Avatar billede mikkels Nybegynder
07. december 2005 - 07:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ekstern tænd/sluk knap til en MAC

Hej
Er der nogen der ved hvordan jeg kan få en ekstern tænd/sluk knap til min MAC?
Den skal stå i et skab og er derfor svær at komme til. Derfor vil jeg gerne have en ledning fra MAC'en og ud af skabet med en påmonteret tænd/sluk knap...
Jeg har et bluetooth tastatur og der er IKKE tænd/sluk på ligesom der er på et tastatur med ledning (og tastaturet SKAL være trådløst...)
Evt. kan man få en løsning via en USB port??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. december 2005 - 08:10 #1
Det er allerede indbygget.

Åbn > Energibesparelse > (faneblad)> Indstillinger

Sæt flueben i "Genstart automatisk efter strømafbrydelse"

Hiv stikket hver gang du slukker (i stedet for at lukke ned) og når du så tænder igen, starter din Mac automatisk.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 08:14 #2
aeblenet>> hvis mac'en står i et skab, så er stikket muligvis også i skabet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. december 2005 - 08:17 #3
Hvis du absolut vil have et stik i et skab, så gør det vel det.
-da det jo ikke er normalt, regnede jeg ikke med denne faktor.

Du er altså bare besværlig. Ikk ?
-du kan da bare sætte den på "Vågeblus"
Det har maskinen generelt bedre af end at blive tændt/slukket hver dag . . .
(alle komponenter er varme hele tiden og "slides" derved ikke)

OS X er desuden ligeglad med at blive genstartet . . .
-den har ikke behovet!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 08:23 #4
måske lidt hjælp:

Control-Eject Restart, Sleep, Shutdown dialog box
Control-Command-Eject Quit all applications and restart
Option-Command-Eject or
Option-Command-Power Sleep
Avatar billede mikkels Nybegynder
07. december 2005 - 08:57 #5
Hmm - kan det kommes lidt nærmere... altså burde der ikke findes eksterne tænd/sluk kanpper som kan sættes til via USB?

Fakta: Mac'en står i et køkkenskab... dybt inde og jo der ER stikkontakter inde i skabet, så løsningen med "Genstart automatisk efter strømafbrydelse" er udelukket + er det specielt smart bare at rykke strømmen?
Mht. vågeblus så kan det blive en løsning... blot anvendes maskinen ikke hver dag - hvordan har den det så med vågeblus? er det stadig en god ide?  og hvor meget strøm bruger den egentlig på vågeblus?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 09:09 #6
kan denne ikke bruges: Control-Eject          Restart, Sleep, Shutdown dialog box
Avatar billede mikkels Nybegynder
07. december 2005 - 10:07 #7
Men kan man tænde den via Control-Eject??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 10:37 #8
Det er muligvis slet ikke muligt.....

Q: Why won't my computer start up with the power button on the iKey?

First of all, many new USB-based Mac system do not support boot up from the keyboard function any more; therefore you do not find power button in original Apple keyboard. In this case, power button on all Macally keyboard will not work.

http://www.macally.com/techsupport/faq/faq_ikey.html
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 10:52 #9
hvilken mac er det? til MAC mini findes der et kabel der kan bruges til at extende en powerbutton ud af kabinettet.
Avatar billede mikkels Nybegynder
07. december 2005 - 11:08 #10
Det er en MAC mini! Hvor har du set den extend?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 12:06 #11
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2005 - 12:09 #12
Men du skal skille din mac mini ad og erstatte det originale kabel til powerknappen med dette: http://www.carnetix.com/optional_cables.htm derefter vil din MAC mini være tændt så længe en af de to knapper er aktiveret.

Det skal lige siges at kablet er tiltænkt til brug i et bil-pc setup. Men det kan uden tvivl hackes til at virke med en helt normal tænd/sluk kontakt, det skal bare forlænges lidt.
Avatar billede mikkels Nybegynder
07. december 2005 - 12:14 #13
Hep james t dk  - ser ud til at du har fundet løsningen på problemet... Jeg vil give mig i kast med at finde en måde at forlænge powerknappen på...
Tak for indsatsen.