Avatar billede techmedia Nybegynder
13. december 2005 - 13:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

XP installation på RAID 1 (SATA)

Jeg forsøger at installere XP Pro på en helt ny PC med indbygget sata-raid på bundkortet (Abit Fatal1ty), hvor der er tilsluttet 2 stk. helt ens Seagate 120 GB sata-diske.
RAID + de 2 diske er enablet i BIOS og diskene er samlet i RAID 1 (mirror), hvor jeg har aktiveret array'et så man kan boote fra det. Arrayet vises korrekt (ifølge controlleren) når computeren starter op.

Jeg booter fra XP installations-CD'en og så snart CD'en er indlæst, trykker jeg "F6" for at installere den 3. parts raid-driver, som jeg har på originaldiskette fra Abit-bundkortet.

Jeg kan efterfølgende vælge mellem de 2 ens diske at installere XP på og dette synes jeg lyder mærkeligt, da jeg vel burde se arrayet som én enkelt disk - eller hvad?? Uanset hvad, så har jeg prøvet at installere XP på den ene disk (og efterfølgende den anden som forsøg) og det kører fint indtil den vil genstarte og beder mig fjerne disketten fra drev A:\.
Efter genstart starter installationen blot forfra, hvis CD'en bliver siddende i drevet. Fjerner jeg CD'en inden genstarten, så starter computeren blot op og spørger om den skal boote fra CD - helt som om der ikke er nogen harddisk i systemet!?!

Gode ideer til en løsning efterlyses!!!
Avatar billede techmedia Nybegynder
13. december 2005 - 13:40 #1
Begge diske vises i øvrigt som disk 0 på Id 0 på bussen 0 på atapå [MBR]
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 13:47 #2
Nu har jeg ikke prøvet at installere XP på en RAID, kun server versionerne, men da skal man IKKE vælge 3. part men bare installere normalt. Det er ikke windows som skal styre dit array, det er dit bundkort. Så mit forslag er at du bare installere windows nøjagtigt som du plejer.
Avatar billede techmedia Nybegynder
14. december 2005 - 14:15 #3
skulle bruge 2 forskellige drivere og ikke kun den ene... nu virker det!