Avatar billede forvirret Nybegynder
19. december 2005 - 21:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

2 routere på samme netværk

Er det muligt at jeg kan koble 2 routere på samme netværk ? Har lige fået en bærbar, som ville være lækker at kunne få på trådløst.
Men vores hus er delt sådan op at os unger bor i den bagerste del af huset, så køkken og bryggers er mellem os og de gamle, og har hørt at trådløst ikke har det så godt med rum med meget el i.
Og alt internet modem, tlf stik og sådan er nær de gamle.

Så er det muligt at gøre følgene:
internet modem-->router1-->switch*-->trådløs router m indbygget switch--> videre til 4 computere trådløst ?

*denne switch bruges også til at få de gamles computer på nettet.

Eller er det bedre at sætte den trådløse router op som router nr1 og så sætte en antenne op nede i vores del af huset til at forstærke det trådløse signal ? Sådan noget kan man vel godt få ikke ? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. december 2005 - 21:23 #1
Jeg vil nu anbefale at trække et kabel. Besværligt i første omgang, men du sparer dig selv for en masse bøvl.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. december 2005 - 21:24 #2
Så det bliver

  internet modem - router - switch - laaangt kabel - switch/trådløst AP i jeres del af huset.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2005 - 21:27 #3
Helt enig  ;-)
Avatar billede forvirret Nybegynder
20. december 2005 - 22:51 #4
internet modem - router - switch - laaangt kabel - switch, som går videre til 3 computere via kabel.
Det er sådan det ser ud nu.

ved ikke lige hvad der menes med "trådløst AP" ? :)
kom evt. med foreslag til hvad der skal købes, mærke etc ?
Avatar billede lazeric Nybegynder
21. december 2005 - 01:45 #5
Trådløst AP er et trådløst Access Point, hvilket i bund og grund er en trådløs switch.
De kan købes relativt billigt og jeg vil (af "low/middle-end" producenter) anbefale D-link, Linksys og SMC. Men der er tonsvis.. bare hold dig væk fra dem du kan købe i Bilka osv :-)
Avatar billede forvirret Nybegynder
21. december 2005 - 09:26 #6
Nu har jeg siddet og kigget lidt på Trådløst AP. så vidt jeg kan se er der kun plads til 1 kabel i dem. Skal jeg så ud at købe trådløse dippedutter til alle computerne, eller er det mig der har fundet noget forkert ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2005 - 10:06 #7
Du kan koble mange trådløse computere på eet AP. De deles om båndbredden, selvfølgelig.
Avatar billede lazeric Nybegynder
21. december 2005 - 12:19 #8
Hvis du også vil have mulighed for at bruge kabler til dit AP skal du blot finde et AP med indbygget switch, hvilket ikke skulle være svært at finde. Ellers kan du altså bare købe en ganske almindelig trådløs router og sæt til. De har næsten altid en indbygget 4-ports switch.
Avatar billede forvirret Nybegynder
21. december 2005 - 13:54 #9
internet modem - router - switch - laaangt kabel - trådløs router m indbygget switch

Det er sådan det kommer til at se ud, og det virker ?
Så den bærbare er på trådløst og evt. de andre stadig er med kabel ?
Avatar billede lazeric Nybegynder
21. december 2005 - 14:47 #10
Ja så skulle det virke :-)
Eneste MEN er ved opsætningen af routeren! Den må ikke være i samme IP-adresse range som den anden router. Hvis f.eks den router du har nu har adressen 192.168.1.1 som er standart, så skal du ind og lave adressen om på den nye til f.eks 10.10.10.1.
Hvis ikke du gør det således vil du få IP adresse konflik og så routeren ikke route din trafik videre til den første router og ud til internettet.
Det er næsten altid det første du ser når du logger ind i routeren og det er meget nemt at rette!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2005 - 17:30 #11
Du kan også lade være med at bruge router funktionaliteten i den router du har/vil anskaffe/t  -  så kan den virke som switch. Dermed har du samme IP-område i hele huset.

Skulle man sætte en router op burde det være for at beskytte (bare et eksempel) farmands firmaPC mod alt det jusk ungerne henter hjem på nettet ;)
Avatar billede forvirret Nybegynder
21. december 2005 - 21:31 #12
Perfekt, tak  skal i have, det var lige hvad jeg havde brug for at vide før jeg fik købt noget forkert :)

Hvis du også smider et svar erik, så vil jeg dele jeres point, da jeg syntes i begge har hjulpet mig :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2005 - 21:54 #13
Jeg samler slet ikke på point, tak.