Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 11:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sammentætning af Bundkort + grafikkort = Battlefield 2

Hej eksperter. Efter mange gode svar og lang tids "pølen" vender jeg mig igen mod jer eksperter og håber på kvalificeret hjælp.

Jeg har beslutte at bide i det sure æble og anskaffe mig et nyt grafik kort til mit system. Det er meningen at det skal kunne køre battlefield 2 og ellers fungerer som hjemmePC.

Bundkort: ASROCK 775Dual-880Pr
CPU: Intel Celeron D 351 2,3 ghZ
2x512 MB PC2700 Ram

For tiden kører jeg med et MSI GeForce 5700 128 TDI grafik kort. Jeg påtænker at udskifte dette til et andet.

Når jeg sammenholder hvad bundkortet supporterer og hvad Battlefield 2 supporterer, så kommer jeg frem til følgende kort:

Sapphire ATLANTIS Radeon 9600XT 256 MB som koster 899,-

Det er ca hvad jeg vil give for et nyt grafik kort.

Er der nogen der har erfaring med dette korot. Jeg skulle gerne ramme rigtigt denne gang, jeg har haft utroligt meget bøvl med maskinen, og har det for så vidt endnu - jeg tror det skyldes grafik kortet.

Håber på mange svar, derfor sætter jeg max point på spil.

God jul og tak for hjælpen.

Jesper :-)
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:28 #1
Til din lidt "forældet" maskine er 9600 lidt af samme kasse, nemlig forældet.

Dette ville klæde den uden at være for stort.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:31 #2
Valget af nyt grafikkort afhænger ofte om du skal spille eller ej, eller på anden måde benytte det til grafisk tunge ting. Grafikkortet er klart det som har mest betydning for hastigheden i computerspillene. En PC med bare få år på bagen vil ofte have et grafikkort som vil hænge en del, og have problemer med at afvikle de nye programmer og spil som kommer på gaden i dag. Har man programmer og spil der døjer med at køre ordentligt eller hakker irriterende meget, kan det ofte kunne forbedres væsentligt med et nyt grafikkort. Dog skal PC og grafikkort altid passe sammen
Nyt grafikkort kan også være med til at give en et klart bedre og mere skarpt billede med langt bedre effekter, og farver på de billeder som skal vises. Ydermere har de nye kort muligheden for tv-udgang og dermed mulighed for at få billedet ført til sit TV. Flere har også mulighed for at tilslutte flere skærme til sin computer.

Som de fleste nok ved er et grafikkort det væsenligeste i en PC. Har man ikke et grafikkort i sin PC vil man få lidt svært ved at få flyttet sine informationer op til sin monitor. Grafikkortet tager sig af den data som bl.a. skal vises på sin skærm så uden dette har man et problem.

Når PCén afvikler 3D-spil er det sole klart også grafikkortet der tager sig af dette. Grafikkortet tager sig af de beregninger og funktioner, som gør det muligt at afvikle avanceret spil, og få vist grafikken på sin skærm. Med denne artikel kan jeg IKKE fortælle dig hvilket kort DU skal tage, da det helt kommer an på hvad det skal passe til m.m. Men jeg vil prøve at belyse lidt af de væsentlige ting som der er.

Ting som er vigtige at holde øje med!
Alm. brug af en PC kræver ikke det store af et grafikkort – og derfor ville det være dumt at poste en mindre formue efter det. Men når vi snakker om krævende spil, og grafiske tunge ting, vil jeg klart anbefale kraftige og mere kostbare grafikkort. Vigtigt er det at kortet bearbejder ting som DirectX, OpenGL og så endelig shaders. Disse ting plus flere andre ting er kernen i at få et grafisk stærk grafikkort.
Når man rundt på nettet eller i blade læser informationer omkring et grafikkort, vil man uden tvivl støde på noget der hedder f. eks 4X, 8X AGP. AGP står for Accelerated Graphics Port; og er en angivelse af hvor hurtigt data overføres på grafikkortet. 4X er nok minimumstandarden for grafikkort i dag. AGP 8X er klart standarden i nyere bundkort, og grafikkort i dag. Dog skal det nævnes at forskellen på 4X og 8X ikke er mærkbar da begge bruger den samme volt. Det er kun ved meget høje opløsninger og detaljegrad, at det gør en lille forskel.

Hastighedsmæssigt, har det ikke meget at sige hvor mange RAM man har på grafikkortet. RAMéne bruger man til at lagre f.eks. billeder. De ekstra RAM spiller klart ind hvis man spiller sine spil i meget høje opløsninger. Man kan fint spille de mest krævende spil i dag uden mange RAM på kortet. Men igen har man mange RAM på grafikkortet, desto flere detaljer kan du få med.

Understøttelse af DirectX:
DirectX indeholder efter min erfaring mere end OpenGL. OpenGL var produceret som et slags "værktøj" til at tegne grafikdelen, mens DirectX var produceret som en slags hjælp til  bl.a. programmører så alle standard funktioner til multimedia og spil var samlet.
Formålet med directX er disse programmer er bygget på det grundlag af at få spil og multimedie-programmer til at afvikles med visse effekter hvad angår både billeder og lyd
Det smarte ved DirectX er, at programmerne kan skrives direkte til ens styresystem og tilmed opnå max kontrol over ens hardware.

Der er ikke mærkbart stor mellem OpenGL og DirectX i dag! Begge teknologier er så udviklet at forskellen grænser til minimale. Dog udvikles der mere på directX, men det betyder ikke at DirectX er langt bedre end OpenGL i dag

OpenGL:
Er en standard for API for 3D-grafik.
Det benyttes mest i professionelle sammenhænge som bl.a. i professionelle 3D-arbejdsstationer.
Alternativ til Microsofts Direct3D.
OpenGL er en standard, som egentligt  blev udviklet til CAD/CAM - verdenen. Den skulle hjælpe med til at  beregne forskellige modeller i simulationer, udviklerne fandt dog hurtigt udad at den var så hurtig og nem at have med at gøre at den blev brugt også til spil.

Shadere:
Pixel shader 3.0 som er udkommet, gør det muligt at lave shader programmer på over 65.000 linier som nok ikke siger mange det helt vilde. Omskrevet – i farcry  bruger man i omkring maksimale 96 linier, så der er lagt op til noget af en forøgelse på dette område
Pixel shader er en del af f. eks NvIDIA´s NfiniteFX motor og selvfølgelig ATI's Smartshader som har til opgave at erstatter lyssætningerne og teksturer så det hele virker mere realistisk. I spil bliver disse teknologier brugt hvor der er blanke overflader såsom vand der skal se ægte ud.

Vertex shaders er med til at give mere naturlige 3D effekter og er også en del af NvIDIA´s NfiniteFX engine og ATI's Smartshader.
Vertex Shader 3.0 bruges især i forbindelse med cinematiske scene.

Ram typer:
P. t findes der 2 typer af RAM til grafikkort, SD som er den klart billigste løsning og er integreret på gamle grafikkort. Så er der de nye DDR som muliggøre det for grafikkortet at få overført dobbelt datamængde mellem grafikkortets GPU og RAM.  Nok er DDR modulerne mere kostbare at fremstille, men det er klart at anbefale kort med disse. Nye kort i dag bruger DDR eller de nyere DDR II og DDR III

ATi Vs Nvidia:
Dette er den evige diskussion mellem folk, og jeg kan heller ikke fortælle folk om de skal tage ATI eller Nvidia. Det hele er et individuel område, og man kan ikke generalisere og sige DET kort skal du have og ikke dette. Alt skal passe sammen i en helhed Som ved valg af CPU er det næsten blevet en religionskrig. Men det er ikke uden grund, da disse to producenter er de absolutte favoritter  på grafikkorts området. Selvfølgelig er der andre folk på gaden, men snakker man spil og grafiske programmer kommer man ikke udenom ATI og Nvidia. Der hvor Nvidia er den mest sofistikerede der ofte byder på totalt nyskabende standarder, er ATI med rå power der altid leverer super høj ydelse i forhold til dets hastighed. Min erfaring siger at hver kort er god til hver sin ting. Man skal heletiden gøre op med sig selv, hvilket forbrug og ønske man har. Skal du kun bruge den til ting som kontorprogrammer, eller er det en spillemaskine. Der er jo soleklart ingen grund til at købe et mega grafikkort til 5000 kroner hvis man kun skal spille minestryger eller kabale, men igen skal man heller ikke købe et grafikkort til 500 kr. hvis man ønsker at spille de nyeste og krævende spil fornuftigt! Vi kan dog som forbrugere kun være glad for at udviklingen er i gang, og det hastigt nye teknologier gør jo at der heletiden kommer nye ting på markedet som vil sænke priserne lidt på de foregående. Men skal man heletiden være med på beatet er det jo en dyr affære. Konkurrencen mellem ATI og Nvidia er efter min mening klart med til at køre kortene langt bedre, men min personlige kommentar må være at Nvidia tænker sig mere om inden de smider noget på gaden hvorimod ATI går efter den rå power men også noget mere kostbar beslutning. Noget meget vigtig er også at grafikkort og PC passer sammen, så der ikke opstår flaskehalse. Logikken siger jo det er usmart at smide et meget stort grafikkort i en relativt lille maskine.

Tager fra min tidligere artikel om emnet grafikkorts valg
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 11:33 #3
Hej Huset tak for hurtigt svar.

Ja du har måske ret i at min maskine er lidt forældet, på trods af at jeg anskaffede mig bundkort og CPU for mindre end en måned siden :-)

Det kort du anbefaler har 128 MB Ram og en bus på 128 bit. Det er i underkanten af hvad BF2 kræver. Men tak alligevel.
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:36 #4
Ja du får da ikke et superkort til 800 kr
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:38 #5
Det kommer da også klart an på hvilke opløsninger du afvikler spillet i.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161491
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 11:41 #6
Wauser "Huset" Og så svarede du lige på alle de spørgsmål jeg lå inde med - Tak for det.

Det ER en jungle at finde rundt i, og du fældede lige et par træer for mig.

Jeg er stadig i tvivl, men når jeg ser på bundkortmanualen og BF2 Manualen, så er det præcist det grafikkort der opfylder begge krav - altså passer til begge dele - jeg tror ud fra din meget fine artikel, at jeg alligevel vælger Sapphire kortet, med mindre du har flere guldkorn.

Jesper :-)
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:43 #7
Tak for ros :D

Skal du have bedre kort, så skal du over 1.000 kr. Ville klart stile efter kort med GDDR3 RAM og ikke de forældet DDR RAM.
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 11:44 #8
Så var du allerede på banen igen.  Hvor meget skal jeg gå op i at vælge det rigtige mærke til bundkortet? Der kommer lige et link - 2 sec....
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 11:47 #9
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:53 #10
Du skal op i 12-1400kr og stile efter kort fra Asus, Leadtek, MSI, Gainward
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 12:33 #11
http://exp.dk/spm/672532

Ikke pænt gjort!
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
19. december 2005 - 12:52 #12
Så skulle der være rettet op på misseren med pointene!

Jesper
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:01 #13
Respekt herfra!