Avatar billede freakz Nybegynder
08. november 1999 - 10:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

overclocking

Jeg har en amd k6 2 333 mhz cpu og et aopen ax59pro bundkort. lige nu er den clocket til 350 men jeg vil gerne have den op på 400 mhz!! men hver gang jeg clocker den op til 400 mhz gider den ikke strte op ØV nogen ider om hvorfor det sker ??
Avatar billede kallerelli Nybegynder
08. november 1999 - 10:10 #1
Der kan være et problem med dit styresystem, applikationerne, din CPU bliver for varm, din bus kan ikke kører den givne hastighed m.m. Løsninger er der desværre ingen af og dog. Du kan prøve at ændre styrsystem, men du har jo sandsynligvis brug for de applikationer du har installeret, så dem vil du vel næppe fjerne og et nyt bundkort og CPU vil du vel heller ikke skifte ud vel? Prøv en større køler eller to på din CPU.
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 10:22 #2
Man kan også forsøge at øge spændingen til cpu'en en smule. Det kan tit medføre at man kan overclocke lige en smule ekstra.  Selvfølgelig løber man dog en risiko for at brænde cpu'en af. Men sådan er der jo så meget :)
Avatar billede dres Nybegynder
08. november 1999 - 10:44 #3
En k6 2 400MHz koster kum ca 400kr

Dres
Avatar billede lowrider Nybegynder
08. november 1999 - 11:02 #4
Hvis du kører Windows 95r2 skal du have en patch fra AMD, så du kan kører med en AMD processor på 350mhz eller derover.

Du kan nok finde den på http://www.amd.com
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 11:06 #5
Patchen skal kun bruges på processorer der originalt kører med mere end 350 MHz. AMD lavede en ændring i kernen (også kaldet CXT core) på processorene lige inden de frigav 350+ MHz K6-2/K6-3.

Så vidt jeg ved er patchen kun nødvendig på K6-2'ere med CXT kerne.
Avatar billede freakz Nybegynder
08. november 1999 - 11:21 #6
jaaa men nu køre jeg med win98 og den gider egentlig slet ikke lave en skid når der er clocket til 400... (dvs at den bare står og ser dum ud !! )
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 11:33 #7
Prøv at sætte spændingen til cpu'en lidt op. Med den risiko det nu medfører. Ellers er det jo langt fra alle 333 MHz K6-2'er der kan klare at køre med 400MHz.

Hvis du kan få den til at starte Win98 ved 400 MHz, så er der en rimelig chance for at øge køling, eller øget spænding skulle kunne gøre den stabil.

Eller hvad med at prøve at køre 95 MHz bus, i stedet for 100 MHz, så du får 380 MHz ? Så kan du se om den er stabil der.
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 12:32 #8
Måske skulle du kigge på aopen's side og hente en bios update. Eller du kunne se om ikke der skulle stå hvordan man gjorde.
http://english.aopen.com/tech/report/overclk/default.htm
Avatar billede sunesune Nybegynder
08. november 1999 - 14:06 #9
Det du skal gøre er at anskaffe dig et peltier køleelement (prøv www.morgen.dk), da det højst sandsynligt er din CPU der bliver alt for varm eller også kan den bare ikke køre så meget og så mp du opgive det hele inden din CPU futter af! Hvis du har givet den en højere CPU core voltage, bliver den bare endnu varmere. Jeg havde det samme problem den gang jeg havde en K6-2 350 som jeg ville have til at køre 400. Men 400 for en 333 er måske også i overkanten, men hvis du virkelig vil have den derop, så skal du altså have en motherfucker køler eller et peltier element. Det har intet med dit software at gøre overhovedet!
Avatar billede razmataz Nybegynder
08. november 1999 - 15:11 #10
Som jeg forstår det starter den slet ikke op....det vil sige at processoren ikke når at foretage sig noget...altså kan den ikke blive for varm.....jeg tror desuden også der ville være en alarm som ville fortælle at der var noget galt...eller hva?
Avatar billede sunesune Nybegynder
08. november 1999 - 17:59 #11
Razmataz:
Det er ikke altid der er en alarm, og jo, den kan godt have brug for extra køling, hvis du checker cryotech's Cool Athlon 900Mhz, bliver den kølet ned til -40 grader INDEN selve motherboardet får strøm. Og min CeleronA 300 kan normalt køre 464 uden xtra køling, men en afm mine kammerater har en magen til, og den kan køre 620Mhz, hvis den får en time i fryseren inden man starter op med den, så du kan se at det kan faktisk godt betyde noget!
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. november 1999 - 18:01 #12
#1. Opgradér din bundkort bios.

#2. Få dig en ordentlig køler + evt. en kabinetkøler.

#3. Gå ind i din bios og slå temperatur-alarmerne til.

#4. Tjek hos www.amd.com, hvor varm din cpu må være. Jeg mener det er 70¤Celcius max for en k6-2 333MHz.

#5. Sæt core-volten til cpu-en op med 0.1 volt fra den originale indstilling for k6-2 333. Kører det ikke, så prøv med 0.2 volt ekstra. Men vær opmærksom på den øgede temperatur for hver 0.1 volt. Mere end 0.3 volt ekstra er noget ricikabelt, men det kunne selfølgelig virke.

#6. 400 for 333 er 20% ekstra. Prøv evt med bushastigheder som 75, 83, 95 og find en lidt mildere overclockning.
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. november 1999 - 18:03 #13
Men som dres siger, find ud af med dig selv, om det hele er for sjov. For ellers var det måske bedre at bruge kølerpengene til en nu cpu.
Avatar billede sunesune Nybegynder
08. november 1999 - 18:13 #14
400 kan sagtens lade sig gøre for en 333 med ordentlig køling! Jeg har selv gjort det en gang.....
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. november 1999 - 09:39 #15
sunesune>>> Det kommer jo også an på hvor heldig man har været med sin CPU... Det er ikke alle 333´ere der kan køre 400...