Avatar billede dkaaxx Nybegynder
18. november 2005 - 15:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg ikke flashe BIOS uden et floppy drev?

Jeg har lidt små problmer med computeren, og har tænkt på at formatere den. I den forbindelse tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne opdatere min BIOS, og måske få en endnu bedre kørende computer. Men den instruktion jeg finder på ASUS side siger, at jeg skal lave en bootdisk på A:\ Men jeg har ikke floppy drev, plejer bare at boote på cd-rom når jeg skal formatere.
Bundkortet er et ASUS P4C-800
Avatar billede darth-domino Nybegynder
18. november 2005 - 15:02 #1
Nej....

Men køb da et 3,5" drev for 50kr et eller andet sted, og brug den lige den ene gang...
Avatar billede darth-domino Nybegynder
18. november 2005 - 15:04 #2
Ja ok...

Det du selvfølgelig kan gøre er at boote op i dos, med evt en Win98 CD, men hvor vil du så ligge din BIOS fil + Flash programmet??

Du kan selvfølgelig brænde dem ud på en CD, og så læse dem derfra.....
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
18. november 2005 - 15:32 #3
Nogle producenter laver windowsbaserede flash utilities. Ved ikke lige om Asus bruger dem, men hvis det er samme type BIOS (award, ami osv.) burde en hvilken som helst flash utility til den samme type BIOS kunne bruges!
Det er selvfølgelig forbundet med en vis risiko at bruge en anden flash utility end asus anbefaler!
Avatar billede bartz Praktikant
18. november 2005 - 15:33 #4
Faktisk så kan man godt, men det er dog ikke alle computere der tillader det. F.eks. min Dell gør. Prøv evt at gå ind i Bios og checke om der står noget med virus protected og lidt ala windows upgradable.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
18. november 2005 - 15:38 #5
Om BIOS er "protected" har jo ikke noget at gøre med om man opgraderer fra DOS eller Windows!
Avatar billede bartz Praktikant
18. november 2005 - 16:47 #6
easy there tiger... Jeg siger intet om "protected" har noget at gøre med om man kan opgradere fra Windows eller DOS. Det jeg siger er at nogen computer tillader ikke at blive opgraderet fra windows hvis virus protected er on og en funktion upgradable from windows er off (det hedder ikke lige sådan, men lidt a stil med det). F.eks da jeg skulle opdatere min gamle computer fra 2001 der gik jeg ind på bios satte sådan at jeg kunne opgradere den fra windows til og dog alligevel ville den ikke. Bagefter fandt jeg ud af virus protection det skal også af.
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. november 2005 - 09:20 #7
Asus har i årevis vedlagt programmet AsusUpdate på deres driver/utility cd, der følger med bundkortet. Det ligger også på din.
I Windows installeres programmet, og når du starter det op, kan du selv vælge om det selv via nettet skal finde en nyere bios-version, eller også kan du selv finde een på Asus' hjemmeside, og angive destinationen på harddisken til AsusUpdate.
Nemmere kan det ikke blive...
Som standard resetter den alle bios-indstillinger, hvilket man selv tidligere manuelt gjorde, når man benyttede diskette-metoden, da visse nye funktioner ellers ville gå tabt. Denne indstilling kan dog fravælges, hvis man måtte ønske det.