Avatar billede aleq Juniormester
24. november 2005 - 20:00 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

strømforsyning med hyletone

Hej

Jeg var nødt til at udskifte min strømforsyning da jeg blev træt af min gamle, hvor der sat 2 blæsere.

Problemet var at den ene blæser (den der peger nedad) blev ved med at larme (jeg tror det er dens egen centrifugeringskraft der fik den til at larme, da hver gang jeg bankede på den, holdt den op med at larme, men så startede den igen efter noget tid). Nogen sagde til mig bagefter at kuglelejen var gået på den, og at det var derfor. Den gamle strømforsyning hedder:

Navn: "Chieftec"
Model: ATX-1136H
Max Load: 360W
AC input: 115/230V~ /8A/4.5A
Frequency: 60Hz - 50Hz

Så var jeg ude og købe en ny (400W). Blæseren var superstille, men til gengæld kom der en meget irriterende højfrekvens hyletone. Jeg gik så tilbage til butikken og de fik den så udskiftet til en helt anden model. Da jeg kom hjem, præcis det samme problem.

Det specielle ved denne tone at den forsvinder periodisk, hvis der fx er tunge CPU prosesser igang.

Så har jeg stødt på det her: http://asp.webconsult.dk/PSU-Manual.pdf

" Min strømforsyning støjer – ikke med blæserstøj, men med en ”elektrisk” hyletone. Der er to muligheder:

• Nogen af komponenterne i strømforsyningen svinger under belastningen pga. en belægning der sidder på dem efter produktionen. Når din strømforsyning har kørt varm i
et stykke tid vil støjen forsvinde. Du bør derfor lade den køre i 24timer uden stop for at se om det hjælper

• Du skal bruge flere watt end den kan levere, og dermed bliver komponenterne overbelastet. Overvej at skaffe en model med flere watt."

Nu regner jeg med at prøve at lade den stå 24 timer og se om det hjælper... men jeg tvivler sgu. Hvis det ikke hjælper, er jeg nødt til at finde på en anden løsning. Så må jeg finde en anden blæser til min gamle strømforsyning.

Er der nogen der kan være så venlig og hjælpe mig med enten at løse hyle-problemet eller at henvise mig til et sted hvor de sælger blæsere som jeg kan bruge til min gamle strømforsyning?

På forhånd tak
Avatar billede screem_brille Novice
24. november 2005 - 20:06 #1
lyder som en dårlig PSU (generelt) lyder som at det er mangelfuld lakering af spoler *S*
Avatar billede aleq Juniormester
27. november 2005 - 15:48 #2
det svar kan jeg desværre ikke bruge til noget
Avatar billede screem_brille Novice
27. november 2005 - 16:09 #3
nej, mine mange års erfaring som tekniker, har nok ikke noget at skulle have sagt *G*
Avatar billede juleroesen Nybegynder
27. november 2005 - 22:21 #4
Lyder også som en spole der har lidt problemmer.... :) Tror det er bedre at købe en anden strømforsyning...... og få den anden bytte.... tror ikke du kan lave spolen.., men prøv med en anden køler..
Avatar billede aleq Juniormester
28. november 2005 - 02:36 #5
men det er bare utroligt at de bytter til en helt anden model, og så er det præcis samme problem :(

de byttede den fra "NorthQ Silent 400 14Cm Fan" til "LC Super silent 550W V2 14db"

jeg lader emnet stå lidt åbent endnu
Avatar billede aleq Juniormester
30. november 2005 - 11:24 #6
jeg fik pengene tilbage og køber en andne på tidspunkt - julerosen, opret et svar - så får I 2 lidt point for at forsøge at afhjælpe dette underlige problem :)