Avatar billede helene_foght Nybegynder
29. november 2005 - 13:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indtastning/rette data via forespørgsel?

Hej

Vi har en Approach bruger, som savner sine "Lister", som hun bruge til at rette i tabellerne med.

Kan Access bruges på samme måde, altså ved at man laver en udv.forespørgsel, som tillader at man redigerer dataene i forespørgslen, som så samtidig ændres i de relaterede tabeller?

På forhånd tak for jeres hjælp /Helene
Avatar billede fdata Forsker
29. november 2005 - 13:57 #1
Ja, såfremt man følger spillerelerne for sammenkobling af tabeller i en forespørgsel kan data rettes direkte i forespørgslen. (Man kan altså ikke rette i en sum-forespørgsel o.l.) Det er ganske logisk i sin opbygning.
Avatar billede jensen363 Forsker
29. november 2005 - 13:57 #2
Du kan godt redigere tabelindhold via forespørgsler, så længe dine relationer tillader dette
Avatar billede helene_foght Nybegynder
29. november 2005 - 14:01 #3
Til fdata: Jeg har relateret tabellerne med en-til-mange relationer. Hvilke spilleregler mener du konkret?
Avatar billede jensen363 Forsker
29. november 2005 - 14:03 #4
en-til-mange relationer kan godt skabe problemer
Avatar billede mugs Novice
29. november 2005 - 14:03 #5
I stedet for at rette i forespørgsler, vil jeg foreslå, at du laver en formular på baggrund af forespørgslerne og lader brugeren rette deri. En formular giver et langt mere brugervenligt skærmbillede, og bør altid være brugerens indgangsvinkel til databasen.
Avatar billede helene_foght Nybegynder
29. november 2005 - 14:19 #6
Der er allerede en formular, men brugeren mener ikke, den giver hende et godt overblik til at sammenligne data i de forskellige tabeller. Det skal måske nævnes, at jeg har forsøgt at oprette databasen uden at duplikere flere data end nødendigt.
Avatar billede mugs Novice
29. november 2005 - 14:37 #7
Nu er vi jo allesammen forskellige og arbejder på hver sin måde. Men jeg vil våge det ene øje og påstå, at hvis brugeren finder forespørgslen bedre at arbejde med,  så er formularen konstrueret forkert.
Avatar billede jensen363 Forsker
29. november 2005 - 14:51 #8
Så så mugs ... ikke kritisere :o)
Avatar billede fdata Forsker
29. november 2005 - 14:56 #9
Hold da op. Man skal ikke gå til frokost her.

>> helene_foght. Du skriver, at du "har relateret tabellerne med en-til-mange relationer". Det lyder jo som om, du allerede har opbygget basen. Mit råd er derfor: Tag en kopi af basen og prøv at rette! Det vil jo hurtigt vise sig, om løsningen holder.
Avatar billede helene_foght Nybegynder
29. november 2005 - 15:42 #10
Jeg har givet mugs point (på trods af din pænt indpakkede kritik ;-)) fordi det virkede at lave en formular baseret på en forespørgsel, ligesom du foreslog.

Jeg har dog stadig problemer med, at formularen ikke kan oprettes korrekt, når en speciel tabel tilføjes til forespørgslen, og jeg kan ikke helt gennemskue, hvad problemet er.

Kan nogen forklare mig eller henvise til et sted, hvor jeg kan læse om de spilleregler for sammenkobling af tabeller, som der bliver nævnt ovenfor?
Avatar billede jensen363 Forsker
29. november 2005 - 15:45 #11
Problemet er antageligt, at du ved tilføjelse af den ekstra tabel skaber en relation som gør at redigeringen konflikter i een eller flere af de tilknyttede tabeller. Et problem som man ofte oplever ved en-til-mange relationer