Avatar billede denniss Nybegynder
23. april 2001 - 00:37 Der er 11 kommentarer

Omvendt netværk ? W2000 -> ME -> 98

Hej,

jeg har et sjovt problem

10/100 netværk, alle kører 100.
DHCP fra en Adsl router.
1 stk. 98r2,
1 stk. ME
1 stk. 2000-pro

alle kører TCP/IP.

Problemmet er
98 kan se ME og 2000
ME kan se 98 og 2000
2000 kan kun se sig selv, når den har lyst.

man kan pinge på kryds og tværs. OK.

Installerer man IPX eller Netbeui - så kan 2000 godt se den andre. men kører man rent IP - kan den ikke se de andre.

Jeg har på 2000 maskinen sæt konto gæst til at virke.

Nogen der ved noget ?

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:24 #1
jeg har lige haft det samme problem men fik det løst ved at bruge hosts filen!
i win2k ligger den i c:\\WINNT\\system32\\drivers\\etc\\hosts og i win9x ligger den i c:\\windows

lav filen så den er ens på alle 3 maskiner:

127.0.0.1      localhost
192.168.1.2    pc1
192.168.1.3    pc2
192.168.1.4    pc3

her har jeg bare sat de ip adresser ind som jeg har brugt!

husk at genstarte alle pc\'erne! filen loades automatisk af alle 3 styresystemer!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:24 #2
win9x ligger den i c:\\windows = win9x ligger den i c:\\windows\\hosts
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:26 #3
sludder! *suk* jeg er vist ved at være træt! filen hosts ligger i c:\\WINNT\\system32\\drivers\\etc\\ og i c:\\windows\\

sådan skal det se ud *G*
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:27 #4
127.0.0.1      localhost

må du dog ikke ændre! den skal være der!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:34 #5
kom lige til at se at du kører med DHCP! hvis min løsning skal virke, er du nødt til at give hver maskine en fast ip! ipx og netbeui er ikke nødvendig!
Avatar billede denniss Nybegynder
23. april 2001 - 01:39 #6
Når jeg kan se de to andre... kan jeg gå ind på den ene. under en share... og lave lidt... pludselig er maskinen ikke til gængelig.. må vente lidt så kan man igen.
Kører jeg med netbeui - kører det perfekt.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 01:42 #7
prøv min løsning! det er da et forsøg værd!
Avatar billede denniss Nybegynder
23. april 2001 - 02:19 #8
æv, det er prøvet. måske blev det en anelse bedre.

jeg kan lave en ping hvor der bliver sendt 64kb som pakker. og har en hastighed på 10ms.

I win 2000 kan man se status på hvor mange pakker der fiser rundt. - hvis jeg pinger en maskine så tæller den.
Men hvis jeg klikker på netværksikonet... tæller modtaget/sendte pakker ikke (ved heller ik om den skal) Den slutter blot efter ca. 30 sec. med \"Arbejdsgruppe er ikke tilgængelig.

Listen med servere i dette netværl er ikke til rådighed i øjeblikket.\"

Hvis jeg skriver \\\\ip-nr eller \\\\pc-navn så tæller den ingen pakker - melder efter 30 sec. \"\\\\navn Netværkstien blev ikke fundet\"

I min event-log har jeg lige opdaget denne fejl:
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    perfctrs
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    3101
Dato:        23-04-2001
Klokkeslæt:        02:09:35
Bruger:        Ikke tilgængelig
Computer:    BOSS
Beskrivelse:
Der kan ikke læses I/O-kontroloplysninger fra NBT-enheden.

OG

Hændelsestype:    Oplysninger
Hændelseskilde:    BROWSER
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    8033
Dato:        22-04-2001
Klokkeslæt:        20:49:02
Bruger:        Ikke tilgængelig
Computer:    BOSS
Beskrivelse:
Browseren har fremtvunget et valg på netværket \\Device\\NetBT_Tcpip_{4CBA68D0-92C5-47FD-8D9F-E68A41EBDAE6}, fordi en masterbrowser var stoppet.

Hvad vil dette sige ?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
23. april 2001 - 07:51 #9
ehm..her må jeg give fortabt :-/
Avatar billede k_la Nybegynder
27. april 2001 - 19:49 #10
Du skal kontrollere dine computer navne i netværket.

\" Der må ikke være æøå og mellemrum i Computernavet\"

Hvis der er det - så kan de ikke med sikkerhed ses alle steder.

eks.

PC1 hedder \"Palle Larsen\"
PC2 hedder \"Michael Larsen\"

Windows vil i heldigste tilfælde finde en af den selv, dog vil de blive vist begge to når du i windows søger på en af dem

Avatar billede perla Nybegynder
27. april 2001 - 19:58 #11
k_la kan være inde på noget af det rigtige.

På win2000 og ME maskinen kør en ipconfig /all, kan ikke huske om den også virker på w98( ellers kør en winipcfg). Læg informationen her, så ser vi på det.

-Per