Avatar billede 3ddd Nybegynder
16. december 2005 - 15:33 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Flere routere i stribe

Hej allesammen...

Jeg vil gerne for en gangs skyld have slået fast, om det kan lade sig gøre at sætte to routere efter hinanden, hvor DHCP og diverse sikkerheds goder, køre på begge?

På forhånd tak
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
16. december 2005 - 16:24 #1
Ja naturligvis, men spørgsmålet er så om du er præcis nok i din formulering?

internet<--router1<--lan1<--router2<--lan2

Er det ovenstående du vil lave hvor router1 kører DHCP for begge LAN eller bare for LAN2 og så router2 kører DHCP for LAN2. Begge ting kan lade sig gøre, men du må sige lidt mere præcist hvad du vil have lavet for at jeg/vi kan fortælle dig hvordan det skal ordnes.
Avatar billede odni Nybegynder
16. december 2005 - 16:26 #2
Sørg for at routerne kører i forskelligt internt adresserum. Ellers forklar lidt yderligere.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
19. december 2005 - 15:23 #3
Hjemme igen...

Det er meget ligende hvad ®azzer® skriver.

I den blok jeg bor i har vi alle delt Internetttet. Det er så efter den router, der styre nettet til bloken, jeg gerne vil have min egen.

En af grundene af bla. at jeg så kan få trådløst net til min bærbar. Men lige så meget fordi jeg tror det forgår noget skummelt internt i bloken.

Bruger Panda Internet security, og den blokker en del ting, bla blokkens router, med den begrundelse:

Unsolicited DHCP, DNS or WINS reply - Firewall protection - 12/19/05 09:23:30 - Blocked - Source IP address: 59.42.111.253

Den kommer så oftes med IP'en på min gateway, når jeg er hjemme, og gør mit net ubruelig.

//Dennis
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
19. december 2005 - 17:36 #4
1. Din router skal have en default route der peger på blokkens router.
2. Din router skal konfigureres til at få ip på ydersiden via DHCP.
3. Dit LAN skal være i et andet adresseområde end blokkens net.
4. NAT alt trafik fra dit LAN til din routers yderside interface-adresse
5. Konfigurer DHCP på din router.

Om din router kan det ved jeg ikke.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
20. december 2005 - 17:48 #5
Jeg har ikke købt en router endnu, så et forslag der til ville være velkommen...
De eneste krav er, at den skal være rimelig i pris, have wireless tilslutnings muligheder, god sikkerhed.

Men alt i alt, det ville godt kunne lade sig gøre, at sætte to router efter hinanden, og stadig kunne bruge DHCP mv. ?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 09:14 #6
Et godt valg vil være ASUS WL500gX-routeren...
Den har 54Mbit WLAN - 100Mbit LAN, Firewall, DHCP, NAT, 4 port indbygget switch - 2xUSB med mulighed for tilkobling af ekstern HDD i setup med indbygget FTP-server. Hvis du tilmed har brug for det kan den opgraderes med Telnet-login.

Trådløs kryptering fra standard WPA - kan opgraderes til både WEP, WPA2, TKIP samt WPA-PSK via officiel ASUS hjemmeside via firmware. Simpelt og nemt.

Kan endvidere til overvågning, hvis dette skulle være aktuelt - med webcam tilsluttet via USB-stikket på bagsiden.
Desuden kan du koble din printer til routeren og dele den mellem alle på dit netværk.
Forbindelsen via kabel til router er 100Mbit

Den er varmt anbefalet herfra da jeg selv bruger den - i min bolig dækker den 3 etager trådløst - uden problemer!
Pris d.d.: 673kr - Find den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134800

Kig endvidere på lillbror -
ASUS WL500g: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173580

Håber det var en lille hjælp til et stort marked.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 09:19 #7
"Men alt i alt, det ville godt kunne lade sig gøre, at sætte to router efter hinanden, og stadig kunne bruge DHCP mv. ?"

Ja, det kan du sagtens - det eneste det kræver er blot routeren ved hvad der er foran/bagved den - via en angivelse af ip til den anden router - en Routing Protocol.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 09:59 #8
Xma tak for dit input, det er en ret nice router du har fundet der, det bliver helt sikkert den jeg skal have.

Hvis du(xma) jagter points, kan du jo smide et svar, ellers går de til ®azzer®?

Endnu engang tak, og god jul til jer alle!
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 10:48 #9
Svar smidt...

Det er jeg glad for du kunne lide den. Den er billig - yderst stabil og dækker super godt. Jeg har aldrig haft problemer med min det 1½ år jeg har haft den nu. Så god fornøjelse.

Hvis ®azzer® vil ha point håber jeg han smider et svar så vi kan splitte dem op.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 12:32 #10
Jeg har læst lige videre om routeren, har du prøvet at køre med en HDD fra den? Jeg har nemlig fået indtrykket af, den skulle være ret sløv, som FTP server.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 16:03 #11
Jeg kører med FTP-server direkte på routeren - og så længe du blot sørger for at smide den nyeste FW i den - pt 1.9.5.0 fra ASUS kører den upåklageligt. Men jo, du har ret, den gamle FW - 1.8.1.0 -> 1.9.3.0 kørte med problemer. Det var dog ikke blot FTP'en - men routeren smed simpelthen det trådløse signal og måtte derefter reboote for at forbinde til et netværk igen.

Det problem er dog løst i 1.9.5.0 - men derfor er det altid en god ide at holde FW'en opdateret til alt hardware..
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 19:30 #12
Når den er opdateret, er der så rimelig hastighed på overførelserne?

Kan der sætte hvad som helst til usb'en? scannere, BT, printere osv ?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 19:55 #13
FTP'en - har ikke lavet en hastighedstest på FTP'en, men da det er FTP over USB vil hastigheden max være 12Mbit, da det USB-halløj der sidder i routeren - desværre kun er USB1.0. Men ønsker du en optimal FTP vil jeg anbefale dig at hente et freeware FTP-server program istedet og bruge.

Dog fungerer routeren mere end UDEMÆRKET ved webserver - da det ikke tager så meget båndbredde gennem USB som FTP gør. Dermed anbefaler jeg mere denne løsning hvis du vil køre en form for server på den. Men jeg har dog ingen problemer med hverken brugen af den eller opsætningen. Alt foregår via webinterface.

Har du forstand på Linux?

Med sløv FTP - går jeg udfra at du referere til forbindelsen USB->Router - denne er som tidligere nævnt kun en USB1.0 - uanset om det er WL500g eller WL500gX-versionen. Desværre :(

Udover en ekstern disk kan du kun tilslutte USB-webcams - der medfølger en liste i manualen omkring hvilke mærker og modeller som er kompatible med routeren. Printere kan du også godt - men via LPT-porten - her kan du desværre ikke bruge en USB-forbindelse, medmindre du har et USB->LPT omformer-kabel - som er indbygget i routeren. :)
Den har nemlig indbygget printserver - dermed kan alle computere tilkoblet dit netværk og routeren printe på den samme printer.

Håber det besvarede dine spørgsmål og ellers - så smid en besked herinde igen.. :)

Jeg undskylder hvis der opstår lidt lang ventetid, da jeg i morgen er på farten - og skal rundt i hele DK. Men svarer så snart jeg får mulighed for det, hvis der skulle være yderligere spørgsmål.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 20:05 #14
Jeg tror jeg fik det hele med...

Lige en sidste ting, ville jeg overhovede kunne bruge den til FTP ude fra (fx skolen), når jeg ikke har adgang til den første router, min bloks router. ?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 20:25 #15
Hvordan du i dit tilfælde opsætter dette med en portforward gennem blokkens router, er mit bedste bud - at tage kontakt til den/dem der styrer routeren. De vil kunne hjælpe dig med at få ordnet tingene med den router - da de også har adgangen til den, jo.

Men du er vel koblet på gennem kabel til routeren?
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 20:46 #16
Yep, er koblet til routeren med et kabel. Problemet er bare at jeg ikke kan få adgang til den på nogen måde, ikke engang min visevært, har nøglen til skabet den står i, eller koderne til at få adgang til den, så det er lidt svært. Men FTP'en er heller ikke nødvendig, så har jeg det da klar =).

Er sikkerheden bedre i den du forslog, eller er det helt std. hvad en router skulle kunne ?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 20:51 #17
Ja så kan jeg ski godt se den er gal - det er ikke nemt at komme ind og ændre i den når du ikke kan få adgang til noget ved den. Hmm... ved i hvem der "ejer" udstyret? Er det jeres boligforening? Måske antenneforening?

Sikkerheden - på hvilket punkt tænker du på her?
Der er trådløs kryptering, VPN-mulighed - krypteret netværk over internet, og firewall - dette er der i dem begge. Så der er sådan set ikke den store ændring heri.
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 20:56 #18
Det er vores boligforening der ejer det, men tror at de har fuldt overladt det til TDC, det er det indtryk jeg har fået. Så der er nok ikke så meget at gøre ved det.

Kan FTP'en også bruges over trådløse forbindelser? så er der da lidt ved det, der jeg er nu... =)
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 20:58 #19
ja, du kan stadig koble til ftp'en via WLAN - selvom. Du skal bare sætte routeren op til ftp og angive brugernavn samt password... :)
Avatar billede 3ddd Nybegynder
21. december 2005 - 21:01 #20
Okay, jeg tror jeg er ved at være godt med.

Du skal have mange tak for din tid og input =), god jul, all.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 21:03 #21
Jamen velbekomme og god jul herfra også...