Avatar billede mindplay Nybegynder
01. december 2005 - 10:47 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Toshiba Satellite laptop - Intel eller Radeon?

Jeg står og skal købe en laptop .. jeg har bestemt mig for en Toshiba Satellite, nærmere bestemt en af følgende:

Toshiba Satellite M40-238
    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149899
    chipset: Intel 915PM Express (Intel "Mainstream" chipset)
    grafik: 64MB ATI Mobility Radeon X600SE
    vægt: 2.8 kg
    batteri: 2.5 timer

Toshiba Satellite Pro M40X-167
    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151849
    chipset: Intel 915GM Express (Intel "Performance" chipset)
    grafik: Intel GMA 900 (integreret i chipsettet)
    vægt: 3.0 kg
    batteri: 3.27 timer

Førstnævnte er lidt lettere, men har lidt kortere batteritid - der sidder et Radeon X600SE grafikkort i ... den anden er lidt tungere, men har længere batteritid - den har Intel GMA900 grafik integreret i grafikkortet.

Egentlig tror jeg, jeg ville foretrække en maskine der var lidt lettere - 2 timers batteritid dækker mere end rigeligt mit behov.

Mit spørgsmål er så: hvilket grafikkort er hurtigst?

Og er der nogen andre grunde til, at jeg skulle vælge den tungere model med "performance" chipsettet over den med "mainstream" chipsettet?

Tak! :)
Avatar billede peet49 Nybegynder
01. december 2005 - 11:02 #1
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 11:11 #2
Stod i det samme dilemma for et par uger siden, og jeg valgte den med ATI Mobility Radeon grafikkort, da den har langt hurtigere grafik.

Performance Chipsettet er kun et udtryk for at den har Intel GMA 900 på chipsettet.

Jeg ville også denne gang vælge den øverste.  :-)
Avatar billede mindplay Nybegynder
01. december 2005 - 11:17 #3
tak for hurtige svar! :)

dragonknight: hvordan er batteritiden i praksis? holder den virkelig over 2 timer?

peet49: så hvis jeg har forstået korrekt - på maskinen med ATI kortet er der altså dedikeret RAM til grafikkortet, og dermed mere RAM fri til applikationer? og derudover mulighed for i fremtiden at opgradere grafikkortet, i modsætning til den anden maskine, hvor det er indbygget?
Avatar billede huset Praktikant
01. december 2005 - 11:31 #4
Grafikkortet er ikke noget man bare skifter!

Ofte er de "svejset" på bundkortet hvilket så vil sige du skal skifte bundkortet også....alt for dyrt.

Intel GMA 900 på chipsettet er en grafik "motor" og ikke noget som egner sig til spil alene.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 11:38 #5
Nej den holder ikke 2 timer. Batteriet har fået god motion, lade op, lade af, lade op,lade af, osv. Med fuldt opladt batteri, trådløst netværk aktiveret, så skriver den, at resttiden er 1 time 50 minutter, plus minus 5 minutter, det variere lidt.

Det er forøvrigt et forrygende grafikkort/skærm toshiba der har valgt.
Avatar billede huset Praktikant
01. december 2005 - 11:44 #6
grafik: 64MB ATI Mobility Radeon X600SE er ikke forrygende :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 11:53 #7
Jo, jeg syntes at skærmen og grafikkortet giver et forrygende billede. Det er faktisk rigtig godt.
Avatar billede huset Praktikant
01. december 2005 - 11:54 #8
Kommer klart an på hvad maskinen skal bruges til jo :D
Avatar billede mindplay Nybegynder
01. december 2005 - 11:55 #9
Af en laptop at være er det da temmelig voldsomt, er det ikke? den scorer da mellem 1000 og 1500 3dMarks med en 1.7 GHz Pentium M.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. december 2005 - 11:58 #10
Enig, det kan jo ikke være meningen, at man skal have Barsebäk i baglommen.
Avatar billede huset Praktikant
01. december 2005 - 12:10 #11
Mindplay>> de fåes meget kraftigere :D

Dragon>> Vi er enig, men det er ikke altid et problem
Avatar billede mindplay Nybegynder
01. december 2005 - 12:13 #12
huset: eksempel?
Avatar billede huset Praktikant
01. december 2005 - 12:17 #13
X600 med 128MB, X700 (nok det bedste overall spillekort på markedet), Go6600 (samme som X700), X800, GO6800, 7800GTX
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. december 2005 - 09:19 #14
X700 ... så skal man op i sådan noget som den her:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168938

Den er bare for stor og for tung ... jeg foretrækker en lille, højopløselig skærm i bredformat - mit primære mål med en bærbar er, at den skal være bærbar ;)
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 09:46 #15
ja, hvis du vil have den producent
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. december 2005 - 13:42 #16
X600 er rigeligt til mit behov. Kommer primært til at bruge den til at programmere på alligevel, så .. ;)

Nu har jeg i midlertid fået kig på en Toshiba Tecra, med tilsvarende konfiguration:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168940

Den har også bredskærm, X600 kort, større harddisk, hurtigere processor, mindre og lettere, og længere batteritid. Wow.

Men hvad mener de, når de skriver at grafikkortet "understøtter 128 MB"? Skal det dele RAM med systemet eller hvad?

Og hvad er hurtigst, et X600 eller et X600SE?
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 13:44 #17
Nej, det er fordi kortet fåes med 128MB også :D

Hvorfor stile efter en hurtigere når d uikke har store krav til maskineriet?

SE er en droslet version, så X600 standalone er en "smule" bedre

Hvad med
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=23273

eller en røv lækker Asus
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=30086
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. december 2005 - 14:22 #18
Som sagt, den er mindre og lettere - at den så også er hurtigere er da bare en bonus :)

De to maskiner du foreslår er tungere og større. Og dyrere. Og langsommere ;)

Men X600 fås også med 128MB, siger du - men hvor meget SIDDER der på? Det står nemlig ingen steder ... gætter på 64MB, men jeg ville gerne se det på skrift ét eller andet sted.
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 14:40 #19
De to maskiner du foreslår er tungere og større. Og dyrere. Og langsommere ;)
----

nu er alt ikke SÅ firkantet. Ved ikke hvad du mener med hvor meget der sidder på???
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. december 2005 - 15:36 #20
det var nu ikke for at spille smart ... men begge de modeller du foreslår er 300-400 gram tungere, prisen er højere, og processoren langsommere. Det er sikkert fint, hvis man går efter hurtig grafik - men jeg går som sagt efter en let laptop, og helst med bredskærm.

Jeg mente, hvor meget RAM sidder der på X600 kortet på Tecra'en? Det står ikke i specifikationerne .. der står kun, at den "understøtter" op til 128MB.

Hvilket i øvrigt ikke passer med hvad der står på Toshiba's egen hjemmeside:

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/selected_product_option.jsp?LNG=19&service=ND&PRODUCT_ID=111015&DISC_MODEL=0&toshibaShop=false

Her står der, at det er et X600SE med 128MB, opgraderbar til 256MB. Spændende...
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 15:41 #21
Bredskærm??

Der er 64MB på den model du kigger på. Kender ikke meget til Tecra'en
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. december 2005 - 15:49 #22
Yep, bredformat, 16:10 ... de fleste laptops har 4:3 format skærme.
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 16:15 #23
Ved ikke hvor du har bredformat fra :D

Læs på min hjemmeside hvis du mangler info

ww.laptopworld.dk
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. december 2005 - 22:32 #24
Jeg mener også at have set en toshiba i bredformat i M40 serien.
Avatar billede mindplay Nybegynder
05. december 2005 - 09:20 #25
huset: med "bredformat" mente jeg "widescreen" - ved ikke hvad det ellers skulle hedde på dansk? ... og du skriver da selv på din hjemmeside "1680x1050 = WSXGA+ Widescreen" - så det kan vel ikke overraske dig, at jeg kalder 1280x800 for bredformat, det er jo samme aspekt på 1680x1050 og 1280x800 skærme, nemlig 16:10 ... hvilket i øvrigt, hvis vi skal lege ordkløveri, ikke rent faktisk er "widescreen", som jo er 16:9.
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 10:44 #26
Nu bruges ordet "bredformat" ikke i den kreds jeg kommer i.

"hvilket i øvrigt, hvis vi skal lege ordkløveri, ikke rent faktisk er "widescreen", som jo er 16:9." forkert
Avatar billede mindplay Nybegynder
05. december 2005 - 14:08 #27
hvad er forkert? de ovennævnte to formater, 1680x1050 og 1280x800 er i formatet 16:10, og dermed ikke "widescreen", der i europa betyder 16:9.

http://en.wikipedia.org/wiki/16:9
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:17 #28
Nu er wikipedia ikke en guru pånogen måde. Deres defination af Centrino holder heller ikke en meter når vi snakker om oprindelse!

Kigger du på utallige købssider, vil 1680x1050 også stå som widescreen. Widescreen defineres når en skærm kommer over 15.1"
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:18 #29
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:24 #30
WSXGA er jo bare en forkortelse for Wide SXGA. Dette udfra opløsninger som har understøttelse for 1600x900 px eller 1600x1024. Det til komme der andre forklaringer hvor der skriver understøttelser for 1920 x 1600 horizontal pixels, og 1080 x 900 vertical pixels.
Avatar billede mindplay Nybegynder
05. december 2005 - 14:32 #31
vrøvl. med mindre du prøver at fortælle mig, at hele resten af internettet også tager fejl:

http://www.google.com/search?hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2004-15,GGLD:en&oi=defmore&defl=en&q=define:Widescreen

"Kigger du på utallige købssider, vil 1680x1050 også stå som widescreen" - naturligvis .. markedsføring .. og det er jo også NÆSTEN widescreen, det er nok de færreste der gider regne efter! ;)
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:38 #32
hvorfor viser du mig noget med 4:3 og 16:9 der er jo ingen opløsninger med
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:42 #33
Betegnelsen Widescreen bruges om 16:9 formatet til fjernsyn. Anamorph PAL Widescreen fjernsyn benytter en PixelRatio på 1,422.

Ægte 16:9 findes kun på High Definition TV (HDTV) som kan vise 720 eller 1080 linier.
Halvægte 16:9 er det vi kender som anamorphic 16:9.
Uægte 16:9 er letterboks, som faktisk ikke har noget med 16:9 at gøre.
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:43 #34
Avatar billede mindplay Nybegynder
05. december 2005 - 14:55 #35
Ja, som der står i det dokument du refererer til:

"Widescreen betyder 16 (Horisontalt) til 9 (Vertikalt)"

Så kan det vel ikke siges tydeligere?

Det er aspektet, dvs. forholdet mellem billedfladens bredde og højde, der afgører om det er widescreen - hvilket ikke som sådan har noget at gøre med antallet af pixels.

16:9 = aspekt 1.777...
4:3 = aspekt 1.333...

eks.:

640:480 = aspekt 1,333... = 4:3
800:600 = aspekt 1,333... = 4:3
1280:800 = aspekt 1,6 = 16:10
1680:1058 = aspekt 1,587... = 1.587:10 (ca ~ 16:10)

altså et aspekt noget lavere end 16:9, og dermed ikke "widescreen" som sådan. Vi kan da godt blive enige om at kalde det for en "bred skærm" eller en "wide screen", men standard "widescreen" som sådan er der altså ikke tale om.
Avatar billede huset Praktikant
05. december 2005 - 14:56 #36
Dette bliver vi ikke enig om.

Hopper fra tråden
Avatar billede mindplay Nybegynder
05. december 2005 - 15:02 #37
husk faldskærmen ;)