Avatar billede drzulu Nybegynder
07. december 2005 - 12:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Installation af AD, DNS, DHCP

Jeg skal lave et lille virtuelt domæne beregnet til test i Vmware. Mit netværk skal være isoleret (private network) og derfor ikke i kontakt med det eksisterende miljø.

Jeg skal installere Active Directory, DNS og DHCP på en windows server 2003 std. edition. Jeg har brug for hjælp til afgrænsning og opsætning. Følgende skal være gældende:

- AD, DNS, DHCP skal køre på én virtuel server. Hvilket IP nummer bør jeg f. eks bruge?
- AD skal have et passende navn. (Ved ikke hvilke regler der er for navngivning).
- DNS - Hvilke opsætninger kan/bør sættes her?
- DHCP - Der er noget med scopes. Eksempel på et scope jeg kunne bruge? Ranges? Serverne skal have statisk IP og klienterne dynamisk.

Jeg har forsøgt at installere, men uden erfaring i installation af et netværk, fik jeg problemer med opsætningerne.

Kort sagt er det de enkelte opsætninger for AD, DNS og DHCP jeg er interesseret i at få eksempler på, sådan så jeg kan installere uden at skulle søge efter informationer.

I mit miljø skal jeg endvidere have mindst en member server og et par XP workstations.
Avatar billede drzulu Nybegynder
07. december 2005 - 13:26 #1
Hvad skal jeg sætte ved def. gateway?
Avatar billede jxhello Nybegynder
08. december 2005 - 10:03 #2
Det er mange spørgsmål, jeg vil prøve at give et svar. Hvis dit miljø er isoleret, så kan du bruge følgende opsætning:

AD: Du kan i princippet kalde dit AD som du vil, så hvad med "test.local"

DNS: Opsæt denne til at være "integreret" i Windows 2003, så vil alle PC/serveren vil så komme til at hedde xxx.test.local i DNS, når disse bliver medlemmer i AD, og får IP adr. fra DHCP.

DHCP: Opsæt denne til også at være integreret (jeg kan ikke lige huske hvordan), og definere et scope til f.eks. 192.168.1.10 til 192.168.100
Så har du mulighed for at have faste IP adreser til Servere m.m. før .10 og efter .100
Da dit miljø er isoleret (og ikke skal videre til andre netværk) behøver du ikke at opsætte noget i Default Gateway. Du kan sætte denne til IP adr. for Servere, hvis du på et tidspunkt skal udvidere til andre netværk.