Avatar billede nph12 Nybegynder
18. november 2005 - 13:27 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Køb af musik på nettet

Hej
Jeg vil godt udvide min pladesamling og har tænkt mig, at købe nogle musiknumre på nettet.

Hvilke udbydere findes der?
Hvad koster musiknumrene og hvor god er kvaliteten?
Hvilke format henter man musiknumrene i?
Kan man brænde musikken ned på en cd (musikken er KUN til egen forbrug!)?
Når man kan købt musikken, hvilke bevis har man på, at musikken ER købt?

Jeg leder efter musik fra 1980 til i dag og gerne i 12" versioner
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 13:31 #1
Hej. Du kan hente filer på tdc.dk og der bliver de hvis nok hentet i mp3. så ja du kan godt brænde det ud. mht bevis på købt musik, får man muligvis en kvitering sendt via mail el lign.
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 13:32 #2
nej undskyld det er i WMA kan jeg se.
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 13:33 #3
men eller er google.com din ven. bare søg. fx her er en masse du kan hente fra. http://www.google.dk/search?hl=da&q=k%C3%B8b+musik+download&meta=
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 13:34 #4
ved ike om du kunne bruge det til noget. forsat god dag.
Avatar billede nph12 Nybegynder
18. november 2005 - 13:37 #5
Jeg kigger lige på dit link og ser, om jeg finder noget som jeg kan bruge. Det kunne være dejligt, hvis der var nogen som have erfaring med at købe musik på nettet. Hvis der er det, vil jeg gerne høre om det:-)

Også god dag til dig, martinsand:-)
Avatar billede martinsand Nybegynder
18. november 2005 - 13:39 #6
hov der var lidt stave felj. ikke* ellers*
Avatar billede heg Nybegynder
18. november 2005 - 18:07 #7
Jeg har prøvet forskellige tjenester, men synes iTunes topper. Enormt udvalg, ingen problemer med download og brænding. Downloaded og brændt musik kan spilles umiddelbart på ethvert anlæg. Du får kvittering for hvert eneste nummer eller cd du har downloaded. (tror i øvrigt at filtypen er unik for iTunes, med mindre du senere konverterer til anden filtype (hvilket godt kan lade sig gøre)).
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. november 2005 - 18:14 #8
www.box.dk - 9kr pr. nummer.
Avatar billede nph12 Nybegynder
18. november 2005 - 19:32 #9
Det jeg er ude efter er et sted, hvor udvalget er stort indefor musik udgivet i perioden 1980 til i dag (meget gerne med maxisingler).

Hvor god er kvaliteten (i forhold til en cd)?

I er ikke interesseret i komprimeret musiknumre, da lydkvaliteten ikke er i top og at jeg har båndbredde nok til er downloade store filer.
Avatar billede heg Nybegynder
18. november 2005 - 20:18 #10
Så skal du bruge iTunes.
Kvaliteten er i top, prisen er 8 kr. pr. nummer eller 80 pr. hele cd.
Der er masser af musik i alle genrer, også tilbage fra 1980.
Avatar billede nph12 Nybegynder
18. november 2005 - 20:57 #11
Hvilke bit opløsning er numrene i iTunes?
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. november 2005 - 10:35 #12
Jeg vil bare være sikker på, at kvaliteten er i top (selvom et nummer lyder godt i en 128kbit opløsning er det langt fra en god kvalitet i forhold til en cd).

Jeg er ude efter den bedste mulige lydkvalitet (gerne så tit på cd-kvaliteten). Det er fint nok, at man kan købe en cd eller numre fra en cd på nettet, men kvaliten ikke er op højde med en cd, så er det ikke så fedt!

Det er vel også et spørgsmål om tid, før at man kan hente musiknumre i cd-kvalitet? Grunden til, at numrene er komprimeret er vel fordi man hurtigt skulle kunne downloade dem.
Avatar billede heg Nybegynder
19. november 2005 - 10:56 #13
iTunes er 128kbit. Men mine ører kan ikke notere sig at dette skulle være et problem.
Downloaded og brændt musik lyder fuldstændig som musik købt på en original CD.
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. november 2005 - 11:25 #14
OK. Jeg synes, at kunne høre forskel, når man først hører en komprimeret (mp3, 128 Kbit) udgave af et musiknummer og så bagefter hører original CD´en.

Er der nogle af de andre udbydere som har en bedre opløsning?
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. november 2005 - 15:44 #15
OK. Nærmere kommer jeg det vist ikke....