24. april 2001 - 21:54 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Valg af bog

Jeg har et lille problem... Problemet er, at jeg ikke kan finde en fornuftig bog om c++.
Jeg er 17år gammel og har interesseret mig for programmering siden 6. Klasse. Nu KAN jeg ikke vente mere til en datamatiker uddannelse. Jeg vil lære så meget, som muligt selv. Der er 2 År i nu til jeg starter på min datamatiker uddannelse, da jeg først skal gennemføre HHX.

The C++ Programming Language, Third Edition
Bjarne Stroustrup

er en meget kendt bog lyder det til, men hvad synes i? Bogen viser eksempler i dos tror jeg, men det burde vel ikke være svært at overføre til c++ windows programmering, da det jo er det sammme sprog, med med nye funktioner og så videre.  Jeg vil ikke sige mere... hvordan ville i/du gribe det an hvis du var mig?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
24. april 2001 - 22:00 #1
http://idgforlag.dk deeres bog om c++ er herre godtog koster kun 69,-http://idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-265-0
Avatar billede z_master Nybegynder
24. april 2001 - 22:06 #2
Hvis du ikke har programmeret før, så ville jeg nok mene at C++ er et rimelig hardcore sprog at begynde på lige med et. Jeg ved ikke hvor god du er til at lave programmelle syntakser eller sætte løkker op på en ordenlig måde, men hvis du ikke behersker dette, så ville jeg nok foreslå dig at begynde med noget andet måske.

Jeg ved ikke hvor meget turbo Pascal er brugt mere, men måske et sprog, som Java som er lettere at håndtere (stadig det samme med syntakser og det), men det er lettere at lave ting i, ville jeg mene plus det har samme struktur, som C++, så du altid kan lære C++..

Men det første problem ligger ikke i at lære et sprog ligeså meget, som det ligger i at lære at sætte sine programmer op på en ordenlig måde.
Avatar billede z_master Nybegynder
24. april 2001 - 22:06 #3
Hvis du ikke har programmeret før, så ville jeg nok mene at C++ er et rimelig hardcore sprog at begynde på lige med et. Jeg ved ikke hvor god du er til at lave programmelle syntakser eller sætte løkker op på en ordenlig måde, men hvis du ikke behersker dette, så ville jeg nok foreslå dig at begynde med noget andet måske.

Jeg ved ikke hvor meget turbo Pascal er brugt mere, men måske et sprog, som Java som er lettere at håndtere (stadig det samme med syntakser og det), men det er lettere at lave ting i, ville jeg mene plus det har samme struktur, som C++, så du altid kan lære C++..

Men det første problem ligger ikke i at lære et sprog ligeså meget, som det ligger i at lære at sætte sine programmer op på en ordenlig måde.
24. april 2001 - 22:25 #4
Okay... Jeg ved en smule:

Kender til:

Variabler.
const;
if
then
else
while
for
do
*-=<> kender jeg også

dvs. jeg kan bruge dem..
men:

if (i=0; i<50; i++)
i = i*50;

bare et eksempel, som jeg ikke forstår:

det er noget med  at koden skal læses fra højre og til venstre... det vil sige  i++ = i+1
++ tilføjer 1.

i<50 hvis i er større end 50

i= 0  dvs false.

hvis dette bliver opfyldt så i = i*50

hvordan skal den sætning læses?

Avatar billede ewc2k Nybegynder
24. april 2001 - 23:03 #5
jeg følger lige med her:)
Avatar billede preclean Nybegynder
25. april 2001 - 01:23 #6
her er den bogliste jeg har brugt til datamatikerstudiet.

DATA STRUCTURES AND OTHER OBJECTS USING C++.

Understanding program design and data structurs with c++.

The object concept an introduction to computer programming using c++.

disse bøger blev brugt i undervisningen, yderliger har jeg haft stor glæde af idg hæfter i opstarten atf studiet.

Bjarne Stroustrup bog er kun god hvis man har godt tjeck  i c++. ikke forbegynder.

sætningen: giver ingen mening.
if (i=0; i<50; i++)
i = i*50;

for(int i=0, i<50;i++)
{
cout<<\"hej \";  cout betyder at udskrive til skærmen.
if (i=25)
    cout<<\"kurt\";
}

dette er en tælleløkke der tæller fra 0 til 49 dvs at den blok mellem { } bliver udført 50 gange.
hej hej hej hej osv 50 gange.
if sætningen er en betingelse sætning det kun bliver udført når betingelsen er opfyldt dvs at kurt bliver udskrevet når i =25

mange af de grundlæggende strukturer lære du hurtigst via idg hæfte.
Avatar billede preclean Nybegynder
25. april 2001 - 01:31 #7
if(i==25) er den korrekte syntaks.
i=25; dvs variablen bliver 25. // tildelingssætning

if(i==25) dvs betingelse om i er lig med 25  //forspørelse om

man kan godt spører om flere betingelser
if( i>25 && i<30)
cout<<\"hej\";

hej bliver kun udskrevet når i er 25,26,27,28,29  dvs 5 gange

god fornøgelse i fremtiden.
Avatar billede preclean Nybegynder
25. april 2001 - 01:35 #8
kurt bliver ikke udskrvet ved i er 25 ...fejl
Avatar billede ewc2k Nybegynder
25. april 2001 - 07:29 #9
Dvs..

I startede med at læse:
DATA STRUCTURES AND OTHER OBJECTS USING C++.
så:
Understanding program design and data structurs with c++.
og til sidst:
The object concept an introduction to computer programming using c++.

og det var første år kun eller var det en bog i denne rækkefølge i de 2.5år?

og så til sidste hvilken compiller bruger de på datamatiker uddannelsen og har du nogen råd til hvordan jeg skal læse bøgerne..dvs. læse 1 kapitel om dagen og øve mig på det man lærte eller brugte i en anden måde?

Tak
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 07:48 #10
Bjarne Stoustrup er for C++ programmører hvad køer er for indere :) Han bog \"C++ programming language\" er stort set bare en gennemgang af sprogets syntax samt en gennemgang af STL. Den er meget god af have til at stå på hylden (har den selv). Men selve det at bruge sproget er en helt anden boldgade. I den forbindelse skal du nok finde en anden bog. Hvis du vil igang med Windows programmering kan bøger som \"Programming Windows with MFC\" eller \"Teach yourself Visual C++ in XX days\" bruges.

/Wisen
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 07:49 #11
Jeg kunne da også lige ligge et svar :)
Avatar billede jpk Nybegynder
25. april 2001 - 08:48 #12
Jeg mener ikke du skal starte med et andet sprog, hvis det er C++ du vil lære!!! (der er jo ingen grung ti at få dårlige vaner / blive forvirret)

Men hvis det er datamatikeruddannelsen du vil forberede dig til, mon så ikke Java rent faktisk er mere relevant?
Nogle skoler har skiftet C++ ud med Java som grundsprog og andre vil sikkert følge...
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 08:49 #13
Jeg prøver lige igen :)
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 08:52 #14
hehe; det lykkedes :)

Hvis man først har lært grundbegreberne- og teknikkerne indenfor programmering er det forholdsvis let at lære at bruge et nyt sprog. Teknikkerne ændrer sig ikke, langt det meste er et spørgsmål om en ny syntax. Og hvis det er C++ vs. Java, ville jeg personligt mene at C++ giver en bedre ballast når målet er, at lave Windows applikationer. Desuden er syntaxen ikke så forskellig.
25. april 2001 - 09:15 #15
Visual c++ er det ikke det samme, som c++? bare beregnet til windows programmering? Mit mål er, at lære c++ mest af alt fordi jeg LÆNGE har været Fascineret af programmering... det interessere mig meget og det sider hele tiden i mit baghoved...selv på arbejde og i skole.

her er der en sætning, som bliver brugt MEGET i bøger, men som de ikke forklare ordenligt..

For (variable = 0; variable<= 50; variable++);

Passer den med din forklaring preclean? Bare så jeg er på den sikre side:)

25. april 2001 - 09:20 #16
Jeg har bestilt denne bog, som webmasterdk foreslog, men flere bøger er nok bedre så jeg venter lige på preclean... jeg tror at de bøger må være gode:)
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 09:24 #17
Visual C++ er Microsoft implementering af C++ i et udviklingsmiljø, men det er udvidet med MFC, Microsoft Foundation Classes. MFC er en indkapsling af Windows API\'et som gør det nemmere at lave windowsapplikationer.

Det er en løkke som du ved hjælp af det tre statements kan bestemme hvor mange gang skal afvikles.

Variable = 0  : initialiser \"Variable\" til 0.
Variable <= 50 : så længe \"Variable\" er mindre end, eller lig med 50
Variable++    : Tæl \"Variable\" op med 1.

Du initialiserer altså din variabel, og sålænge den er mindre en nr. 2 udsagn bliver løkken afvikles, hvorefter \"variable\" bliver talt op.

Giver det bedre mening ?

/Wisen
25. april 2001 - 09:26 #18
rettelse:

For (variable = 0; variable<= 50; variable++);

=
For (variable = 0; variable < 50; variable++);

men der er også sætninger med

For (variable = 0; variable<= 50; variable++);

men det betyder vel bare

variable er mindre eller = 50
25. april 2001 - 09:30 #19
det hjalp, men hvad skal sådan en funktion bruges til?

Det var den i midten jeg ikke lige havde forstået, men afvikles formle fra venstre til højre eller højre til venstre?
25. april 2001 - 09:32 #20
du siger at den tæller den op med en (++), men hvis den afvikles igen bliver den jo sat til 0 igen. variable = 0  og så køre den ud i det uendelige..
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 09:32 #21
Det skrives på formen :

for( int i=0; i<25; i++ )
{
  // Dette køres 25 gange.
}

Man kan sige at det er i stedet for, at skrive den samme kodestump 25 gange.
25. april 2001 - 09:34 #22
Når...okay så er jeg med..det er jo meget smart:)
Avatar billede wisen Nybegynder
25. april 2001 - 09:35 #23
Jeps :)
Avatar billede psp_psp Nybegynder
25. april 2001 - 09:39 #24
\"Thinking in C++\" af Bruce Eckel er god af 2 grunde:
1) Den er god!
2) Den er gratis!

Download pdf fra http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html
25. april 2001 - 22:27 #25
okay tak, men preclean....var det rigtigt det jeg sagde?
Avatar billede drone Nybegynder
02. maj 2001 - 15:44 #26
Jeg har tidligere programmeret i Pascal, Turbo Pascal, Comal80, BASIC, PLI etc. Da jeg nu på mit arbejde skal lave nogle ting i C++, har jeg også ledt efter bøger. Den første bog jeg faldt over var \"Thinking in C++\" af Bruce Eckel. Dens fordele er listet andre steder, man skal dog bemærke at den er på engelsk, hvilket ikke er en fordel for alle. Den næste bog jeg fik fingrene i var \"C++, af Kris Jamsa, IDG\'s forlag\". Har du programmeret før, kan jeg kun anbefale denne bog. Jeg har netop læst den i går, og jeg føler nu jeg ved en hel del om C++ (Nok til at kaste mig ud i programmering). Jeg har flere gange forsøgt at læse \"Thinking in C++\", men har opgivet hvergang, da jeg syntes det gik for langsomt. Jeg har nu kigget i den igen, efter at have læst Kris Jamsa\'s bog. Denne rækkefølge kan jeg kun anbefale.

Alt i alt:
Læs først \"C++\", af Kris Jamsa
Dernæst \"Thinking in C++\", af Bruce Eckel

Husk at skaffe dig en compiler, så du kan lege med kode eksemplerne.
Jeg vil ikke anbefale nogen bestemt, (det er jeg slet ikke rutineret nok til), men Borland har en der er til gratis Download.