Avatar billede waistar Nybegynder
09. december 2005 - 18:50 Der er 5 kommentarer

SATA eller ATA hva skal jeg vælge?

Hej jeg står og skal købe ny hardisk hva skal jeg gå efter ?
er det bedst med en til styre system og en til alt det andet eller bare en stor.. og så der lige det med SATA og ATA er lidt lost..
Avatar billede Cars10 Praktikant
09. december 2005 - 18:56 #1
Kommer an på om ud går efter stabilt eller performance. Hvad vil du bruge den til?
Men jeg syntes da du skulle vælge SATA hvis du har muligheden
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. december 2005 - 19:12 #2
Hvis dit bundkort understøtter SATA, så SATA ellers ikke.

Hvis du køber en stor, så deler du den bare op i mindre portioner, således den bliver lettere at vedligeholde.
Avatar billede Cars10 Praktikant
09. december 2005 - 19:13 #3
ATA kan køre med en overførselshastighed på 133 MB/sek, hvor SATA køre med 150 MB/sek, men i realiteten skulle det kun give nolge ganske få procent. Så har vi SATA II der kan nå op på 300 MB/sek. dermed ikke sagt at den gør det i praksis.

SATA og SATA II koster ca. det samme, hvor ATA er ca 8 procent billigere. Om man få så meget mere i hastighed er svært at sige. Dog er prisen op til SATA og SATA II ikke stor i forholdt til hastigheden.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. december 2005 - 19:13 #4
Du har nogle uafklarede spørgsmål, som jeg mener du bør gøre noget ved ! ! ! !
Avatar billede Cars10 Praktikant
09. december 2005 - 19:23 #5
Hvis du vælger 2 harddiske og du har mulighed for at køre raid. F. eks raid 1 super performance eller raid 0 mirror, hvor alle data ligger dobbelt, så er man rimelig sikker. Eller du kan kan køre dem normalt hver for sig, så kan du ligge swapfilen over på den anden disk for at windows køre lidt hurtigere.

Uanset hvad kan du lave 2 partioner, men kun betydning hvis du vil formatere og stadig beholde dine data