Avatar billede dusted Nybegynder
17. december 2005 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Specialtegn i query ?

Hej, jeg har lidt et problem, jeg er ikke sikker på om jeg skal poste her eller under php.

Men mit problem er som følger

$fisk= "hej, jeg er peter's ven";
mysql_query("INSERT INTO tabel SET row = '$fisk'");

Den brækker sig over ' tegnet i $fisk variablen, hvilket jo giver mening nok.. men.. hvordan kommer jeg uden om problemet med ikke at kunne bruge specialtegn i mine querys ?
Avatar billede Slater Ekspert
17. december 2005 - 13:25 #1
Muligvis sådan:

$fisk= "hej, jeg er peter's ven";
$fisk = htmlentities($fisk, ENT_QUOTES);
mysql_query("INSERT INTO tabel SET row = '$fisk'");
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. december 2005 - 13:26 #2
addslashes();
;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. december 2005 - 13:29 #3
www.php.net er din ven.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. december 2005 - 13:41 #4
Jeg ved at man ikke skal kritiserer andres kode, så tag dette som et råd ;)
I din INSERT bruger du en syntax som KUN accepteres af MySQL ("update-syntax"). Skal dit webhotel bytte database eller vil du bruge din applikation et andet sted, bliver der mange steder der skal rettes.
INSERT INTO table (felt1, felt2...) VALUES(värdi1, värdi2...) WHERE... Er almindelig standard SQL og accepteres af alle databaser.
Avatar billede dusted Nybegynder
17. december 2005 - 16:01 #5
michael_stim okay, jeg vidste ikke at update var unik for mysql, vil det sige at det er mere rigtigt at hive data ud, slette gammel tabel, og oprette ny med opdaterede info ?

Men ja, addslashes virker, plejer nok at kunne formulere søgeord på php.net men ikke denne gang.. Smid svar ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. december 2005 - 16:31 #6
Nejnej, UPDATE er ikke unikt, men INSERT med "UPDATE-syntax".
Jeg skal bare have 15-30 point. Behold bare resten selv.
Avatar billede dusted Nybegynder
17. december 2005 - 16:42 #7
ahh, ja, erm, den bruger jeg heller ikke :P var faktisk en fejl, skulle have været en update med update syntax, men takker alligevel :P