Avatar billede musmus Nybegynder
23. november 2005 - 14:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Printerkø forsvinder ikke!

hejsa,
jeg har en printer som sidder i et netværk.
Den har kørt upåklageligt indtil nu, hvor alle maskiner, hver morgen når de tændes, printer de gårdsdagens printerjob ud igen.
Printerkøen forsvinder simpelthen ikke!

Jeg har tjekket alt, prøvet at reinstallere printerdrivere, men lige lidt hjælper det.
Printerkøen forsvinder bare ikke.

Er der nogen derude som kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal gøre.
Det skal siges at jeg har 20 maskiner der gør nøjagtig det samme.
Alle andre maskiner i virksomheden gør det ikke.(190 andre)

Håber at høre fra Jer!
Med venlig hilsen
Musmus
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2005 - 15:00 #1
Det lyder meget som om der har været et nedbrud i spooleren på printserveren.

I en kommandoprompt skriver du NET STOP SPOOLER

I printerfolderen vælger du File->Server properties og kigger på "Spool-directory" under fanebladdet "Advanced". (C:\WINDOWS\System32\spool\PRINTERS som standard)

Kig i spool destinationen, og slet alle de filer der måtte ligge her. De er rester af gamle printjobs, og det er disse der skrives ud ved en fejl. Slet dem, og start spooleren igen fra kommandoprompten med NET START SPOOLER

Nu skulle det virke igen.
Avatar billede angel82 Nybegynder
23. november 2005 - 15:03 #2
Sidder den på en server eller hvordan sidder den på netværket ?
Hvis den sidder på en print server så prøv og genstart Print Spooler'en.
Start -> Indstillinger -> KontrolPanel -> Administration -> Tjenester
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2005 - 16:17 #3
Jeg kommer også til at tænke på, at i egenskaber for printeren, kan man på fanebladdet "Avanceret" sætte, at printjobbet skal beholdes efter udskrift.

Hvis den er hakket til, vil den faktisk give præcis dine symptomer... - så prøv at tjekke printeren, og så funktionen fra, hvis det er den du har på.
Avatar billede musmus Nybegynder
23. november 2005 - 19:08 #4
Hejsa, tak for svarene.
Printserveren er en Axis USB som sidder på selve printeren og dernæst går til et netværksstik.
Maskinerne er dernæst oprettet med IP port.
Jeg har aldrig set det før, og jeg sågar prøvet at installerere printeren fra en anden maskine et andet sted i bygningen, uden at få problemet.
Så printserveren er heller ikke problemet.
Det med at der er et hak i behold udskrift efter print" er IKKE hakket af, det har jeg tjekket.
Jeg synes det er højest mærværdigt. Det er et slemt, for hver morgen man tænder for maskinerne, så kommer der en hel pakke papir ud, med alt muligt, fra dagen før.

Nogen gode råd efter disse oplysninger er givet?

Med venlig hilsen
Musmus
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2005 - 21:13 #5
Vi skal lige have styr på begreberne.

Din Axis boks er printerens "netkort". I almindelig tale kaldet en printserver.

Men når vi her skriver printserver, mener vi en Windows server, hvorpå printeren er installeret og delt ud.

Hvis I har sådan en makinen, er det på den der skal tjekkes for alt ovenstående. IKKE selve arbejds PC´en.

Hvis det er en mindre arbejdsplads, har man sikkert "sparet" printer serveren (windows) bort, og printer i stedet direkte til printeren (axis boksen) fra arbejds pc´en.

Har I en windows printer server, og har du tjekket alt ovenstående på den?

Eller printer jeres klientmaskiner direkte til printeren?
Avatar billede musmus Nybegynder
23. november 2005 - 21:26 #6
Direkte til printeren via Axis printbox.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2005 - 21:41 #7
Jeg har én gang været ude for, at hakket i "Behold udskrevne dokumenter" var aktiv, selv om der ikke var hak i. Ved at sætte hakket, genstarte, fjerne hakket og genstarte igen, blev problemet løst.

Men det var under NT4, og jeg tror ikke det er dit problem.

Omvendt mindes jeg en anden tråd her på E, hvor man havde samme problem. Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde den...
Avatar billede musmus Nybegynder
23. november 2005 - 21:46 #8
OK,:)
Avatar billede musmus Nybegynder
23. november 2005 - 21:47 #9
Vi snakker 20 computere....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2005 - 21:59 #10
Nix, kan ikke finde den gamle tråd. Den er også flere år gamme, og kan være tabt i nogle af de mange nedbrud.

Der må kunne undersøges nærmere, hvad for printjobs det er.
Undersøg f.eks. før maskinen lukkes ned efter en arbejdsdag, om der ligger gamle filer i spoolbiblioteket (Det må der gøre - ellers kommer printjobbene ud af den blå luft).

Og når den startes om morgenen, kan man gå ind på printerkøen og se, om det er printjobs fra hele dagen, eller kun et specielt udvalg af jobs, der skrives ud.

Går det rent galt, så slet ALLE printere på maskinen.
Slet alle driverfiler (alle filer og biblioteker) i C:\WINDOWS\system32\spool\drivers (kræver eventuelt at du stopper spooleren).
Søg efter et nøgleord i registreringsdatabasen (f.eks. "Deskjet" eller "Laserjet" eller "Pixma 4000" eller hvad for en printer i nu har), og slet alle relationer til printeren.

Genstart maskinen, og installer printeren på ny.
Avatar billede musmus Nybegynder
09. november 2012 - 13:48 #11
olemadsen, send et svar og du får point
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2012 - 14:01 #12
Jøsseda - problemet er forhåbentlig ikke aktuelt længere :-D
Avatar billede musmus Nybegynder
09. november 2012 - 14:09 #13
Hej Olemadsen, nej jeg har desværre ikke haft adgang til sitet i mange år, men du skal da have din point alligevel.