Avatar billede thoning Nybegynder
12. december 2005 - 21:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pc Suite (Nokia 3120)

Hej!

Jeg har et problem med tilslutningen af min Nokia 3120 til min pc.
Bruger det kabel der hedder DKU-5, og alle programmer og drivere skulle være installeret!

Min pc kan også godt finde telefonen, bare ikke overføre til den?!
Når jeg f.eks. prøver at overføre et billed skriver den "Failed to update image to the phone".

Hvad kan dette skyldes?

MVH
Nicolai Thoning
Avatar billede deepcore Nybegynder
12. december 2005 - 21:50 #1
Du skal bruge Nokia Datasuite hvis du skal overfører ting til din telefon.
Grunden er at nokia bruger en såkaldt "virtuel oversætter" når man skal snakke med telefonen.

Altså. mobiltelefoner taler et sprog, en pc et andet. De fleste mobilproducenter sætter en chip i telefonen der klarer oversættelsen.

Nokia har derimod valgt at lægge en omkodningen i et lille program. Programmet laver en ny virtuel serielport, som er bundet til din rigtige seriel port. Når du skriver til din virtuelle serielport bliver det oversat og sendt ud gennem den rigtige port.

altså: program <---> virtuel port m overtættelse <---> rigtig port <---> gennem kabel til mobil.

Indrømmet at det er møgirriterende. har selv prøvet det.
Hvis du skal have det til at virke skal du bruge nokia data suite. som kan lave de virtuelle porte du skal bruge.
Avatar billede thoning Nybegynder
12. december 2005 - 21:52 #2
Har prøvet at bruge Oxygen Phone Manager, og det ser ud til at virke! Men har desværre kun trial versionen, men prøver det andet! Tak for svaret.. :)
Avatar billede thoning Nybegynder
13. december 2005 - 00:05 #3
Kan man finde datasuite nogen steder? Altså til Windows XP?
Avatar billede deepcore Nybegynder
13. december 2005 - 00:27 #4
det er desværre betalingssoftware - datasuite altså - men der findes givet vis flere gratis/semi gratis programmer der har det indbyggede softwaremodem /oversætter.
Oxygen phone manager er et af dem, og grunden til det er lidt pebret er(vistnok) ford de køber oversætter delen på liscens. du skal have den der er v. 3,0 hvis du bruger xp. personligt købte jeg en brugt på ebay til 150 kr
Avatar billede thoning Nybegynder
13. december 2005 - 00:33 #5
Nu er der bare det problem at jeg ikke kan finde min telefon på OPM mere? Hvad kan dette skyldes, har du nogen ide?¨

Jeg fandt den før, og fik også overført et enkelt billed? Men nu finder den slet ikke telefonen?
Avatar billede deepcore Nybegynder
13. december 2005 - 07:58 #6
en del kabler har en lille switch så du kan skifte mellem m-bus og f-bus overførsel. har dit kabel sådan en skal den stå på f-bus, ellers virker overførsel ikke.

husk desuden at have telefonen i den rigtige comport
Avatar billede thoning Nybegynder
13. december 2005 - 10:15 #7
Hvordan ved jeg det er den rigtige comport? Jeg sætter jo bare mit USB-kabel til?
Avatar billede deepcore Nybegynder
13. december 2005 - 12:52 #8
jeg er ikke sikker på hvordan usb overførsel virker, men oversættelsesdelen er den samme som for traditionel seriel oversættelse.

Du kan formentligt i softwaren stille den til at kommunikere på forskellige porte - og der er nok en der hedder usb.