Avatar billede trooper2 Nybegynder
18. december 2005 - 21:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere xp efter køb af nyt motherboard

Mit gamle MOBo gik fløjten, og installere i et billigt AsRock p4v88+, da jeg stadig kører med socket 478...

Efter samlingen har jeg ikke kunne installere fra min cd. skal siges at der stadig ligger en version af xp på en af de gamle partioner på min HDD, og kan ikke lige få den slettet, da jeg ønsker at bevare indholdet i de to andre partitioner på den... det har dog aldrig tidligere været et problem når jeg har skulle installere xp, og kan heller ikke se hvordan jeg kan formattere den ene partition...

mit nye MoBo er designet til SATA, men jeg kører IDE, den beder om at få lavet en diskette til SATA, men det er vel ikke nødvendigt når jeg bare kører IDE-hdd?.. har ihvertfald ikke lige en diskette til at ligge og er i tvivl om mit floppydrev overhovedet virker.......

sagen er at når man starter den op vil den gerne starte på den medfølgende cd med bios osv.. men kan ikke få andet ud af det,  end at afvise at der skal laves en diskette.. den vil også gerne forsøge at boote fra hdd'en hvor den naturligvis ikke kan starte xp op, men blot giver en fejl om at den ikke kan starte xp, med de sædvanelige options som man får når xp ike startede ordentligt forrige gang (dvs. vælg safe-mode, med networking osv).. den vil dog under INGEN omstændigheder starte fra min xp-cd... troede det var cd'en men fik så tilsendt en ny....

der må vel være tale om at jeg skal 'gøre' noget i bios'en eller gøre noget med harddisken, men hvad??...
er komplet noob mht. at der skulle være særlige omstændigheder fordi MOBo er designet til SATA.. når jeg ikke kører det..

pleease hilfe...
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. december 2005 - 23:01 #1
Du starter den op med din XP CD, og så har du 2 muligheder.

Du kan geninstallere XP oven i den gamle, eller allerbedst

Du kan lave en nyinstallation af XP på en ledig partition.

Du har ikke noget at bruge SATA driver til, når du ikke har SATA drev, men det er sikkert fordi, at SATA er aktiveret i din BIOS.
Avatar billede trooper2 Nybegynder
19. december 2005 - 09:15 #2
well.... jeg håbder det fremgik tydeligt af min beskrivelse at jeg IKKE kunne boote fra cd'en.. havde jeg kunne dette, var der intet problem. For at jeg kommer ind i valg af partition forudsætter det nødvendigvis at den overhovedet vil boote fra cd'en... jeg har installeret windows adskillige gange, men sålænge den ikke vil starte op fra cd'en så er der jo ikke noget at komme efter...
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2005 - 10:51 #3
Jeg taler om XP CD'en, og ikke den til bundkortet medfølgende CD. Hvis det er XP CD'en den ikke vil starte på, kan det være fordi den ikke er før din harddisk i BOOT prioritet, så du må ind i BIOS, og under menupunktet BOOT, kan du sætte BOOT rækkefølgen. Du sætter 1. prioritet CD og 2. prioritet til at være din harddisk.

Hvis dette ikke virker, så kan du i BIOS på den første side se, om den kan "se" dit CD drev.

Kan den ikke se drevet, så er det ikke monteret korrekt. Givetvis jumper eller datakabel.

Kan den se drevet, så ville jeg i BIOS loade factory defaults, og derefter kikke BIOS igennem, og sikre, at den er opsat korrekt.

Husk at gemme ændringerne du laver i BIOS efter hver gang.
Avatar billede trooper2 Nybegynder
19. december 2005 - 12:49 #4
jeg ved godt at det er xp cd'en du mener...
jeps, har naturligvis tjekket at den kan se drevet, ellers kunne den jo heller ikke læse ind fra mainboard cd'en---
har naturligvis også været inde i bios og ændre prioriteterne..

sagen ER altså mere speget end som så...

har også lige forsøgt at resette mainboardet ved at tage batteriet ud....

jeg kørte 'fabrikscd'en'  autoexec.bat mener jeg eller sådan noget prøvede at sætte xp cd'en i og køre en DIR på den.. der kunne den slet ikke genkende filerne dvs. at deres navne stod på volapyk, men den ku godt 'se' cd'en....

fabrikscd'en vil have mig til at lave en sata-diskette hvilket jeg afslår - så rebotter den.. og starter forfra... hvis jeg fjerner cd'en inden den rebooter så melder den fejl, hvis jeg venter til den begynder at reboote så kan jeg ikke.... hmmm

som jeg gætter mig til, så er der simpelthen noget der mangler for at den kan boote fra cd'en kan det være noget i bios, men jeg har jo bare gået ALLE menuerne igennem.... det er fanme frustrerende...
man kan vælge mellem non-raid sata og raid sata, men jeg ønsker jo ingen af delene??
Avatar billede trooper2 Nybegynder
19. december 2005 - 19:47 #5
Ingen hjælp.. hmm..
prøver med en anden xp imorgen..

Det er vel ikke noget med at man skal have en officiel cd med licens til de nye bundkort... såfremt man evt ikke havde det 0:-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2005 - 21:18 #6
Nej, hør nu her. Du har ikke noget som helst brug for fabriks CD'en før du er i gang med at installere XP, så læg den til side, indtil du skal til at installere drivere fra den.

Din maskine SKAL kunne lave en opstart med XP CD'en i drevet, og gå direkte ind i installation af XP.

Kan du ikke få maskinen til at starte op på XP CD'en, får du ikke installeret XP.

Kan den starte op på XP CD'en ? ? ?
Avatar billede trooper2 Nybegynder
19. december 2005 - 22:18 #7
Fik skrevet forkert mht officiel-cd mente jeg xp. med licens til bundkortet forstås....

Og NEJ kan IKKE starte fra xp - det er jo HELE problemet!
Får tilsendt en ny xp-cd imorgen... krydser fingre
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 11:48 #8
Et du 100 % på, at CD drevet står som first boot device i BIOS. ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 11:54 #9
Du skal ind i BIOS, og under menupunktet Boot.

Der går du ind under "Boot device priority".

Har du ingen diskette, skal
1st boot device = CD/DVD
2nd boot device = din harddisk

Har du diskette, skal
1st boot device = diskettet
2nd boot device = CD/DVD
3rd boot device = harddisk
Avatar billede trooper2 Nybegynder
20. december 2005 - 13:07 #10
Jeg sætter naturligvis pris på at du vil hjælpe.. men  har jeg ikke allerede gjort det MEGET klart at jeg har gjort dette...??.. :-/.. ??!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 13:28 #11
Rolig nu, men den SKAL kunne boote på dit CD/DVD drev, hvis BIOS er opsat på denne måde.
Kan den ikke det, så er det helt sikkert en god ide, at få fat i en ny XP CD.

Teoretisk kunne det også være dit CD/DVD drev der er i udu.
Avatar billede trooper2 Nybegynder
20. december 2005 - 15:45 #12
Ja Det håber jeg også..

har prøvet at bytte rundt på mine drev for at afprøve DEN mulighed....
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. december 2005 - 12:55 #13
Er du kommet videre ?
Avatar billede trooper2 Nybegynder
22. december 2005 - 13:08 #14
jeeeepsser nu lykkedes det fanme.. juhuu..

men ok det var også svært at vide at begge xp-cd'er var uduelige... man regner jo med at 'dbb-check' er nok, heldigvis valgte jeg at bestille en ny xp... men tak for kommentarene :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. december 2005 - 23:34 #15
Dejligt at høre, og god jul.