Avatar billede bimbo111 Nybegynder
18. november 2005 - 16:26 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Processor til spilcomp

Hvilken processor skal man helst bruge til en spilcomputer der skal kunne spille spil som Diablo II og counterstrike mm. ?

Amd eller Intel ? Og hvad er forskellen på en celeron D og en pentium IV ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. november 2005 - 18:53 #1
jah amd eller intel thats the question ;D
Jeg ville tage AMD da man siger at AMD er mest til spil og intel er mere til fx kontorprogrammer.
misforstå mig nu ikke, de kan begge bruges omvendt selvfølgelig, men det er sådan en tommelfingerregel.
Pentium IV er det er en pentium 4 du mener ?
Celeron er en ældre CPU end p4 opdindeligt men celeron D er vist en 64-bit CPU så vidt jeg husker ;D http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20050627comp.htm
Pentium 4 er baseret på "den ældre" 32-bit teknologi, men fås i virkelig mange udgaver både som EE (extreme Edition) normal og hyper-threading osv.

Jeg ville som sagt tage en AMD men husk at socklen skal passe til motherboardet !
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=6&Rating=0&Max=3000&Soegeord=&Equal31280=178698&Direction11=&Sorted11=&Submit.x=0&Submit.y=0&Equal7=&Direction969=&Sorted969=&Direction162=&Sorted162=
AMD's 64-bit serie (athlon 64) er både billige og performer godt, og hvis du vil ofre lidt mere kan du gå een klasse op til "dual-core" cpu'erne som har 2 kerner i stedet for een.
Avatar billede wannabesoldier Nybegynder
19. november 2005 - 00:36 #2
Hey......
Hvad er det for noget fis..... Pentium er næsten dobbelt så godt som AMD......
AMD bygger på et lortesystem som er møghamrende langsomt.. desuden slides AMD hurtigere ned end Pentium....
Personligt kender jeg en som spiller proffesionel CS og i hans computer sidder en Pentium processor....
AMD er bygget til kontorbrug..... det er ikke for sjov at samtlige IBM computere har en AMD processor.....
Forskellen mellem Pentium og Celeron er som sagt at Celeron har en ældre CPU end Pentium......
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. november 2005 - 02:41 #3
Lol så fordi din Pro gamer ven har en Intel cpu er det det bedste ?
du kan jo prøve at spørge herinde, hvilen CPU der er bedst til spil og hvilken der er bedst til kontorprogrammer.
AMD var klart det første firma der leverede 64-bit CPU'er som var hurtige, clockede godt, og til en lav pris !
Det er først her på det seneste at Intel har kunne følge med og lancere en 64bit cpu.
Endnu et godt eksempel er AMD's X2 DUAL-CORE cpu'er med to kerner i stedet for een. Du vil læse i et hvert PC-blad at en AMD x2 4800+ slår Intels bedste CPU en P4 3,6 GHZ EE!
Look for yourself: http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-28.html

og igen: http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200506080414
citat: "AMD's Athlon 64 4000+ vinder overlegent i alle test's. "
og en AMD athlon 64 4000+ koster idag: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102902 - 2700
hvorimod Intels p4 EE koster ca. 7-8000 !

og igen igen ! http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/processorsmemory/0,39024015,39233885-7,00.htm

jeg kunne blive ved, når det kommer til dual core cpu'er vinder AMD KLART, og jeg mener også at amd vinder single-core kampen !
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:32 #4
Hey... Hvis celeron D er en 64-bit skal jeg så også have xp 64bit ? eller hvad det nu hedder ?
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:35 #5
Forresten... Min skoles datalokale er fyldt med IBM´er... med Pentium 4
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 10:45 #6
IBM holder sig Intel ligesom DELL gør, så vidt jeg lige husker. Hvad angår AMD eller Intel, vil jeg holde med egr_sli. Jeg har lige skiftet min AMD ud med en P4 640, og den er kanon til video encoding i forhold til hvad min forrige AMD kunne. Så vidt jeg har læst rundt på nettet, så er AMD gode til spil og P4 skulle være gode til video- og billedredigering.
Så jeg ved ikke helt hvor Wannabesoldier vil hen, for de fleste andre siger det modsatte af ham. AMD laver nogen kanone CPU'er og de har længe været førende blandt andet med deres 64 bit CPU (Athlon 64) hvor Intel først nu er kommet med...
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:47 #7
Og hvad kan man vurdere processorere på andet end deres Clockfrekvens ?
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 10:48 #8
Bimbo11: Du behøver ikke at en 64 bit udgave af XP, de 64 bit CPU'er der er kan sagtens køre med 32 bit uden problemer også den "alm. XP".
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:51 #9
Men hvis en &4 bit cpu er bedre end en 32 hvorfor pokker er den så billigere ?
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=432&ProductCategoryID=282
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:52 #10
Men hvis man kører xp 32 bit vil det så ikke gå ud over ydelsen af processoren ?
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 10:54 #11
Man kan ikke rigtigt sige at ydelsen bliver dobbelt så stor, men der er andre ting der bliver bedre bla. evnen til at bruge flere RAM...
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 10:55 #12
Hvad prisen angår ved jeg ikke hvorfor den er billigere, det er nok samme grund som DDR-ram er billigere end SD-ram... De forsvinder lige så stille ud af modelserierne.
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 10:57 #13
Ok... Jeg skal lige høre om noget andet.. Er det ok at bruge et integreret grafikkort fra motherboardet ? Eller SKAL man have et i en agp/pciexpress ?
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 11:02 #14
Hvis computeren skal bruges til at spille på vil jeg krafitigt anbefale et AGP/PCIe grafikkort. Ydelsen er væsentlig bedre på dem end de er på det onbord grafik der kommer med bundkortene.

Men hvilket kort du skal købe ved jeg ikke rigtigt noget om det er der andre der ved bedre end mig...
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 11:38 #15
ok... Men dvs at jeg skal købe noget i den her stil : motherboard med amdprocessor socket 939 uden integreret grafikkort, men gerne netkort og lydkort. 512mb ram. Motherboard skal have pciExpress og så et fornuftigt grafik kort der passer til.
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 11:38 #16
Lyder det nogenlunde ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. november 2005 - 12:15 #17
hej igen. Dejlig at høre endnu en AMD'er freespace ;D
bimbo111 du skal ikke være bange for at du komme til at købe en CPU der er for kraftig, du kan sagtens bruge en 64-bit CPU i win xp, win xp 64-bit er også kun kommet på engelsk, ikke på dansk og jeg mener at du ligeså godt kan vente til at windows VISTA kommer. Det kommer også til at understøtte 64-bit CPU'er (faktisk KUN 64bit cpu'er mener jeg)

Jaeh det lyder fint, selv har jeg samlet denne  pc og jeg siger dig den rykker:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159802 - det bedste mobo på markedet lige i øjeblikket, der understøtter SLI og til socket 939. (Det er blevet testet det bedste i flere computerblade)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142537 - At gå fra en Intel celeron 2,8 GHZ til denne CPU overgår ALT!

samt et Leadtek 6800 GT grafikkort, 1,5 gb ram, vandkøling osv osv.
Avatar billede freespace Nybegynder
19. november 2005 - 14:02 #18
bimbo111: Smider et svar hvis du skulle på lyst til at give point;)
egr_sli: Ja, jeg tror da det er almindeligt kendt at: AMD=spil og Intel= Video- og billedredigering.
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
19. november 2005 - 22:47 #19
Hey... For det første... Jeg samler den her computer til en ven. Han skal kunne bruge den til de ting der står øverst og så self diverse kontorprogrammer osv. Jeg er blevet overbevist om at jeg skal have fat i en AMD.

Nu spørger jeg igen. Går det ud over ydelsen hvis man køber en 64bit cpu, men kun bruger gammelt XP ? for styresystemet bliver det som min ven allerede har - Normalt xp. Derfor syntes jeg det ville være dumt at købe en cpu der kan en hel masse, men som han kan bruge lige så godt som en dårligere, der så bare er billigere...

Og egr_sli Forklar mig forskellen mellem en celeron 2,8 og så den anden 2,2. Hvorfor er den så meget bedre når den kører meget lavere frekvens ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. november 2005 - 17:56 #20
uha det er et af de svære spørgsmål, hvordan kan amd være bedre/lige så god som en P4, når amd kører 2,2 og p4 kører 3,6 ?
jaeh, det er svært at svare på!
De to firmaer bruger forskellige teknologier og derfor kan de ikke direkte sammenlignes!
Jeg ved at AMD bruger mindre strøm end intel's cpu'er og hvilken der er varmest er til at diskutere ;D
Det er altid nemt at sælge på tal, husk på det.
Jeg fandt noget jeg har skrevet tidligere i en tråd:

En forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er ikke en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Udregnet i almindelige tal er det 4.294.967.296 kredsløb overfor 18.446.744.073.709.600.000 kredsløb! En astronomisk forøgelse. Og hvad betyder det konkret?

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

Selvom hele fundamentet i Athlon64 er nyt, er den fuldt ud kompatibel med alle de kendte programmer og hardware-enheder.

Det betyder, at den kan afvikle alle de programmer der findes på markedet (32-bit Windows programmer) og alle de programmer der kommer i de årene fremover (64-bit Windows programmer).

En af nyhederne er bla. at front side bussen på Athlon64 kan afvikle trafik til og fra processoren på een gang med 800 MHz/sek, hvilket giver en FSB på ialt 1600 MHz/sek., helt uhørt, selv for de største computere.

Men ikke larmende...
Athlon64 har også andre fordele fremfor almindelige processorer. Med en ny Cool'n'Quiet teknologi styrer den strømforbruget efter brugerens udbyttelse af maskinen, og derfor er Athlon64 maskiner billigere i drift, mindre varemafgivende og dermed også mere stille end andre computere med stor kapacitet.

Hardware-beskyttelse mod virus!
Athlon64 har også indkodet et sikkerhedssystem - data execution prevention - som forhindrer virus'er i at formere sig, eller replikere som det hedder i fagsproget. De mange voldsomme virus-bølger af typen MSBlaster, Slammer og Sassy som de seneste år har hærget utallige computere verden over, kan simpelthen ikke afvikles på en Athlon64 computer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

er du helt væk ? ;D

hvad er dit budget?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2005 - 18:05 #21
Det er ret nemt at forklare hvorfor GHz ikke er det eneste der bestemmer
performance.

Hvis man laver følgende dekomponering:

operationer/tid = operationer/instruktion * instruktioner/cycle * cycle/tid

operationer/instruktion er relativt fast sålænge vi snakker x86 arkitektur

cycle/tid er GHz

men instruktioner/cycle varierer mellem forskellige processorer (P3, P4, PM, PD,
AthlonXP, Athlon64, Athlon64 X2 etc.)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2005 - 18:09 #22
Og en 32 bit computer har ikke en begrænsning på 4 GB RAM

de 32 bit betyder en begrænsning af det virtuelle adresserum på 4 GB

virtuelt adresserum != RAM

sådan lidt forsimplet kan man sige at et enkelt program ikke kan bruge mere
end 4 GB RAM + page/swap fil på et 32 bit system, men der kører jo ofte flere
programmer
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
20. november 2005 - 18:38 #23
Tjaa... det er ikke helt fastlagt, men jeg stiler efter noget lidt over tre kilo, eksklusiv cddrev, diskkettedrev, kabinet, strømforsyning, tastatur, mus og skærm. Dvs : Motherboard, processor, ram og grafikkort. (Jeg regner med et motherboard med indbygget lyd/net da det ikke er så vigtigt.)

Jeg har kikket lidt rundt og fundet disse ting :
http://www.soucezone.dk/peterscomp.txt
Nogen af disse ting har er ikke så smarte, men jeg venter spændt på jeres råd ;D.
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
20. november 2005 - 18:45 #24
Det der link duer ikke... Det lader til at min udbyder har lidt problemer. Men kik her :

Motherboards :

    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116321        479,-

Processor :

    http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158668        895,-

Ram :

    http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=125079        470,-
    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38367            315,-

HD :

    http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155997        410,-

Motherboard og processor er jeg stadig meget i tvivl om.
Jeg glemte lige at skrive at han self. også skal have en HD
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. november 2005 - 20:49 #25
rammene synes jeg skal være ens, og ikke fra en noname producent.
tag dog disse i stedet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798 - det er DUAL-ram, betyder de kan "snakke sammen" meget primitivt sagt, fra kingston.

http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=KVR400X64C3AK2&goto=productinfo&gruppe=ram&undergruppe=RAM_PC3200&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&
HDD fra maxtor på 120 GB

CPU: 64-bit til den nyeste socket: http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=TG480-U15&goto=productinfo&gruppe=kabinetter&undergruppe=kabinet_psulow&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&
P.S In-A-Box betyder simpelt at der følger en køler med!

motherboard: http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=TG480-U15&goto=productinfo&gruppe=kabinetter&undergruppe=kabinet_psulow&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&
fra "det bedste mærke" ASUS

I det sytem her får du en nyere socket, socket 939 som b.la. udvikler mindre varme.
Dual channel ram
en større HDD
64-bit cpu
Bedre motherboard
Og det hele til næsten samme pris, og kan købes i samme butik.
Avatar billede huset Praktikant
20. november 2005 - 20:58 #26
Kommentar: egr_sli

Egr_sli

Du siger du har skriger den lange tekst?

Sært nok har amitech det samme på deres hjemmeside LOL

http://www.amitech.dk/Includes/koebsguide.asp?redirect=false&action=show&id=301&guidesprog=DK
Avatar billede huset Praktikant
20. november 2005 - 21:01 #27
Du siger du har skriger den lange tekst? =

skriger = skrevet
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2005 - 21:28 #28
nu jeg er igang med at hakke lidt i den tekst:

1)  nuværende x86-64 implementationer bruger faktisk kun 48 bit virtuelle adresse rum
    hvilket svarer til 256 TB

2)  men arkitekturen kan udvides til 64 bit og dermed 16 EB (Exa Byte)

    forfatteren til den tekst har taget fejl af PB og EB

    og de 16 fremfor de 18 er fordi man bruger potenser af 1024 og ikke 1000
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. november 2005 - 21:29 #29
jaeh det var faktisk slet ikke meningen at det skulle have stået der !
Det er IKKE mig der har skrevet den, lol så klog er jeg slet ikke !
Avatar billede bimbo111 Nybegynder
10. december 2005 - 11:14 #30
nu har jeg ikke brug for en processor mere...
Avatar billede huset Praktikant
10. december 2005 - 11:15 #31
lol
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
10. oktober 2010 - 18:38 #32
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2010 - 19:01 #33
Har du set hvor gammelt spørgsmålet er?
Avatar billede therkildsen12 Nybegynder
11. oktober 2010 - 16:43 #34
ok