Avatar billede gojoy Nybegynder
19. december 2005 - 23:40 Der er 9 kommentarer

MySQL cluster - Failover

Hej dav,

jeg leder efter en løsning som sikre oppetiden af min SQL database.
Jeg har set og testet MySQL NBD cluster, men syntes ikke det er særlig sjovt og have 2 forskellige IP adresser som mine klienter skal connecte sig til.. Findes der ikke en mulighed ala windows verdenen, således at 2 servere har en fælles IP og alt efter hvilken server der har denne IP, ja så er det ligesom den der trækker MySQL.
Jeg er altså ikke intresseret i noget load balancing sjov, bare simpel failover. Shared storage er intet problem.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 19:55 #1
Nu skriver du ikke hvilket OS der er tale om.

Der findes skam løsninger - dog ikke skal man frem med pengepungen.

Windows:
Af løsninger kan bl.a. nævnes Veritas Cluster, SteelEye LifeKeeper og NSI DoubleTake.

Linux:
Veritas Cluster, SteelEye LifeKeeper.
Avatar billede gojoy Nybegynder
21. december 2005 - 09:58 #2
Hehe .. nej okay, jeg har adskellige windows clustere kørende - men efter som at jeg skal op og have en rimelig stor php side kørende så bliver det på en opensource platform. Om det hedder linux eller freebsd, det er jeg sådan set ligeglad med. FreeBSD er jeg mest kendt i, men hvis det ikke kan køre så skifter jeg gerne.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 10:10 #3
ok :)
Jeg kan anbefale dig at kontakte Nordicmind, de har før hjulpet mig godt på vej.
Og selvom de er distributører af SteelEye LifeKeeper, er de egentlig ret gode til at vejlede om hvilket produkt man skal vælge.
Avatar billede gojoy Nybegynder
21. december 2005 - 10:15 #4
Jamen jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, jeg mangler bare et lille hint til at komme igang. Arbejder som sagt med MS clustere tildaglig.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 11:56 #5
ok - jeg ved at Veritas og SteelEye i hvertfald kan køre på måde Windows og Linux. Hvis man har mod på det, kan man jo også tage et kig på de opensource-projekter der er. Her kender jeg kun lidt til Linux-HA (www.linux-ha.org) og Continuent (www.continuent.org)
Avatar billede gojoy Nybegynder
21. december 2005 - 14:31 #6
Hmmm .. linux-HA er ikke en mulighed hvad angår MySQL. Det dur fint til Apache f.eks :)
Continuent har jeg aldrig hørt om, ved du at det netop kan lave et mysql cluster?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 16:04 #7
nja - jeg ved ikke helt hvordan deres gratis-version er - men jeg kender lidt til deres kommercielle version (www.continuent.com) - under alle omstændigheder vil jeg nok anbefale SteelEye eller Veritas. SteelEye er lidt mere dynamisk/fleksibel.
Avatar billede gojoy Nybegynder
21. december 2005 - 16:16 #8
Jamen kan det virkelig passe at der ikke findes en opensource ting istedet?
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 11:10 #9
Mig bekendt er der kun Linux-HA og Continuent.org (Som vidst stadig er på et meget tidligt beta-stadie)..