar billede gargel Nybegynder
21. december 2005 - 13:15 #16
Grunden til at Diskeeper ligner XP's egen defragger, er at xp's er Diskeeper i en neddroslet version. Men du er nødt til at vedligeholde en disk, for det "røde" altså fragmenterede filer vender tilbage alt efter hvor meget der bliver skrevet til disken. Så sætter du den bare til at defragmentere jævnligt, f.eks en gang hver anden time eller lign. Jeg bruger selv diskeeper 9.0 på én maskine og 10.0 på en anden, og det er et virkelig lækkert program, og der er ingen fare ved at bruge det, tværtimod.
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 14:18 #17
Nu skriver den, at ca. 15% af disken er reserveret til windows.. kan jeg ik fjerne denne reservertion eller minske den?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. december 2005 - 15:07 #18
Helt korrekt gargel. En disk der ikke er defragmenteret i lang tid, vil selv med diskkeeper have røde områder, men så kører man bare programmet en 3 - 4 - 5 gange i rad, og så ellers sætter den til at køre en gang om ugen, så vil disken med tiden blive mindre og mindre fragmenteret.
Avatar billede gargel Nybegynder
21. december 2005 - 15:25 #19
Dragonknight: min bliver faretruende rød allerede på under et døgn :)

eihp: Måske hvis du mindsker papirkurven, og/eller sidefilen. Hvad mener I andre om det?
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 16:13 #20
gargel: hvordan det? fortæl fortæl?
Avatar billede gargel Nybegynder
21. december 2005 - 20:37 #21
eihp: tryk windowstast og F1 samtidig, så dukker hjælpe programmet op. Her kan du blot skrive papirkurv i søgefeltet, og du vil se nogle links. Blandt dem er et der hedder "Ændre papirkurvens størrelse". Læs det.

Før ændring af sidefilen, vil jeg anbefale at sikkerhedskopiere din computer, bare for en sikkerhedsskyld. Jeg har dog ikke oplevet nogen problemer ved det, men intet er 100% sikkert. Vær også opmærksom på at mindskning af sidefilen kan have nogen konsekvenser, som at nogen ram-krævende programmer/spil vil køre dårligt eller slet ikke. Nogen mennesker kører helt uden sidefil, men det har jeg ikke selv været i stand til selvom jeg har 1GB ram. Så derfor vil jeg ikke anbefale at køre helt uden sidefil. (Det gør microsoft heller ikke). Så det må du lige tænke lidt over.
Men tryk igen windowstast og F1 samtidig, og skriv "ændre størrelsen på sidefil" uden gåseøjne i søgefeltet. Klik på link nummer 3 der hedder "Ændre størrelsen på sidefilen for den virtuelle hukommelse". Der står hvordan man gør. Læs det hele igennem før du skrider til værks.

Men igen, jeg er ikke 100% sikker på at dette vil løse problemet med reserveret diskplads, derfor kunne jeg godt have tænkt mig at høre andres vurdering. For i Diskeeper ses sidefilen som det gule, medens reserveret systemdiskplads er skraveret grønt.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 20:50 #22
Sidefilen (swapfilen) tages jo først i brug, når man løber tør for ram. Den kan
vel ikke sløve windows? Men eller er der nogen, som mener, at sidefilen arbejder
hurtigere hvis den har sin egen partition. Jeg har en partition kun til sidefilen.
Den er på 2GB og sidefilen har min 900MB - 1900MB. Men jeg kan nu ikke mærke
forskel, selv om jeg kun har 512MB ram.
Avatar billede gargel Nybegynder
21. december 2005 - 21:12 #23
gotfred: Det er rigtigt det du siger der. Det var nu også mest fordi eihp ville have mindsket den reserverede plads, at jeg skrev det. ;)
Avatar billede boxer Nybegynder
21. december 2005 - 21:13 #24
Grunden til de 15% reserverede plads kan vel også være at det er hvad der skal bruges for at det overhovedet er muligt at defragmentere?
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 21:20 #25
JEg har 3 harddiske, og den harddisk jeg vil defragmenter, er harddisk E:
Og nu har jeg defragmenteret siden i går eftermiddags, og den er stadig rigtig meget rød.. selv med 60 gb ledig plads, ændre det røde sig næsten ik..
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 21:28 #26
Der må da være noget andet galt? Hvis du har mulighed for, midlertidig at flytte
dine data over på en af de andrer diske, kunne du formaterer drevet, det vil måske
hjælpe?
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 21:33 #27
Ville ønske jeg kunne.. men der er fyldt op, på de andre
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 21:46 #28
Hvormeget plads drejer det sig om? Er det for meget til DVD brænding?
Det kan selvfølgelig blive for dyrt, hvis der er rigtig meget.
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 21:49 #29
tja. 400 gb ala 86 dvd skriver :o
Avatar billede gargel Nybegynder
21. december 2005 - 21:52 #30
eihp: Lader du defragmenteringen køre helt færdig, eller stopper du den halvvejs?
Vær opmærksom på at en fragmenteret disk med 400 gb tager meget lang tid at defragmentere. Ydermere vil jeg lige gøre dig opmærksom på at hvis der er filer i brug på disken kan de ikke defragges, for så er de "låst" af systemet.
Avatar billede boxer Nybegynder
21. december 2005 - 21:57 #31
Eller måske er de 15% reserveret til systemgendannelse?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 21:58 #32
400GB og du har 60GB ledig. 460GB, hvor stor er din HD?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 22:02 #33
Det jeg mente var, der er da ingen HDér på 460GB?
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 22:33 #34
den er 400gb total.. 340gb bruges
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 22:50 #35
OK, og med 60 GB fri skulle den kunne arbejde med diskfragmentering.
Men jeg tror stadig der er noget galt, når fragmenteringen ikke er kommet ret
langt på mere end et døgn. Har du kørt en scandisk? eller prøvet fabrikantens
diagnose proggram? Men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at du har den mest
framenterede HD, jeg har hørt om. Og jeg har vel heller ikke høørt det hele.
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 22:56 #36
nu, har jeg deaktiveret, papirskurven, sidefilen, og systemgendannelse for den harddisk, stadig 15% sparet til windows
Avatar billede EIHP Juniormester
21. december 2005 - 22:58 #37
kan det være fordi, det er den gratis version der ik er så effektiv som købt version?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2005 - 23:49 #38
Gratis version af hvad?
Avatar billede EIHP Juniormester
22. december 2005 - 10:49 #39
af diskeeper?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. december 2005 - 12:49 #40
15% free space er mindstegrænsen, og med en 400 GB disk, er 60 GB jo lige netop 15%. Så det er lige til øllet i underkanten.

Hvis du gav diskeeper 70 eller 80 GB at defragmentere på, vil det ikke blot gå hurtigere, men også være mere effektiv.
Avatar billede EIHP Juniormester
22. december 2005 - 15:55 #41
nu har den 120 gb ledig.. og nu er den begyndt at blive blå.. ca. 15% af det røde er blåt nu..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. december 2005 - 11:54 #42
Lav du bare lige så mange gennemløb, at du er tilfreds med mængden af blå.

Hvis du sætter den til at automatisk defragmentere 1 gang om ugen, så tror jeg du har helt styr på denne disk.

Når du vælger tidspunktet for den automatiske defragmentering, så skal du ikke vælge samme sidspunkt, som den laver automatisk virusscanning. Begge processer er ekstrem disk intensive, og vil køre hurtigere, hvis de kører tidsmæssig adskildt.

Jeg lægger dette som et svar, men kunne du ikke bruge noget af mine udgydelser, ser du blot bort fra dette.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. december 2005 - 13:31 #43
I diskeeper er der jo også "Set it and forget it" så finder programmet selv
løbendende ud af, hvornår der skal fragmenteres, og fragmenteringen indstilles,
når computeren bruges.
Avatar billede EIHP Juniormester
23. december 2005 - 16:28 #44
jeg har sat den til every 2 hours.. og siden i går eftermiddags, har den ændre sig, fra helt rød, til næste hel blå :D og jeg regner med at ændre den, så den kun køre every 48 hours.. så nice, så nice
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. januar 2006 - 14:37 #45
Hvadså', er det lukketid ?
Avatar billede EIHP Juniormester
02. januar 2006 - 19:14 #46
Ja