Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:21 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Kopi af Harry Potter film

Jeg har lige købt 2 stk. Harry Potter fil og vil så tage en backup kopi af disse, da det er til mine børn på hhv. 9 og 5 år.

Men!!!
jeg får en meddelelse om at de CSS krypterede, så jeg kan ikke kopiere dem.
Hvor finder jeg et CSS dekrypterings plugin, så jeg kan lave min lovlige backup DVD???
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:21 #1
fil = film
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:25 #2
hvis filmen er kopi beskyttet må du netop ikke omgå denne kopisikring, men kan da sige "DVD jon" fik ørene i maskinen for at omgå denne beskyttelse....
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 20:25 #3
AnyDVD bruger copyrighten og også ska du bruge DVD Shrink 3.2 til back-up :D
Avatar billede cordex Nybegynder
17. november 2005 - 20:26 #4
Du skal bruge ANYDVD og CLONEDVD, De Kan klare jobbet for dig
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 20:27 #5
bruger = Bryder..

og ja det er ikk så godt det med "DVD Jon" :S
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. november 2005 - 20:28 #6
Enig med screembrille, det er ulovligt at bryde kopisikringen jvf. http://www.kum.dk/sw5386.asp

Der står helt præcist:
"Du må ikke bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen."
Avatar billede plx Nybegynder
17. november 2005 - 20:28 #7
http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp

Det synes jeg ellers du plejer at have styr på :)
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:30 #8
nej og netop derfor er spørgsmålet ikke lovligt, og der burde ikke være lagt andre svar end et fra john selv *S*
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 20:30 #9
Du kan også bare nøjes med et program:
DVD Cloner II:
http://dvd-copy-software-review.toptenreviews.com/?ttreng=1&ttrkey=dvd+cloner+2
http://www.dvd-cloner.com/

Jeg bruger det selv med stor fornøjelse.
Avatar billede plx Nybegynder
17. november 2005 - 20:30 #10
screem, men han gik vist fri, da han omgik den for at kunne afspille skidtet under Linux
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:32 #11
plx ja grunden til jg nævnte dvd jon er at søger amn på han finder man selv programmet uden at komme på kant med tilladte spørgsmål herinde....
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 20:34 #12
:o)
Min kommentar skal ses som en løsning på hvordan man tager en lovlig backup af sine DVD film
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 20:36 #13
Filmene skulle jo også gerne kunne afspilles på Johns ældgamle, hånddrevne DVD afspiller.
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:37 #14
boxer godt forsøgt ;) medn den holder ikke, gamle DVD afspilelre kontrollerer ikke for CSS kodning da de ikke har den chip der kigger efter netop dette :)
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 20:37 #15
Hvor bliver John af  ?
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 20:38 #16
Iøvrigt er jeg overbevist om at filmene skal afspilles på børnenes ufejlbarlige Linux :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:39 #17
Det er faktisk en gammel pc med Win95 der bruges, og faktisk kan den ikke afspilles der på.

på min egen pc med XP virker filmen perfekt.
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:39 #18
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:40 #19
Og andre DVD´ere kan sagtens afspilles på den
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:42 #20
screem_brille> jeg spurgte ikke hvis jeg ikke var 100% sikker på at mit spørgsmål var lovligt iflg. reglerne.

Det ved du vist også godt :)
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:44 #21
jeg mener nu ike det er lovligt i og med skiverne har en kopi beskyttelse, men kender godt din generelle holdning ja ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:49 #22
Til info:
Jeg har enmeldt mig selv:
Jaja - jeg anmelder mig selv.
Jeg kan ikke kopiere en DVD da den er CSS beskyttet. Dette er ulovligt at omgås. MEN!
Det viser sig at jeg pga. denne kryptering ikke kan afspille den på en ældre pc, så mit spørgsmål er lovligt nok.

Eller hva?

screem_brille> de andre DVD film jeg kan afspille, har ikke CSS kryptering, altså er CSS krypteringen skyld i at jeg ikke kan afspille de 2 Harry Potter film.

(Og nej, det vidste jeg faktisk ikke fra starten af - så spørgsmålet var ulovligt til og med kl. 20:38:15 . men da det viste sig at jeg var nødt til at bryde kopisikringen for at kunne se filmene, blev spørgsmålet lovligt fra og med kl. 20:39:59 ;))
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:51 #23
Altså vil jeg nu afprøve div. forslag og komme med feedback derefter :)

(OG give coadmin mulighed for at lukke spørgsmålet, hvis det er ulovligt!)
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:54 #24
john_stigers, som det er emd kopi beskyttede optiskte diske (kalder edm med fuldt overlæg IKKE CD´r for en cd overhodler redbook normen, det gør en kopi beskyttet ksive ikke) og har man sådan en kan man få pengene tilbage, og på den måde viser man også de syge plade / film selskaber at vi forbrugere ikke vil finde os i den slags (btw Sony har netop fortalt de stopper produktionen af kopie beskyttede skiver med musik)
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 20:55 #25
AnyDVD er ikk et ulovlig prog. det er lavet til computer der ikk kan læse de forskellige
kryptringer
:D
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 20:56 #26
coversdk korrekt, det er først når man bruger programmet det er ulovligt, selve programmet er ikke ulovligt
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 20:57 #27
screem_brille> hvis jeg får pengene tilbage, har ungerne jo ingen film længere...
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 21:00 #28
john_stigers, korrekt, vi er enige, men det bliver det bare ikke mere lovligt af, kan du ikke afspille den, har du ret til at få pengene tilbage, det giver ikke en ret til at omgå kopi beskyttelsen (og dog, men her er en grå zone som er lidt meget uklar)
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 21:01 #29
screem_brille >> det kan du have ret i men hvorfor er det så lavet hvis det er ulovligt ? det kommer an på hvilket sammen hæng du bruger det i !!!

Johns er lovlig nok! han vil jo ikk kopier filmen ! :p
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2005 - 21:02 #30
coversdk læser du ikke lige hans spørgsmål igen ? ;)
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 21:05 #31
screem_brille >> det kan du have ret i... sorry.. men hvis han nu lader være med at kopier dem bare installer anyDVD på deres computer ?!?!!
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 21:14 #32
John -> Det er fuldt lovligt at bryde kopisikringen HVIS det er fordi en ellers ikke kan afspilles på en PC.

Dit spørgsmål er ikke ulovligt - det er bare formuleret sådan at det kan forstås som værende ulovligt.
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 21:34 #33
hva finder i ud af ?
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 21:34 #34
i = du
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 21:40 #35
screem_brille>
Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.

EOS.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. november 2005 - 22:39 #36
Man må ikke omgåes en "effektiv teknisk foranstaltning" som det lige præcist hedder i lov om ophavsret.

Hvis din sidste kommentar er rigtig john, så har vi et kæmpe hul i loven, for i fremtidens DRM dominerede verden kan alle jo så bare køre dual-boot med Linux og sige "jamen, den forhindrede mig i at køre den!".
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2005 - 22:41 #37
Man må ikke omgåes en "effektiv teknisk foranstaltning" som det lige præcist hedder i lov om ophavsret.

KORREKT!

Men hvis denne foranstaltning forhindrer mig i at se filmen, er det lovligt at bryde denne.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. november 2005 - 22:41 #38
Er det så bedre når Sony installerer et Rootkit på intetanende folks maskiner, der åbner op for alverdens bagdøre?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. november 2005 - 22:43 #39
Skræmmende læsning:
http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-digital-rights.html

Heldigvis er det møgfirma blevet presset til at fjerne det igen.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. november 2005 - 22:45 #40
fromsej -> har læst den. Faktisk er det som gør mig mest sur at de har brugt kode fra LAME encoder, som er et open source program under LGPL licens.
LGPL kræver blandt andet at Sony skal frigive source koden, men det har Sony skidt højt og flot på, og de har gjort sig skyldige i licensbrud (ja, faktisk pirat kopiering) på mindst 3 forskellige måder i forhold til LGPL.
Avatar billede coversdk Nybegynder
17. november 2005 - 22:47 #41
er det bare mig, men hvad har det med sagen at gøre (fromsej og strych9)
Avatar billede boxer Nybegynder
17. november 2005 - 22:50 #42
læs:
http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp
afsnittet om "Hvad med kopispærringer?"
Avatar billede fromsej Praktikant
17. november 2005 - 22:52 #43
Coversdk >> Ikke andet, end at en effektiv teknisk foranstaltning, så kan vise sig at være en katastrofe for almindelige brugere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2005 - 09:58 #44
Well...
jeg anmeldte mig selv, men ingen respons = spørgsmålet er lovligt.

Point uddelt!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2005 - 09:59 #45
Ps.
Filmene blev ikke kopieret, men AnyDVD gør at filmen kan ses under win95!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2005 - 10:40 #46
Avatar billede fromsej Praktikant
18. november 2005 - 18:57 #47
Ja, gid der kommer nogle ordentlige erstatningskrav.
Det jeg mener om den sag egner sig ikke til læsning i dette forum.