Avatar billede bman2600 Nybegynder
27. november 2005 - 23:23 Der er 14 kommentarer

Problemer med Grafikkort.

Hej Eksperter.

Jeg har problemer med min computer. Eksempelvis købte jeg Need For Speed: Most Wanted forleden dag. Installerede det og skulle derefter spille det. Jeg kan måske spille 5-10 min, så fryser hele computeren, så jeg bliver nød til at slukke på kontakten.
Det skal lige siges at den gør det med mange nye spil, (dog ik counter-strike osv..)

Info om comp:
CPU: Athlon64 3400+
RAM: 2 x 512mb DDR400 PC3200
Grafikkort: Club 3D Geforce 6600GT

Jeg har følgende programmer installeret:
Service Pack 2
Nyeste Version af Grafikkort Driver
Windows XP Pro.

Skal lige siges at problemer også opstår med Home edition af xp, og med ældre versioner af grafikkort driver og også uden sp2.

Håber i kan hjælpe.

//bMan

P.S. Go Jul :)
Avatar billede bman2600 Nybegynder
27. november 2005 - 23:37 #1
Skal lige siges at jeg også har prøvet at underclocke mit grafikkort uden at det hjalp.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 00:06 #2
Hvilket chipset sidder der på det bundkort?
Og er der køler på chipset?

Jeg har præcist det samme problem som dig, og har sådan ca prøvet alt ud over en bundkort udskiftning for at få det løst. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 00:08 #3
og hvor mange watt leverer din strømforsyning?

og kan den finde på at fryse når den bare står og idler i Windows? Det sker nemlig for mig med jævne mellemrum, men hyppigere når det er belastet.
Avatar billede bman2600 Nybegynder
28. november 2005 - 00:13 #4
Det er et Asus K8V-F Bundkort så har ingen anelse..

Min strømforsyning er en 400watt. og nej det er kun i spil.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 00:19 #5
Det er et Via k8t800 chipset.. mistænkeligt at du bruger Via ligesom jeg :P

Nuvel, kan du fortælle om den her computer er nysamlet? Eller har den fungeret perfekt før og begyndte at opføre sig funky da du satte grafikkortet i eller?
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 00:24 #6
Men ok, du må lave de sædvanlige ting for at load teste den:

Kør en Torture Test med Prime95 med "Small FFT's" her:
http://mersenne.org/gimps/p95v2414.exe
Gør det i minimum en halv time og se om den regner forkert, fryser eller lignende.

Kør en hukommelsestest med memtest86:
http://www.memtest86.com/#download0
Den skal køre i mindst 6 timer

Og endelig, kør en test med 3dmark03:
http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

God fornøjelse. =) Disse her fejl er nemlig grænseløst irriterende at lokalisere.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 00:58 #7
strych9 - Hvor stor er den nederste, kan det passe den er på 178MB?
Jeg er sat i kø for downloadning, 6 min.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 00:59 #8
passer fint =)
den indeholder en del grafik, textures, shaders etc etc..
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 01:02 #9
Takker! Var bange for at jeg downloadede en masse til ingen nytte.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 01:14 #10
Det er ellers en ordenlig mundfuld for en 256kb forbindelse. 182,3 MB, det tager
1 time og 35 minutter. Ole lukøje kommer sent i seng, hvis han skal sige
god nat til mig.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 01:19 #11
hehe lad dog bare spanden stå tændt i nat =)

grunden til at den er så stor er forresten at den indeholder flere 3d engines med tilhørende grafik. Den tester forskellige typer computer spils måde at benytte grafikkort på gennem feks OpenGL og d3d, og dermed er det faktisk dele af computerspil den indeholder. Det kan være hjælpsomt at vide om den feks kun fryser i OpenGL.
Og slutteligt så giver den en score for hvor godt ens grafikkort er.. Jeg får knap 7000 i den med et 6600GT. Det er en fremragende måde at load teste et grafikkort på og se om det er stabilt.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 01:32 #12
I sig selv er det en god ide, at lade spanden, som du kalder den, stå og passe
sig selv. Men den står lige ved min seng, og det er ikke en af de lydløse.
Godt nok at vide, at du scorer knab 7000, så kan jeg sammenligne, selv om mit grafikkort
kun er et Radon 7000. Jeg har ikke spil, men mit WinFast TV gik ned under en optagelse
med besked om, at det ikke kunne finde 3G, hvad det ellers betyder, for det startede
fint op igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 03:07 #13
Så har jeg lavet en 3Dmark test, og fik en score på 53, så jeg kan vist ikke spille
andet en ludo. Underlig nok, for filmen der blev vist kørte, så vidt jeg kunne se,
udmærket, og der var også stereo lyd på.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2005 - 13:46 #14
3Dmark anbefalede at jeg i stedet kørte 3Dmark 2001 (39,8MB) og det gav et andet
resultat: 1301 3Dmark. Men stadig sløjt.