Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
13. december 2005 - 10:54 Der er 6 kommentarer

Remote GUI administration af Red hat enterprise

Hej Alle.

Vi er igang med at sætte en RedHat Enterprise server op til test på mit arbejde.
Vi ville meget gerne være i stand til at kunne administrere den over netværket... Ligesom man kan med tools, som Remote administrator til windows. Vi vil helst ikke bruge VNC eller putty :-)
Håber i kan hjælpe!!
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 11:17 #1
I kan installere X-server på den maskine I vil administrere den fra. (Hvis det er en Windows eller Mac - da alle Linux maskiner med GUI allerede har X installeret)

Så kan I lave en SSH tunnel og bruge X-forwarding.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
13. december 2005 - 12:42 #2
Havde også selv tænkt lidt i den retning... Men kan ikke finde ud af hvilken process der skal startes op, på RH for at hele RH desktoppen kommer op på min windows
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 15:17 #3
Du skal installere X server på Windows, så skal du ssh'e til din RedHat maskine med kommandoen "ssh -X username@hostname"

Du skal starte ssh-server på RH.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
13. december 2005 - 15:37 #4
Ok, når det så er gjort, står jeg i consollen på min red hat... Hvordan får jeg så GUI'en op?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 18:01 #5
Installer Putty: http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe
Installér X Server til Windows (http://x.cygwin.com/)

(fra en hjælpeside:)

  1. Start XServer by going to Start > XServer
  2. Open PuTTY by going to Start > PuTTY
  3. In the Category menu for PuTTY, select Tunnels
  4. Check the box next to "Enable X11 Forwarding"
  5. In the Category menu for PuTTY, select Session
  6. Under Host Name, type "cislinux.cis.ksu.edu"
  7. Choose SSH as your Protocol
  8. Now click "Open"
  9. Enter your username and password when prompted
  10. Enjoy

Jeg har aldrig selv prøvet på Windows af gode grunde, men det her lader til at være fremgangsmåden.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2005 - 18:01 #6
6. Under Host Name, type "cislinux.cis.ksu.edu"

- skal så udskiftes med din respektive host selvfølgelig :)