Avatar billede bigben Nybegynder
06. november 1999 - 12:19 Der er 14 kommentarer

Problemer med grafikkort: 3D Savage4

Efter installation af nyt 32mb 3D Blaster SAVAGE 4 grafikkort i PCI-slot kan jeg kun køre med 640 * 480 og kun 16 farver.
Forsøger jeg med højere værdier, bliver skærmen 'smidt' af efter genstart.
Skærmen er en DAEWOO CMC-1705B, og dennes selv-diagnosis siger, at frekvensen er 'out of range'.
PC'en er en pentium MMX 200 mhz med 48 ram

Hilsen
BigBen
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 12:52 #1
Har du prøvet at installere de nyeste drivere til din BIOS, grafikkort og skærm?
Avatar billede bigben Nybegynder
06. november 1999 - 12:57 #2
Hvor finder jeg en driver til min BIOS? - hvordan finder jeg ud af hvad det er for en BIOS jeg har ? og hvor finder jeg en driver til min skærm?

BigBen
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 15:01 #3
Hvilket motherboard og skærm har du?
Avatar billede bigben Nybegynder
06. november 1999 - 15:16 #4
Jeg har et Pentium MMX TOPGUN som motherboard og skærmen er en DAEWOO CMC-1705B

Hilsen
BigBen
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
06. november 1999 - 21:18 #5
Hmm, er du sikker på at du ikke sætter refresh rate/Frekvens/opdaterings frekvensen (og alt det andet det bliver kaldt) for højt i forhold din monitor ??
Avatar billede sunesune Nybegynder
07. november 1999 - 18:10 #6
Hvor stor er skærmen?
Avatar billede bigben Nybegynder
07. november 1999 - 21:35 #7
Hej Sunesune!

Min skærm er 17 tommer!

Hilsen
BigBen
Avatar billede hpo Nybegynder
08. november 1999 - 08:53 #8
hej BigBen

Det lader til at du ikke har installeret dit kort korrekt. De indstilinger du køre med nu minder meget om den almindelige VGA. Du kan gå ind i enhedshåndteringen, og tjekke om dit kort er indstalleret korrekt. Hvis det ikke er det, anbefaler jeg at du prøver at køre setup'en fra den medfølgende CD/diskette igen.

Virker dette ikke, er du nok nødt til at forklare hvordan du har gjort, da du skulle have nyt gfx. kort i maskinen. Jeg antager her at du havde et andet grafikkort i maskinen inden du opgraderede til SAVAGE 4.

Ellers må du starte forfra:
Avatar billede hpo Nybegynder
08. november 1999 - 08:59 #9
1. sæt skærmen til standardVGA
2. tjek at kortet sidder rigtigt i maskinen (og hvis du har andre grafikkort, så pil dem ud)
3. Start maskinen op
4. installer de medfølgende drivere (du bør ikke bekymre dig om de nyeste drivere, da kortet naturligvis skal virke med det, som medfulgte -de nyeste drivere er først aktuelle, når du skal til at spille de nyeste spil)
5. genstart maskinen, og tjek eventuelt enhedshåndteringen for konflikter (jeg antager at du køre Win9x)

/HPO
Avatar billede sunesune Nybegynder
08. november 1999 - 14:11 #10
Jeg vil mene at det er dit motherboard der har svært ved at håndtere et nyere AGP kort (AGP 2x, 4x) da det jo er et forholdsvis gammelt system du har kortet siddende i. Prøv at sætte det over i et nyere P2/P3 system og se om det gør det samme der......
Avatar billede hpo Nybegynder
08. november 1999 - 14:17 #11
Jeg mener at BigBen har fortalt at det er et PCI-kort (i selve spørgsmålet) !

/HPO
Avatar billede sunesune Nybegynder
08. november 1999 - 18:00 #12
Sorry, jeg sov vist..:)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. november 1999 - 22:41 #13
Høres ut som "typisk" feil driver. gaa in paa http://www.s3.com/index2.html og videre inn paa siden for drivere. Last ned den nyeste skjermkortdriveren og installer denne.
Avatar billede runar Nybegynder
17. november 1999 - 15:38 #14
Last ned den japanske utgaven av biosen, tror det er den nyeste. Du ser hvilken bios du har når maskinen starter opp. Jeg hadde et liknende problem, men ordnet det med bios version
1.0.3.1a (når jeg lastet den ned, fantest den bare i en japansk utgave, men det har ingen ting å si) Prøv også å laste ned nyeste bios til hovedkortet, det er ofte her feilen ligger