Avatar billede blim Nybegynder
13. november 2005 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Båndbredde styring

Hej alle,
Jeg har læst tidligere posts herinde omkring at styre båndbredde, og der blev henvist til et helvede at ting man skulle gøre. Er det ikke en nemmere måde at gøre det på hvis man istedet for at dele forbindelsen mellem flere computere, istedet delte forbindelsen mellem to indadvendte netkort? Jeg har en internetforbindelse jeg skal have delt mellem mig, og 3 andre, de 3 andre kører på et LAN for sig (hvis man ka sige det). De andre skal have 25% af forbindelsen, mens jeg får 75%.

Sådan her er min opsætning nu:

                          / Lan1
<ISP> - <Linux Srv> - <Switch>
                          \ Lan2

Kan man gøre det lettere sådan her?:

                  /[Eth1] - <Switch> - Lan1
<ISP> - <Linux Srv>
                  \[Eth2] - <Switch> - Lan2

Eller er jeg helt ude i skoven? :)
Avatar billede blim Nybegynder
13. november 2005 - 11:07 #1
hov, det så altså anderledes ud da jeg skrev spørgsmålet :D

i den øverste skal / Lan1 og \ Lan2 naturligvis stå over <Switch> :)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 12:50 #2
Den her plejer jeg at henvise til når det drejer sig om bandwidth throttling:
http://lartc.org/wondershaper/

Er faktisk ikke helt 100 på om den klarer to LAN interfaces, men umiddelbart vil jeg tro det.
Nuvel, du skal ikke regne med at det er nemt. =) Lidt forståelse af routing er ikke af vejen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2005 - 14:12 #3
kik på http://www.netlimiter.com der vist er linux baseret. Det kan også gøres med den indbyggede netfilter firewall, jeg ved bare ikke helt hvordan undnu
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 14:14 #4
bufferzone -> siden det er to netkort så kræver det to routertabeller (oprettet med tc?). Tror ikke det klares med netlimiter alene.
Avatar billede blim Nybegynder
13. november 2005 - 15:40 #5
Hej Begge, tak for jeres forslag, jeg kigger på dem snarest.
Strych9> Tak for dit forslag, men husk at den eneste grund til at jeg vil lave 2 LAN interfaces er kun hvis det er nemmere at styre båndbredden på den måde! Jeg er helt fin med at lade det blive ved <ISP> - <Linux Srv> - <LAN> :)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 15:42 #6
ok
så spar dig for det ekstra bøvl og nøjes med et interface.
Så kan Wondershaper gør alt hvad du vil.
Avatar billede blim Nybegynder
01. december 2005 - 22:05 #7
Svaret var wondershaper, se vejledning her: http://www.my-opensource.org/howto/qostrafficshaping-shorewall-wondershaper-howto.html

er lidt i tvivl om hvem der skal have pointene ;)
men netlimiter var til Windows ikke linux...

Strych send svar, din information førte til mit svar
Avatar billede strych9 Praktikant
01. december 2005 - 22:09 #8
alrighty, tak =)