Avatar billede simeone Nybegynder
12. november 2005 - 15:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vand i glas

Hvis jeg har lavet fx. en glasvase vha. Lathe, hvordan får jeg så lettest lagt vand ind i vasen?

Tak
Avatar billede sorensfar Nybegynder
13. november 2005 - 00:52 #1
Du bruger bare den inderste streg fra den spline du brugte til vasen. Tager en kopi af den, gør den lidt kortere og bruger en Lathe på den også.
Avatar billede simeone Nybegynder
13. november 2005 - 11:57 #2
Haha, ja selvfølgelig! Tak skal du have... Du har ikke tilfældigvis et svar til mit andet spørgsmål omkring en realistisk flamme også, vel? :o)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
13. november 2005 - 18:41 #3
Jeg er desværre ikke haj nok (endnu) til at kunne give dig et godt svar på dét.
(Spørg mig igen om en måned c",)
Avatar billede simeone Nybegynder
13. november 2005 - 19:18 #4
En anden ting... Hvordan kan jeg så lægge en farve på vandet også? Jeg har forsøgt mig med bare at markere elementerne fra den nye spline, men det giver ingen farve i vasen?
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 19:22 #5
det er en god og simpel måde at modellere vand på som sorensfar skriver.

Hvis du skal bruge vand, også i animationer hvor det hældes i glas, spildes på bord osv. osv. kan jeg anbefale dig at se på nogle addins til max så som Glu3D (til vand og alle mulige andre væsker):

Hjemmeside: http://3daliens.com/glu3D/index.htm (se deres galleri og tutorials sektion)
Avanceret tutorial: http://67.15.36.49/team/Tutorials/particles_glu3d/glu3d_p01.asp

(helt generelt kan du også blot selv lave lignede animaitoner i max med partikler kombineret med blobmesh modifier, men det kan blive meget tungt på den måde).
Avatar billede sorensfar Nybegynder
13. november 2005 - 19:42 #6
M.h.t. farve lægger du et materiale på det færdige vand (altså EFTER Lathe) og giver det farve, og refraction og hvad du ellers har lyst til. Hvis vasen ellers er gennemsigtig skal du såmænd nok se farven derefter, ihvertfald når du renderer.
Avatar billede simeone Nybegynder
14. november 2005 - 12:09 #7
En lille ting: Når jeg kopierer den inderste spline, får jeg ikke muligheden for at vælge copy eller instance. Den kopierer den bare, og når jeg så lægger lathe på, får den oprindelige spline, som jeg jo har outlinet, en yderligere lathe på sig... Og så ser det temmelig underligt ud. Desuden, skal jeg også outline den spline, som jeg har kopieret? Ellers får jeg vel et problem med normalerne i "vandet"?
Avatar billede osborne Nybegynder
14. november 2005 - 21:59 #8
Du kunne evt. .. Clone din spline (copy) til en spline2. Dernæst vælge de segmenter du vil bruge og detache dem (og slette resten). Put en lathe på sin oprindelige spline og også på den nye shape (og vend lige normalerne i lathe modifieren).