Avatar billede zehrid Nybegynder
04. december 2005 - 02:29 Der er 13 kommentarer

min computer vil ikke starte!

hej.problemet er at min computeren starter kun hver 10-15(i gennemsnitet) gang jeg tænder for den!det andre gange bliver den tændt, men der bliver ikke vist noget billede på mit skærm. de små dioder (LED) på kabinetet lyser (også den på CD afspilleren) og bliver ved (det plejer at blinke ureglmæssigt når computeren starter normalt)intil jeg slukker computeren!Den booter altså overhovedet ikke! Processoren arbejder men det lyder som om den ikke vil komme videre..

Jeg ved ikke om det er et hardware- eller software-problem og derfor har jeg skrevet under denne kategori (diverse).
Avatar billede sexpac Nybegynder
04. december 2005 - 03:11 #1
Sjovt nok har jeg lige haft et problem i samme stil.... Da jeg åbnede for kabinen fandt ejg ud af at min grafikkort var brændt sammen pga. at kølerpropellen var smeltet af... Og det er uden pis at den smeltede af... Takket værd dell`s super service fik jeg den skiftet med nyt grafikkort dagen efter....
Avatar billede sexpac Nybegynder
04. december 2005 - 03:14 #2
Vil lige huske og sige at jeg havde samme problem som dig inden det gik helt galt 2 dage efter...
Avatar billede c-holst Novice
04. december 2005 - 08:11 #3
vil ud fra det beskrvene mene, at det er gal med en af dine komponenter

når den bliver tændt, virker alt så som det skal altså kommer du ind i Windows

start med at pille kabinettet af, og kig på tingene
start maskinen

kører alle blæsere. kører din HD Op

pil grafikkortet ud og sæt det i igen(tryk det godt fast. vrik let)
pil ram ud...samme procesure er der flere, prøv da en af gangen

afgiver maskinen nogle beepcoder
Avatar billede c-holst Novice
04. december 2005 - 08:12 #4
afbryd strømmen til maskinen helt og tag fat i kabinet og fx radiator for du begynder at pille
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. december 2005 - 10:41 #5
Lyder som en typisk PSU fejl.
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. december 2005 - 12:54 #6
Ja jeg ville også starte med at teste med en anden PSU.
Avatar billede zehrid Nybegynder
05. december 2005 - 17:10 #7
Hej.Tak for jeres svar. sexpack... jeg har tjekket grafikkortet of den kører perfekt.
PSU-en er der heller ikke noget i vejen med. Jeg har nemlig smidt en ny PSU i. Men fejlen er der stadigvæk :/ Jeg har snakket med en fra butikken tjdata i Odense.. Han mener at fejlen skyldes mest sandsynligt mit bundkort :/
I morges havde jeg pillet alle komponenter ud og sat dem i igen.. Og det lykkedes mig at tænde computeren efter 20. gang :/
Det der sker er at når jeg trykker på power knappen så sker der intet ud over at CPU-en begynder at køre (og blæserne) ... intet lyde fra harddisken og skærmen reagerer heller ikke :((
Avatar billede zehrid Nybegynder
05. december 2005 - 17:12 #8
Skal jeg i gang med at lede efter et nyt bundkort eller ? :/
Avatar billede c-holst Novice
05. december 2005 - 19:54 #9
kunne være en mulighed

har du prøvet med en anden ramblok/gfx
prøv lige en resset af din bios. tjek hvordan i manualen
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 23:37 #10
For at tænde en Pc i dag, så sendes der, når du trykker på knappen, et signal til bundkortet, som beder PSU'en om at starte med at levere strøm. Når PSU'en er tilfreds med spændingerne på de forkellige busser, så snder den et power good signal til bundkortet, og først derefter påpbegynder CPU'en med opstarten.

Nogle gange kan det ske, at PSU'en for sendt power good signal for tidligt, og CPU'en vil ikke godkende den leverede strøm, og der sker derfor ikke mere. Ingen opstart, for der kommer jo ikke et power good signal nummer 2.

Derfor kan det også teoretisk være din CPU, men højst sandsynligt dit bundkort.
Avatar billede master-lion Nybegynder
07. december 2005 - 01:58 #11
Hvorfor skal man altid "resset biosen", det kan også være støv i pcer der er over sagen til det.

Jeg har lavet 3 PCer inde for 14 dage, og alle med samme fejl, de kunne ikke starte før 4 til 12 gange man trykket på power knappen og på alle 3 var problemet støv....

Fejl på CPU, vis den er stået af, ja sort skærm, genstarter hele tiden kan være fejl i CPU eller ret ofte genstarter.

Ja, tror også på at det er dit bundkort..
Avatar billede zehrid Nybegynder
12. december 2005 - 17:35 #12
det var min bundkort som var defekt. nu kører det hele næsten perfekt. men kun næsten for min cd-afspiller (og cd brænder) kan ikke læse mine cd ordenligt. alle de cd-er som jeg indsætter i drevet bliver læst som audio filer !! meget mystisk synes jeg! og når jeg endeligt prøver at "afspille" cd-en gensterter min computer blot! hvad er årsag til fejlen tror i?

mht points så synes jeg at dragonknight skal have points for de var ham som pegede på den evt. bundkortproblem først.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2005 - 18:16 #13
Kig på tips no 49:
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49

Måske er det løsningen, ellers ville jeg nok fjerne drevet i enhedshåndtering, og derefter genstarte maskinen. Den vil så finde drevet igen, og geninstallere driveren.

Hvis det ikke er samme bundkort, som du havde tidligere, så skal der mindst en geninstallation til af XP.

Der ligger også drivere til CD/DVD drev i XP SP2.