Avatar billede gigo Nybegynder
01. december 2005 - 11:44 Der er 15 kommentarer

kat. 5 kat. 6

Hvad er det nu lige forskellen er ?
Er det ene alm. tlefoni og det andet natværk eller ?

Hilsen Riko
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2005 - 12:01 #1
Cat 5: 100 Mbit/s netværk
Cat 5e: 1 Gbit/s netværk
Cat 6: 1 Gbit/s netværk - lidt bedre end Cat 5e

De kan selvfølgelig også bruges til telefoni. Til netværk skal du i dag minimum anskaffe Cat 5e.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:02 #2
Cat 5
Short for Category 5, network cabling that consists of four twisted pairs of copper wire terminated by RJ45 connectors. Cat-5 cabling supports frequencies up to 100 MHz and speeds up to 1000 Mbps. It can be used for ATM, token ring, 1000Base-T, 100Base-T, and 10Base-T networking.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:04 #3
Cat 6
At last! the standard for Cat 6 has been approved for publication by the EIA (TIA/EIA-568-B.2-1). Category 6 is capable of transmission frequencies up to 250Mhz and has a positive power sum attenuation to crosstalk ratio upto 200MHz using improved cables and RJ45 connectors.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:06 #4
Cat 7
This is proposed to be a 600MHz system using a shielded cable with individually screened pairs and a new type of connector.

Men inden denne standart bliver godkendt, så er fiberoptik sikkert et billigere alternativ.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:07 #5
Man kan også have både netværk og telefoni på samme kabel.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2005 - 12:25 #6
Man kan ikke også have gammeldags telefoni på et 1Gbit/s netværk da alle ledninger bruges til transmission. Men på 100 Mbit/s netværk er der ledninger til overs.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:40 #7
SÅ vidt jeg kan se her: http://www.aptcommunications.com/ncode.htm, så er der også i kat 5e 4 ledere til overs, som ikke anvendes.

Den eneste forskel er at der er bytter om på de grønne og de orange ledninger.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2005 - 12:41 #8
Der er ikke ledninger til overs hvis man kører 1 Gbit/s
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 12:43 #9
I et kat 5e kabel anvendes pin 1, 2, 3 og 6 til data, og dermed er pin 4, 5, 7 og 8 ledige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2005 - 17:21 #10
Der er ikke ledninger til overs hvis man kører 1 Gbit/s. Det du beskriver er hvad man skal gøre når man køre 100 Mbit/s og derunder.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. december 2005 - 00:31 #11
Overhovedet ikke. Jeg beskriver hvad forskellen er på et kat5 og et kat5e kabel. Jeg har endda brugt 15 minutter på at finde dokumentationen for forskellen, som jeg henviser til i mit link.

Det er da muligt at der kan køres 1 Gbit netværk på et kat5e, som du nævner. Det har jeg ikke grund til at betvivle.

Det er da også muligt, at man kan kører 1 Gbit netværk på et kat5 kabel, for som mit link dokumenterer, så er den eneste forskel på kat5 og kat5e, at der er bytter om på de grønne og orange ledninger. Derfor kan kat5e køre 1 Gbit, så bør det også kunne lade sig gøre med kat5 kabel.

Det siger jo også sig selv, at er der ingen ledige ledninger i kabler, så er der ikke plads til telefoni.

Jeg har ud over trådløst net, også kablet net, som ligger i rør inde i væggen. Det er dobbelt kabel, så der er 2 gange 8 ledere til rådighed. 4 til mit 100 Mbit net, og resten til både analog- og digital telefon. Der er endda ledere til overs til alarmanlægget.

Hvis spørger kan bruge noget af mine udgydelser, så lægger jeg dette som et svar, eller ser du bare bort fra svaret.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. december 2005 - 09:34 #12
Der er nu ingen forskel i anvendelsen af kat 5, 5e og 6 kabler. Der er valgmuligheder med farver hos dem alle. Forskellen ligger alene i om man kører 100 Mbit/s (og mindre) eller 1 Gbit/s.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. december 2005 - 12:36 #13
Trykfejl  ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 01:17 #14
Hva' gigo er du blevet klogere ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2005 - 12:05 #15
Hvordan går det her ?