Avatar billede zibar Nybegynder
07. november 1999 - 10:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

s3 Savage 4 Pro 32 mb.

Hejsa...

Jeg har bestilt et Savage 4 Grafikkort
Med 32 mb. Grafik-ram....
Er der nogle der ved noget om det, og gerne vil beskrive hvor godt det er?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
07. november 1999 - 12:33 #1
Well, det er ikke et specielt hurtigt kort. Det svarer måske til et TNT1 eller måske endda langsommere, men det er ret billigt.
En af de bedste ting ved det, er at det har "texture compression" (er dog ikke så specielt mere), så textures nu kan laves i helt op til 2048x2048 i stedet for den gamle standard som var 256x256, det giver en langt højere detaljegrad.
Savage 4 understøtter i 3D op til 1600x1200, men er klart hurtigts ved de lave opløsninger, det vil sige 640x480 og 800x600, så snart man kommer op på 1024x768 eller højere bliver det klart langsommere.

Der skulle også efter sigende snart komme et Savage 2000 med 64MB RAM, men jeg ved ikke noget om hvor godt det er...
Avatar billede sunesune Nybegynder
07. november 1999 - 18:04 #2
Savage 2000 bliver ikke helt så sejt som alle går og lover. Godt nok kommer det til at bruger GeForce chipset, men dens udnyttelse af GPU'en bliver så svag at en normal CPU (P3/P2 450 eller større) kan klare det samme med et nyere 3D kort...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
07. november 1999 - 18:49 #3
sunesune>>> Ok, så ved jeg det...

Men hvis du går ud og køber et Geforce nu er der jo stadigvæk et loft hvor stor en processor den kan udnytte...
Der er vist på ca. 5-600 MHz...
Avatar billede zibar Nybegynder
07. november 1999 - 19:44 #4
Davs!...

Vil det sige at det ikke er specielt godt?
Mit Voodoo-kort var i stykker, så jeg sendte det tilbage til butikken, men da det er udgået i Danmark, fik jeg lov til at få et Savage 4 Pro.
Men det er vel bedre end Voodoo 2!?!?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
08. november 1999 - 11:15 #5
zibar>>> Hmmmmmm til nogle ting... Det har ganske sikkert et flottere billede end Voodoo 2, men jeg tror ikke at det er ret meget hurtigere...
Savage4 er altså ikke et særlig godt kort til 3D, men 2D delen er superhurtig...
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. november 1999 - 11:49 #6
Sunesune: Savage2000 kommer ikke til at bruge geforce chipset, men et chipset fra S3 (savage2000 chipsettet) som kan mange af de samme ting som GeForce chipsettet. Den mest "berømte" funktionalitet herfra er naturligvis T&L, texture and lighting.

Alt i alt ville jeg mene du har gjort lidt af et kup ved at få et savage4 kort i stedet for et voodoo2. Savage4 har lidt problemer med fillrate, og kører derfor ikke så hurtigt i meget høje opløsninger. Men faktisk kan kortet følge rimeligt med tnt2 og voodoo3 i 640x480.
Billedkvaliteten på et savage4 overstiger langt voodoo2 og det at unreal tournament og quake3 begge understøtter S3TC, texture compression, vil gøre kortet mere attraktivt med tiden.

Hvis du vil vide mere om hvad for et kort det er du får, så læs Anand eller Tom's anmeldelser
http://www.anandtech.com
http://www.tomshardware.com
Avatar billede mega Nybegynder
09. november 1999 - 09:38 #7
Jeg har også haft fingre i et Savage 4 grafikkort men jeg syntes sku ikke det er noget særligt... Jeg sad og testede kortet mod mit 2 år gamle Diamond Monster 3D (Voodoo 1), i quake2 (map: Crusher.dm2). Godt nok kan kortet klarer alle opløsninger, men det klarer det ikke ret godt. I 640 * 480 kører mit voodoo 1 men 30.2 frames pr. sek. og Savage 4 kører kun 24.2 frames pr. sek. Tilgengæld kører kortet ca. men samme fps. i 1024 * 768. Det er jo men meget god ting.

Sammen lignet med hvad et voodoo 1 kort koster (hvis man overhovedet kan købe det mere). Så er det overhovedet ikke pengede værd.

Min spand er en: Celron 400, 128 SDRAM, 34 GB HD...

P.S. "Glem at hente pakken med savage kortet på opst huset og bestil et G-force kort... det overvejer jeg selv og det er 1000 gange bedre..."
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. november 1999 - 09:43 #8
gnarf>>> Savage4 kommer sgu da aldrig til at køre lige så hurtigt som et TNT2 eller et Voodoo3...

Og T&L står for "Transform & Lighting"...
Avatar billede gnarf Nybegynder
09. november 1999 - 09:56 #9
Oops, ja selvfølgelig står T&L for Transform & Lighting.

Jeg har ikke selv prøvet et Savage4 kort, men diverse test sites hævder at kortet langt fra er så ringe som i påstår.

http://www.anandtech.com/html/articledisplay.cfm?document=1077&pagenum=7

På siden her klarer begge savage4 kort sig ganske hæderligt i quake3 på en celeron 450, og en del bedre end et voodoo2 kort, som er det han fik det byttet for.

i11uzion: Jeg påstår ikke at savage4 er lige så godt som tnt2 eller voodoo3, men at kortet ikke er så ringe endda, og at det i lave opløsninger følger rimeligt med de 2 kort.

Whatever.
Avatar billede sunesune Nybegynder
09. november 1999 - 18:10 #10
Gnarf: Man skal passe på med hvad man læser i diverse tests, for det er ikke altid det holder...Men jeg vil give dig ret i at Savage 4 er LANGT bedre end voodoo2. Voodoo 2 laver bare SÅ grimt grafik! Det kan godt være at det faktisk stadigt er okay hurtigt, men billedkvaliteten er til at brække sig over, og hvem gider at køre i de lave opløsninger som 800x600 og 640x480, og så i 16 bit farver...føj!!... Så jeg ville være ovenud lykkelig hvis jeg var kommet af med mit Voodoo2 kort og fået et Savage4 istedet....:)
Avatar billede zibar Nybegynder
09. november 1999 - 21:46 #11
Tak, i to for 30 point hver!
Avatar billede gnarf Nybegynder
10. november 1999 - 08:06 #12
Selv tak :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. november 1999 - 09:49 #13
sunesune>>> Ja klart det ikke er så fedt at køre i 640x480 eller 800x600, men det kommer man også til med et Savage hvis ikke man har en supervild computer, fordi Savage4 er så langsomt i høje opløsninger...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. november 1999 - 09:50 #14
zibar>>> Hvad var der da galt med mit svar??? (som også kom lang tid før de andre...)
Avatar billede zibar Nybegynder
11. november 1999 - 21:30 #15
Drop nu det.......
Jeg har fået mit kort og jeg synes at det er meget bedre end mit Voodoo 2, men det der med at det køre ringé i 1024x768 er ikke helt sandt, jeg køre Quake 2 i den opløsning og det køre ikke dårligere......
:)
Avatar billede zibar Nybegynder
11. november 1999 - 21:30 #16
Jeg gider ikke modtage mere om dette spørgsmål, send en E-Mail hvis det vigtigt....

Avatar billede s_l_a_y_e_r Nybegynder
22. maj 2000 - 11:23 #17
Jeg har selv et Savage 4 kort..
Men jeg syntes altså at det er ret godt.
MEN, når jeg spiler spil ONLINE,
f.eks Quake III Arena går det i lås !!!
Men der er et godt kort til 2D grafik !