Avatar billede søren-jon Nybegynder
06. november 1999 - 11:05 Der er 19 kommentarer

SUPER NedKøling af PC

problem. Jeg kører uden låg på kabinettet nu og HELE Pc'en kø'rer bedre
Det er jo bare temmeligt uholdbart at køre uden låg, jeg tænker her på støv, børn, hund, kone mm *GG*
Er der et eller andet man kan smide ind .... et køle element eller lignende
Jeg har i forvejen: CPU med tre blæsere på, 3 store blæsere ud over den i strømfors. og det hjælper jo åbenbart ikke.... såå deeeet!
Avatar billede tryl Nybegynder
06. november 1999 - 11:44 #1
http://www.cybertech.dk/ har et system med vandkøling, men hvis du ikke er  til helt så hardcore ting, så har de også nogle voldsomme blæsere, der skulle kunne tage pusten fra de fleste.
Ellers en af mine venner en gang været med til at sætte en køleskabskompressor på en gammel 486'er, der kom op at køre over 300 MHz (den var vist oprindeligt omk. de 60 MHz). En lignende løsning skulle også kunne købes på Nettet til en frygtelig mange penge, og der er lidt problemer med kondensvand når man køler skidtet så meget. Men CyberTech har vist en løsning der skulle kunne løle de fleste.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. november 1999 - 12:18 #2
tryl>>> Hallo, man kan sgu da ikke få en 468 60MHz til at køre 300 MHz...
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 12:48 #3
Hvilket 486 motherboard understøtter op til 300Mhz? Det kan jo ikke lade sig gøre! En 486 kunne kun køre 33Mhz på bussen, og den genkendte kun multipliere på op til 4, og 4 x 33 giver ca. 133Mhz. Ellers skulle den have kørt 9x33, og selv ikke idag er der nogen CPU der understøtter så høj multiplier. Ja jeg tror ikke engang der er noget motherboard der understøtter det! Så prøv lige at tænke dig om en extra gang inden du siger sådan noget.....
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 12:49 #4
Prøv at kigge på www.morgen.dk de har alt indenfor køling.
Forresten hvad har du overclocket i din computer siden den bliver så varm?!?
Avatar billede bubby Nybegynder
06. november 1999 - 15:21 #5
køb det nyeste privat computer blad, de har en læmpe artikel om nedkøling af maskiner som får det varmt....
Avatar billede stonie Nybegynder
06. november 1999 - 17:06 #6
Jeg kører selv med pentium dual 500  som er overclocket til ca 595 pr stk. Disse bliver kølet ned via min kummefryser som jeg har ombygget til et kabinet. Samtidig kan jeg bruge fryseren som almindelig fryser. Med andre ord er der altid Pizza og iskolde bajere lige ved. Jeg kan absolut anbefale en fryser af mærket Blomberg 5670 maxima. Hele herligheden ser fylder ca. 1 m3. Men hvad fanden pc'eren "sparker røv".
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 17:12 #7
Det er da slet ikke nødvendigt med al den køling, min CeleronA 300 kører 464Mhz med en standard cpu køler..:)
Avatar billede sunesune Nybegynder
06. november 1999 - 17:14 #8
Men ellers har Kryotech nogle udmærkede kølesystemer. de sælger bland andet en Athlon 900 Mhz. Når man tænder computeren går der 30 sekunder inden selve motherboardet får strøm, for kølesystemet starter med at køle CPUen ned til -40 grader, inden den starter op!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
06. november 1999 - 21:04 #9
Nemlig Cryotech de laver kram til al slags mega køling!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. november 1999 - 22:44 #10
tigerdyr>>> Ja men det kræver jo også halvmange penge
Avatar billede fatboy Nybegynder
07. november 1999 - 01:19 #11
Et velventileret lokale, hvor solen ikke står ind på pc-en er selfølgelig godt. Hvis den står på gulvet er fodtræk en god ting. Prøv også at binde ledningsjunglen sammen i baner inden i pc-en, sådan luften fra dine blæsere kan cirkulere bedre. Og så kan man jo lave flere huller små eller store i kabinettet.
Avatar billede wolf_ Nybegynder
07. november 1999 - 08:44 #12
Jeg kan ikke lige huske hvad programmet hedder, men der findes et program som kan holde øje med din CPU og lukke ned for den når det ikke er nødvendigt at den køre dette dette kan få temp'en til at falde med op til 50%
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. november 1999 - 10:25 #13
>>i11uzion  jeps dyrt men godt :o))
Avatar billede i11uzion Nybegynder
07. november 1999 - 12:41 #14
tigerdyr>>> Ja klart... :)

wolf_>>> Der findes flere programmer som har den funktion, der er foreksempel et der hedder Rain og et der hedder Waterfall... De gør godt nok hvad de lover (mere eller mindre), men de tager altså også lidt CPU kraft så længe de kører...
De kan downloades på

http://www.overclocking.dk
Avatar billede svuppe Nybegynder
07. november 1999 - 16:50 #15
Du har 3 store blæsere i kabinettet siger du.
Hvordan er de placeret? Hvilke suger ind, og hvilke puster ud?
En god idé er som regel at suge kold luft ind for neden, og puste den opvarmede luft ud for oven.

Et andet godt trick er, at placere en lille temperaturføler fra et digitalt udendørstermometer inde i kabinettet. Især hvis man eksperimenterer med blæserplaceringer m.v.
Avatar billede søren-jon Nybegynder
07. november 1999 - 22:53 #16
Svuppe>> Fed Ide prøver.
Har bestilt kølere fra www.morgen.dk
De lyder temmeligt fede!!!
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 10:50 #17
Køb en peltier køler! Den koster ca. 500 kr og kan få din cpu ned på under 0 grader. Så bliver den kold. Jeg mener, du kan finde den på www.computerpriser.dk
Avatar billede svuppe Nybegynder
09. november 1999 - 11:31 #18
Men den er lidt svær at sætte på et varmt grafikkort.
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 11:38 #19
nååh ja, men nu er det for det meste også cpu'en, der skal køles. Grafikkortet er lidt bøvlet, som du siger... :)