Avatar billede s_f Nybegynder
23. november 2005 - 09:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser, nyt bundkort?

Hej

Jeg forsøger at reparere en computer for en ven.

Jeg har nulstillet cmos, reinstalleret XP og testen rammene i memtest i en time - ingen fejl.

Når man så arbejder med den i længere tid i windows, fryser den total - og man er nød til at slukke på kontakten.

Kører jeg Prime95 når den slet ikke at skrive noget fejl, før den bare fryser.

Jeg kan bestille et tilsvarende bundkort hjem for 400 vil det hjælpe?
Avatar billede darrich Novice
23. november 2005 - 10:42 #1
Ud fra det du skriver formoder jeg, det er en pc han har kørt med i nogle år, og den har fungeret.
Synes du skal prøve et par ting mere inden du shopper nyt bundkort.

Der kan være mange fejl kilder så et et par råd:
Fejl er meget ofte relateret til virus, spyware, korrupt registrerings database, drivere, dårlig software, ram, diskfejl.
Altid en god ide at høre om han har opdateret med nogle ting fornylig (det har du sikkert gjort)

Når jeg fejlsøger på windows XP går jeg frem efter følgende:
1 Systemgendannelse (findes under hjælp og support)
En facilitet som ikke fandtes på tidligere windows. Den kører registreringsdatabasen tilbage til et tidligere stadie. Det løser mange problemer med korrupt registreringsdatabase og nye dårlige drivere.
2. Scan for virus og check der ikke er noget på systemet.
3. Scan for spyware og ryd op i eventuelle tilstedeværelser af den slags
MS antispyware eller ad-aware kan anbefales.
4. Kør checkdisk og defragmenter disken
5. Kør Windows update, måske er det windows software, der volder kvaler, som fixes i nye opdateringer.
6. Kør dxdiag (directx) og check alle tests fungerer. Hvis ikke så reinstaller grafikkort driver/lydkort driver.
7. Ram check
Hvis der er to eller flere ramklodser i så prøve at tage en ud af gangen og se om den så kører. Check bundkorts manuel om mulig ram bestykning og sikrer dig at minimums krav for windows er opfyldt.
Ram check programmer laver ikke 100% test, så denne måde er bedre.
Hvis du har adgang til andre ramklodser så prøv at sætte nogle andre i stedet for de nuværende.
8. Reinstaller bundkort drivere (check på nettet om der er kommet nye til bundkortet)
9. Reinstaller grafikkort driver (check på nettet for nyeste)

Nu skriver du at du har reinstalleret windows.
Er det slettet c-drev og forfra, eller oveni?
Hvis det er forfra så prøv at opdatere med nyeste drivere fra nettet og prøv som jeg angiver at bytte hele rammen eller teste med kun nogle af ramklodserne.

Håber det kan hjælpe dig til at få løst problemet.
Avatar billede s_f Nybegynder
23. november 2005 - 17:25 #2
Nu ved jeg ikke om det er mig der ikke har udtrygt mig klart nok.

Når jeg siger jeg har reinstalled XP, mener jeg at jeg har total formateret C:, og derefter lagt XP på igen. Det forhindrer mig imidertid at køre systemgendadelse mm.

Virus er der heller ikke på, idet den som sagt lige er blevet formateret og der kom SP2 samt antivirus på før jeg satte net til.

Windows Update har jeg også kørt, inden jeg spurgte herinde.

Ram tjek, er udført, som jeg også skriver foroven har jeg kørt en times memtest på den ene block der er i.

Jeg har hverken manual til bundkort, eller cd dertil.

Men jeg vil da prøve at køre dxdiag, samt forsøge at finde en ny chipset driver.

Mvh.

Steffen
Avatar billede maverickq Nybegynder
23. november 2005 - 19:07 #3
Har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort - tit er fejlen der, når den fryser efter længere tid!
Avatar billede darrich Novice
23. november 2005 - 20:52 #4
Fair nok, altid svært at vide hvem man skriver med, så jeg startede fra scratch med info.

Hvis du har mulighed for det så prøv med en anden ramklods.
Memtest ikke er en 100% garanti for at rammen er ok, da det er baseret på en simpel skrive læse test. Vil fange måske 90% af fejl, men hvis der er en afsmitningsfejl så bliver den ikke fanget.
Avatar billede s_f Nybegynder
24. november 2005 - 04:48 #5
Jeg havde prøvet med en anden ram klods, havde jeg bare lige glemt at skrive :-)

Jeg har har updatated chipset driveren, og lagt nvidias nye driver ind. Igår da jeg så kørte prime95 på den frøs den slet ikke, noget den ellers tidligere har gjort allerede ved de første test.

Jeg prøver lige om den fryser idag ved længere tidsbrug, ellers håber jeg på problemet er løst.
Avatar billede s_f Nybegynder
24. november 2005 - 04:56 #6
Typisk, idag, nåede jeg kun lige at åbne google i explorer, så frøs den igen. Jeg tror ikke længere på det er en driver/software fejl.

Men er sandsynligheden så størst for nyt bundkort, eller grafikkort?
Avatar billede s_f Nybegynder
26. november 2005 - 23:53 #7
hallo ?
Avatar billede darrich Novice
16. december 2005 - 17:47 #8
Tag og lån et grafikkort. Det er hurtigt at tjekke.
At købe på baggrund af hvad der er mest sandsynligt koster dig sikkert penge.
Du ved - Murhpys lov - og alt det der.