Avatar billede alleycat Nybegynder
08. december 2005 - 02:32 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Integreret grafik - hvad sidder på mit Motherboard?

Jeg har just købt et motherboard med integreret grafik, men jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad det egentlig er for noget - motherboardet hedder MSI K8MM-V, er der nogen der kender noget til grafikken på sådan et? Og måske mere vigtgt: Jeg har et Riva TNT2 m. 32 MB ram (ældgammelt, men virker fint) - er det generelt bedre end den integrerede grafik? Findes der nogen benchmark-programmer jeg kan bruge til at sammenligne mine to grafikkort?
08. december 2005 - 07:30 #1
Avatar billede huset Praktikant
08. december 2005 - 08:10 #2
Integreret grafikkort. Vil sige at grafikkortet er bygget ind I selve bundkortets chipset, hvor det så vil bruge af systemets RAM - ressourcer, I stedet for at bruge af grafikkortets egne RAM.

Snakker vi fordele ved integreret grafikkort, er det prisen. Dertil kommer, at indbygget grafikkort ikke producerer megen varme, og dermed skal kortet ikke have stor køling. Dette resulterer dermed i en sænkelse af lyden fra notebooken.

Ulempen ved disse grafikkort, er klart kortets performance. Ikke alene er et indbygget grafikkort, et totalt “strippet” grafikkort, men de benytter sig også af væsentlig langsommere RAM (system RAM).

Taler man integreret grafikkort, snakker man også om shared RAM. Shared RAM vil sige, at grafikkortet bliver tildelt et vist antal RAM til afbenyttelse. F. eks. Har notebooken 512MB RAM. Grafikkortet får så tildelt 128MB. Tilbage vil så være 384MB RAM. Dertil kommer at denne type grafikkort, benytter sig at nogle procentdele af CPU’ens resoursser, som vil forringe ydelsen.
Avatar billede boxer Nybegynder
08. december 2005 - 08:35 #3
Du kan teste kortene med aquamark 3:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=673

Generelt til alle brugere på E:
Everest kan ikke længere downloades fra Lavalys. Der skal findes alternative sider at downloade programmet fra:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=673
Programmet kan give dig oplysninger om den hardware du har installeret.

Disse oplysninger fandt jeg vedr. dit integrerede grafik:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=647
Kig evt. i manualen for flere specifikationer:
http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=647&kind=1
Avatar billede boxer Nybegynder
08. december 2005 - 08:36 #4
Sorry - det var det forkerte link til Everest.
Et brugbart kommer her:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede boxer Nybegynder
08. december 2005 - 08:38 #5
Avatar billede alleycat Nybegynder
08. december 2005 - 22:22 #6
To yderst brugbare svar - og hvordan fordeler man så pointene? Håber I er tilfreds med 50/50
Avatar billede boxer Nybegynder
08. december 2005 - 22:33 #7
Det er helt fint :o)
Avatar billede huset Praktikant
10. december 2005 - 08:22 #8
Fino :D