Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 12:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

kopi af harddisk?

Hej..

Jeg har før brugt norton/symantec ghost til at "gemme" en win xp installation, så den smertefrit kunne rulles ind efter en re-formatering..

Nu står jeg med 2 fuldstændig identiske maskiner!
de skal bruges til noget specifik test og derfor har jeg på den første maskine lavet 4-5 partitions alle indeholdende en windows 2000 pro

mit spørgsmål er; kan jeg bruge ghost eller et andet program til at lave maskine 2 identisk med maskine 1?
altså så jeg bliver fri for at partitionere den også og installere windows 5 gange igen incl drivere og servicepacks osv..

mvh
Hmann
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. december 2005 - 12:28 #1
Ja, Norton Ghost kan godt lave en kopi af en hel harddisk.
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 12:30 #2
også når vi snakker flere partitioner med et operativsystem på hver af dem?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. december 2005 - 12:31 #3
Ja, du skal blot vælge disk og ikke partition.
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 12:40 #4
prøver lidt senere og vender tilbage med resultatet
Avatar billede darrich Novice
13. december 2005 - 14:36 #5
ja, man kan godt bruge Ghost til kopiering.

Hvis du laver mange af typer tests, så burde du overveje at anvende VMware og lave virtuelle maskiner i stedet.
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 14:40 #6
darrich> tak for indlægget - er allerede opmærksom på VMware.. bruger det, men ikke lige i dette specifikke tilfælde..
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 14:42 #7
forresten når jeg laver en kopi med ghost, så bliver det da en "kørende" som virker med alle upset ik? jeg har ikke bare brug for en "sikkerhedskopi" af filerne - den anden maskine skal fungere præcis som den første
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. december 2005 - 15:17 #8
Det vil den også, det da er en komplet kopi af disken, så det vil være det samme som at sætte disken i den anden maskine.
Avatar billede hmann Nybegynder
14. december 2005 - 09:55 #9
hmmm.. har lidt problemer med det..

på disk et har jeg følgende:
partition1 c: med win2000
partition2 d: med win2000
partition3 e: med win2000

kan godt være at jeg kan bruge ghost (når jeg komme så langt) til at kopiere alle 3 partitions over på en helt ny harddisk som skal i en tilsvarende maskine..

men lige nu kunne jeg godt tænke mig at kopiere partition3 til en partition4 på samme disk.. det går også fint, men når man så booter på den nye partition4 med win2000, så har jeg jo det problem at alt i windows installationen "peger på" partition3..

er der nogen work-around, eller skal jeg først gøre min disk færdig ved at sidde og installere windows på alle partitions jeg ska bruge og så derefter bruge ghost til at kopiere hele disken med?

jeg kan halvere min tid ved at bruge ghost til at få hele disken kopieret - men er det ikke muligt at spare yderligere tid ved at kopiere partitioner indenfor samme disk..

håber mit spørgsmål er til at forstå?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. december 2005 - 11:08 #10
Tror du er nødt til at lave hele disken færdig manuelt desværre, har aldrig selv haft brug for det på denne måde.
Avatar billede hmann Nybegynder
14. december 2005 - 11:14 #11
ok det må jeg jo igang med så :)

venter lige med points indtil det er oppe at køre..

er det letteste ikke at smide disk2 i samme maskine som disk1 og på den måde smide image af disk1's partitioner over på den? derefter tage den over i sin egen maskine igen og boote (evt ændre på master/slave hvis det blir nødvendigt)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. december 2005 - 12:33 #12
Jo, og langt hurtigere end fx. netværk eller brænding.
Avatar billede ilddragen Nybegynder
16. december 2005 - 12:55 #13
Kan du ikke bare lave en total backup af disken, og restore den på en ny disk, evt ved at bruge veritas, eller lignende programel ? Jeg vil mene at veritas kan lav en fuld sys backup til DVD medie -
Avatar billede ilddragen Nybegynder
16. december 2005 - 13:01 #14
eller brug klon værktøjet som tidligere foerslået
Avatar billede hmann Nybegynder
19. december 2005 - 08:45 #15
hmortensen smid lige et svar.. lavede hele disk1 færdig og brugte ghost til at lave en tro kopi af den bagefter..
Avatar billede hmortensen Nybegynder
19. december 2005 - 09:09 #16
Svar :)