Avatar billede jackass- Nybegynder
14. november 2005 - 14:03 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

KDE/Gnome/fluxbox?

Hej

Jeg vil til at rode mere med bsd/linux, men kan ikke rigtigt bestemme mig til hvad jeg skal tage.

Jeg har tidligere brugt FreeBSD 4.7 på min server, men er langt fra ekspert af nogen art på området (jeg ved ikke engang hvordan man sætter CVsup op fx? :P). Denne gang er det mere til desktop brug i hverdagen, og ikke mail/web/ftp server mv som sidst. Så umiddelbart hælder jeg mest til BSD.

Men jeg vil gerne have noget GUI at arbejde på/med eftersom det er til hverdags brug. Men skal det være Gnome, KDE eller fluxbox? Umiddelbart er status, efter at have rodet rundt på de forskellige sites, og læst om features og set screenshots:

Gnome: ser bare klodset ud.

Fluxbox: ser kanont ud, men kræver at man ved hvad man har med at gøre og er vant til at bruge console,  idet den default er meget skrabet, uden ikoner osv og skal konfigureres op "the hard way".

KDE: ser lækkert ud, indeholder en masse funktionalitet, og er det tætteste man kommer på en Windows flade hvor det meste er point'n'click og man ikke skal være voldsom hardcore i console for at komme igang.

Så mine 2 spørgsmål bliver:

1) Hvordan får man opdateret sine ports (med CVsup går jeg ud fra) så nyeste port version ligger klar til install?

2) Hvilket GUI environment anbefaler jer der kender dem, at bruge (plus'er,  minuser osv)?

På forhånd mange tak for hjælpen :)
Avatar billede medions Nybegynder
14. november 2005 - 14:53 #1
Prøv at kigge på PCBSD... - dansk side: www.pcbsd.dk - den orginale side er: www.pcbsd.com <- det er der den kan hentes...

Den er 100% gratis...
- Det er FreeBSD som er blevet gjort grafisk med KDE. Det er et ekstremt godt system efter mine erfaringer med det.

//>Rune
Avatar billede jackass- Nybegynder
14. november 2005 - 15:10 #2
Er den ikke enormt skrabet? Hvilkde Kernel bygger den på, og hvilken KDE? Der er meget lidt info på websitet, synes jeg.

Og hvis man nu installerer PCBSD, kan man så alligevel hente alle freebsd ports og installere dem, eller kan man udelukkende benytte sig af "pbi" pakkerne?
Avatar billede medions Nybegynder
14. november 2005 - 18:13 #3
Nej, den er ikke skrabet... - den kører på FreeBSD 6.0 med det nyeste KDE...
Hvis du vil have alt muligt serverspecefikt, så ja, så må du jo hente portsne.. men det tager jo kun 20 min.'s tid...

//>Rune
Avatar billede jackass- Nybegynder
15. november 2005 - 02:27 #4
Det blev PCBSD - og det er jo en dejlig nem installation :D

Har desuden forelsket mig i KDE og kde-look.org, så mange tak. Nu skal der leges..
Avatar billede medions Nybegynder
15. november 2005 - 08:21 #5
Det var godt jeg kunne hjælpe. :)
Jamen held og lykke med det. Tro mig, du skal nok blive glad for systemet!

//>Rune