Avatar billede poochie15 Nybegynder
19. november 2005 - 21:33 Der er 15 kommentarer

formatering af Sata-harddisk

Jeg har en sata harddisk der skal formateres. Men problemet lægger jo i, at windows skal have en diskette med sata drivere så windows kan finde harddisken. Men efter 5 forskellige diskette drev er jeg stadig ikke kommet videre, fordi windows ikke kan læse filerne på disketten. Er der en anden udvej end at bruge den (Ifølge mig totalt latterlige metode) diskette? Har hørt at man med de nyeste windows versioner har inkluderet driverne til sata, er det rigtigt?? Håber i kan hjælpe, ellers står jeg med en ubrugelig harddisk.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2005 - 21:39 #1
Under indstallationen af windows bliver du spurgt - tryk F6, da skal du indsætte floppy
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2005 - 21:41 #2
Under indstallationen formateres ved, at slette partitionen (L)og oprette den igen (O)
Avatar billede poochie15 Nybegynder
19. november 2005 - 22:08 #3
ved jeg godt, men den kan ikk finde disketten, og er sikker på disketten virker, og har prøvet med 5 floppy-drev.. Alligevel ka den ikk finde driverne på disketten, inde i windows ka den heller ikk finde disken, og har prøvet med flere disketter, og det er tilsluttet ude i Biosen..
Avatar billede boxer Nybegynder
19. november 2005 - 22:13 #4
Ifølge de oplysninger jeg kan finde, er det nødvendigt at installere SATA drivere under installation af XP. De er muligvis med i den nye Windows Vista som endnu ikke er på markedet.
Her er en vejledning til installation af SATA drivere:
http://cruftbox.com/blog/archives/000867.html

Her er en vejledning til hvordan du laver en Windows cd med SATA driverne inkluderet. Samt en masse andet :o)
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1703
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:50 #5
jeg har lige formateret mit sata drev med en alm dos win98 startdiskette. fdisk først
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:53 #6
to af slagsen, faktisk :)
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 23:59 #7
og winXP kunne bare installeres alm bagefter. det kørte som hans i grethe
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. november 2005 - 09:55 #8
Også mere her - på DK'sk - > http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. november 2005 - 09:57 #9
http://exp.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=poochie15&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp - Hmmm - 6 ud af 6 spørgsmål åbne/uafsluttede ???

Provokation: Mon vi hører/læser fra <poochie15> igen ?
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 13:31 #10
ikk´ hvis han har fået løst problemet... lol
Avatar billede neophyte Nybegynder
20. november 2005 - 15:01 #11
Hey, jeg er poochie15´s storebror, han har desværre ikke haft tid, men jeg kigger lige på jeres forslag og melder tilbage med noget respons når jeg har kigget det hele igennem.
Avatar billede neophyte Nybegynder
20. november 2005 - 15:05 #12
Har hørt at nyere versioner af windows ikke behøver den der diskette, men at driverne skulle være inkluderet. Er det rigtigt?
Avatar billede b87 Nybegynder
20. november 2005 - 20:11 #13
Nogen bundkort kræver at man bruger en jumper bla PC Chips for at du kan bruge din HD. Læs manualen til din ny Hd der står hvor den skal sidde.
Avatar billede dennis_p Nybegynder
21. november 2005 - 17:53 #14
Find driveren til din sata disk på dit bundkort producents hjemmeside..

Efter det smider du den på en disk....Tryk F6 når du booter på din disk så vælger du bare driveren...Der er en oversag til at det heder S-ATA (Satans-ATA), har bøvlet meget med det istarten...
Avatar billede poochie15 Nybegynder
23. november 2005 - 10:18 #15
okay, tak for svarene. Har fundet ud af det.. Jeg downloadede en windows som havde sata drivere med, og har fået formateret.. Dog er den på xp jeg hentede på svensk.. Mit næste spørgsmål er så, om man ka downloade en dansk eller en engelsk sprogpakke, så jeg er fri for det svenske, og hvor jeg evt. ka hente det henne??