Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 14:48 Der er 12 kommentarer

Hjælp - Order by virker ikke?

Jeg kan ikke "order by" til at virke når jeg åbner min views efter jeg har opgraderet til SQL 2005 Express?

Håber der er en der ved hvad der er galt

/Henrik
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 15:25 #1
virker den sql du bruger ?
Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 20:03 #2
Det går jeg ud fra med mindre der er sket ændringer siden SQL server 2000 - Men det er der åbenbart.
Jeg benytter SQL manageren til at lave et view over en tabel og laver en almindelig sortering "Order by" i manageren - jeg skriver ikke engang SQL'en selv.
Åbner jeg mit view og vælger "execute SQL" sorterer den ikke - men vælger jeg modify og vælger "execute SQL" så sorterer den godt nok?

Håber det kaster lys over sagen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 20:30 #3
har du prøvet at lavet et nyt view og bygget de op på samme måde som det gamle ?
Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 20:52 #4
Jeps - har prøvet det også på Nothwind DB - men kan ikke få det til at virke i 2005. Har SQL 2000 installeret på en anden maskine og her virker det fint.
Kan det være en indstilling i 2005 eller en feature i Express udgaven?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 20:55 #5
jeg tror at det er muligt at det ikke er en del af express version.
Prøv at se om du kan laver et view med en ORDER BY.
Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 20:59 #6
Jeg kan sagtens lave det, men det virker ikke når jeg åbner mit view? Den sorterer bare ikke....hmmm
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 21:02 #7
hmm jeg må indrømme at jeg er en anelse blank.
prøv at paste din kode her ind.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2005 - 21:05 #8
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_sa-ses_9sfo.asp

ORDER BY Clause

Specifies the sort for the result set. The ORDER BY clause is invalid in views, inline functions, derived tables, and subqueries, unless TOP is also specified.
Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 21:35 #9
Jeg er helt pas på dette simple problem:

Når jeg åbner "open" mit view så ser SQL'en sådan ud:
SELECT    *
FROM        qry_phonekat

Når jeg redigerer "modify" mit view så ser sql'en sådan ud:
SELECT    TOP (100) PERCENT id_phonekat, phonekat, phonekatactive
FROM        dbo.tbl_phonekat
WHERE    (phonekatactive = '1')
ORDER BY phonekat

Når jeg så tilgår mit view fra ASP sider får jeg samme resultat som OPEN - altså ingen sortering.

Flytter jeg DB tilbage til en SQL 2000 så virker alle views?

Er SQL 2005 stadig i BETA?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. november 2005 - 21:38 #10
nej der er kommet en final version.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/default.aspx
prøv at installerer den og se om det hjælper på problemet.
Avatar billede henrik_m Nybegynder
23. november 2005 - 21:44 #11
Det er desværre den jeg bruger downloade for 3 dage siden....
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2005 - 18:05 #12